Remco Campert bekroond voor zijn oeuvre

De lichtvoetigste van de Vijftigers ontvangt de belangrijkste oeuvreprijs van de lage landen

Literair nieuws

Remco Campert krijgt op 8 oktober door koning Filip van België de driejaarlijkse Prijs der Nederlandse Letteren uitgereikt, de belangrijkste oeuvreprijs van de lage landen. Tevens verschijnt eind september een dubbelnummer van De Parelduiker gewijd aan Campert, die ook wel de lichtvoetigste van de Vijftigers genoemd wordt.

In dit eerbetoon aan deze gelauwerde auteur, zag de redactie van De Parelduiker zijn kans schoon om met dit dubbeldikke nummer, wat overigens al gepland stond, een strik op het oeuvre en de persoonlijkheid van Nederlands meest geliefde schrijver van dit moment te spelden. Speciaal voor De Parelduiker heeft Campert zijn persoonlijke archief ter beschikking gesteld. De redactie diepte vele parels uit zijn roemruchte verleden op en vroeg auteurs bijdragen over zijn relatie met film en tv, zijn liefde voor jazz, de Antwerpse jaren (1964-1966), het officieuze debuut in 1950 in Parijs (Ten Lessons with Timothy) en de vriendschap met Lucebert. Een primeur is de briefwisseling tussen Simon Vinkenoog en Campert, een heftig dispuut over poëzie, hier voor het eerst gepubliceerd. Verder zien we Campert in dit rijk geïllustreerde nummer ook nog als poëzieredacteur, hoorspelschrijver, tekenaar en vertaler. Nooit eerder gepubliceerde foto’s en documenten maken het nummer tot een absolute must have voor liefhebbers van het werk van Remco Campert.

De betreffende Parelduiker is te verkrijgen via de betere boekhandel of  www.parelduiker.nl.

 

 

Recent

Literair Nederland - 10 jaar geleden

22 april 2009

Recensie "'t Manco" - Georges Perec

Waarin een handicap tot een bijzondere kracht wordt

door Rein Swart

Dit Franse boek uit 1969, dat veel in zich heeft van een postmoderne roman, is geschreven zonder de letter “e”. Dat genereert op zich al een soort proza dat anders is dan wanneer de schrijver zonder inperking zou schrijven. Perec zegt zelf in een naschrift dat zijn vormdwang voortkwam uit blufpraat, maar dat het vervolgens een stimulans bleek te zijn voor een fris glansrijk proza.

Lees meer