Top 4 uit de leestips en oproep tot insturen lezersleestips!

Uit de leestips die recensenten en lezers van Literair Nederland deze maand publiceerden, kwam een lijstje  naar boven van de 4 beste boeken.

1) De debuutroman Anna, Ode aan een kattenstaart van Ru de Groen kwam op verschillende lijstjes voor en werd onder meer: Een ‘prachtige debuutroman’ genoemd over een eerste liefde en ‘een groot genot’ om te lezen door ‘het spel dat De Groen speelt met woorden’.

 

51cf8a9e0f42f1.49079502-282x4382) Van onze grootmeester, waarvan aanvankelijk gedacht werd dat hij zijn potlood erbij neer zou leggen, Jeroen Brouwers werd zijn nieuwste roman Het hout als volgt geprezen: ‘Beklemmende literatuur doordrenkt van veel zeggende beelden’. Van een ‘mooi geschreven agressieve aanklacht’ tot ‘een parel in het oeuvre van Jeroen Brouwers’.

 

index.php_-282x4433)  Het debuut De vlucht, van de Spaanse schrijver Jesus Carrasco (1972) werd geprezen om zijn pure rauwheid en deed ‘denken aan De geverfde vogel van Jerzy Kosinski’. Het is ‘mooi proza’.

 

 

9200000011366839-282x4434) Het veel geroemde en geprezen boek Oorlog en Terpentijn van Stefan Hertmans bleef ook onder de recensenten van Literair Nederland niet onopgemerkt.

 

 

 

Ook zo genoten van de leestips die de afgelopen twee weken op Literair Nederland verschenen? Of alleen maar gefrustreerd geraakt door alles wat u nog ‘moet’ lezen.

Wellicht hebben we u geïnspireerd en ontstond er ook in uw hoofd een lijstje van titels die beslist met anderen gedeeld moeten worden. Doet u dat dan vooral!

Stuur ons uw tip 3 van boeken die u dit jaar gelezen heeft. Voorzie elk boek van een kleine toelichting van een paar regels. (totaal ca. 350 woorden) en stuur uw bijdrage naar redactie@literairnederland.nl.

 

Recent

Literair Nederland - 10 jaar geleden

17 november 2009

Zoektocht naar zijn verleden levert charmant boek op

Recensie door Rein Swart

De intrigerende roman ‘Austerlitz’ van W.G. Sebald uit 2003 begint met een bezoek van de ik-figuur, een alter ego van de schrijver, aan de Zoo in Antwerpen in de tweede helft van de jaren zestig. De uilen die hij daar ziet doen hem denken aan de vorsende blikken ‘zoals je die wel aantreft bij bepaalde schilders en filosofen, die door middel van de zuivere waarneming en het zuivere denken trachten door te dringen in de duisternis die ons omringt.’ Daarna ontmoet hij, heel en passant, de mysterieuze Austerlitz in de wachtkamer van het station, die zeer geïnteresseerd blijkt te zijn in de architecturale waarde van het gebouw.

Lees meer