Sprakeloos op de planken

Exact een jaar nadat Tom Lanoye met zijn monoloog Sprakeloos op de planken door Vlaanderen trok, staat de voorstelling vanwege het gigantische succes in België weer op het programma (van 9 oktober tot 12 november). In 2011 zorgden twaalfduizend toeschouwers voor twintig uitverkochte voorstellingen. Iedere avond werd Lanoye door het publiek met een staande ovatie bedankt, en ook de pers was unaniem lovend.

Lanoye speelde Sprakeloos op de planken in een vol Amsterdamse Carré tijdens de Boekenweek 2012. NRC Handelsblad schreef daarover: ‘Tom Lanoye liet zijn publiek alleen even los voor de pauze. De rest van de tijd hing de zaal aan zijn lippen.’

De eerste herhaling gaat van start in het Brusselse Théâtre National, waar Lanoye een tweetalige versie speelt – afwisselend in Nederlands en Frans, en telkens in de andere taal ondertiteld.

Sprakeloos op de planken bewaart de centrale lijn van het boek. Na een beroerte raakt een schrijversmoeder haar spraakvermogen kwijt en takelt onherroepelijk af, steeds minder in staat om te communiceren met wie haar lief is. Tegelijk maakt haar zoon de schrijver een meervoudige balans op. Van zijn kleurrijke jeugd in een volkswijk, van zijn worsteling met de liefde, van zijn conflicten met de kleine moederdiva, van de strijd die zij manmoedig voert en waarin ze reddeloos en redeloos ten onder gaat – en van de blijvende woede en pijn die dat oplevert.

’Hoe een boek nog beter wordt.’
De Standaard

Klik hier voor een speellijst.

Sprakeloos op de planken is een coproductie van Behoud de Begeerte en KVS.

steun-ons@2x

Nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief. Geef hieronder uw emailadres op:

Schrijven bij geluid

Sinds kort woon ik naast een wasmachine. De wasmachine wordt niet alleen door mij gebruikt maar ook door andere mensen, op momenten dat ik aan het schrijven ben. Op dit moment bijvoorbeeld schrijf ik met het geluid van een gillende centrifuge op de achtergrond. Een verbetering, denk ik, hoewel ik er zo nu en dan wel door word afgeleid. In de maanden hiervoor moest ik schrijven op het geluid van optrekkende bussen, scooters en trams bij een kruispunt in een drukke stad. En daarvoor schreef ik een paar jaar lang op het geluid van voorbijrijdende auto’s langs een provinciale weg.

Lees meer