Recensie door: Hilde van Vlaanderen

Recensie door Hilde van Vlaanderen

‘De Nederlandse burger wil verantwoord consumeren, maar de Nederlandse consument kiest voor goedkoop. Deze gespletenheid is voer voor psychologen‘, schrijft Roland Duong halverwege zijn boek.

Roland Duong is bekend van enkele televisieprogramma’s, zoals de Keuringsdienst van waarde, waarin hij fundamentele vragen stelt achter de producten en met name het voedsel dat wij kopen. In zijn boek doet hij dit eveneens.  Hij beschrijft de supermarkt als een paradijs, waar je veel kunt kiezen. Maar hoe ‘gezond’ te kiezen? Je bent wat je eet, zegt hij. Hij vraagt je als lezer of je een appel uit Nederland uit een koelcel wilt of een verse uit Nieuw-Zeeland en of je daarvoor de milieuvervuiling en hoge transportkosten op de koop toe neemt. Hij stelt de vraag aan de orde welk dier je mag of wilt eten? Ben je voor het milieu ? misschien dan toch maar de kip ? of voor dierenwelzijn ? dan kun je beter voor de koe kiezen. Hij schrijft over biefstuk, over vis, over de frikadel. En stelt opeens de vraag: wie is de boer?  Om na krap anderhalve bladzij verder te gaan over volwassen voedsel, zonde, dik is gezond en zo nog meer soms prikkelende kopjes van vaak beknopte hoofdstukjes.

In het hoofdstuk over de ‘moraal’, zegt hij: ‘consumenten zijn criminelen. …  Alles wat we als kind aan normen en waarden hebben geleerd ? wees eerlijk, doe een ander geen kwaad –  verliezen wij op het moment dat we aan het consumeren slaan ‘.  … ‘Mensenrechten en diervriendelijkheid zijn vergeten als het om geld gaat’. Tja. Zo staat eigenlijk het hele boek vol met uitdagende, soms confronterende uitspraken. Vaak waar. Maar dan? Inderdaad , voer voor psychologen. Eventueel ook voor sociologen en economen, misschien wel voor politici? Epicurus, Rogers en Tolstoj komen voorbij, verrassende invalshoeken. Maar helaas, wat is het allemaal weinig uitgewerkt. Het komt over als hap-snap kennis, een hink-stap-sprong langs filosofie, psychologie en literatuur.

Enerzijds lees je dit boek met een zekere nieuwsgierigheid: waar wil de schrijver naar toe? Gaandeweg begonnen de uitspraken me tegen te staan:  is het prikkelend, of is het eigenlijk komisch bedoeld, of cynisch?  Via thema’s als onvrede, wijsheid en het geweten, komt de schrijver uit bij het geloof. Daar lezen we dat ‘de voordelen van bidden evident zijn en grondig wetenschappelijk getest’ en  de ‘tragedie is dat weinig atheïsten het kunnen bolwerken in dit koude universum’.  ‘Met het afzweren van de religie heeft de moderne mens tegelijkertijd iets wezenlijks het zwijgen opgelegd: de behoefte aan geestelijke vervulling’.  Is dat zo? Waar staat dat? Wie zegt dat?

Waarschijnlijk wil de schrijver de wereld een stukje beter maken, de consumenten bewuster maken, ons voedsel en onze leefwijze meer verantwoord maken. Maar of dat met dit boek lukt?  Zeker kunnen provocerende uitspraken en schokkende feiten een mens aan het denken zetten. Maar een overdosis van beweringen, die als feiten gepresenteerd worden, zonder diepgaande analyses werken op den duur ook als een overvloedige maaltijd, waarbij je eigenlijk te snel verzadigd bent.  Maar wellicht zijn er anderen, die deze stijl prachtig vinden. De mens is immers, aldus de auteur, het meest eigenwijze dier op aarde?

Het supermarktparadijk
Gezond kiezen is een kunst

Auteur: Roland Duong