Adrian Stahlecker – Recensie: Het andere Hollywood

Recensie door: Karel Wasch

Recensie door Karel Wasch

Gays, Lesbo’s en Bi’s in de filmstad

Het is een beetje een afgekloven onderwerp: filmsterren, die homo of lesbo waren, maar dat krampachtig verborgen wensten te houden, mede ingegeven door de contracten, die ze zelf hadden ondertekend. Wel biedt dit onderwerp stof om eens flink uit te pakken over het Sodom en Gomorrha dat Hollywood decennia is geweest en wie weet, nog is. Inmiddels zijn veel van de geheimen van veel sterren al onthuld en waar Adrian Stahlecker, de weinig begenadigde schrijver van dit boek, mee aankomt, biedt weinig nieuws. We wisten al dat Rock Hudson en Anthony Perkins, maar ook Montgomery Clift op het witte doek geweldige macho’s probeerden te verbeelden, maar in werkelijkheid radeloos aan het cruisen waren op zoek naar mannen om sex mee te hebben, veelal naast hun fakehuwelijk.

Toen het roddelblad Confidential in de jaren vijftig, de privégeheimen van de sterren begon prijs te geven en haar oplages tot duizelingwekkende hoogtes zag stijgen, gingen vele ontmaskerde sterren nog meer aan de pillen en de drank, om hun schaamte te verbergen. Dat lijkt leuke verhalen op te leveren, maar hier wreekt zich de opzet van het boek: veel, heel veel korte biografietjes in een tante-betje stijl geschreven en bovendien – helaas – uitpuilend van spelfouten. Nergens krijgen we diepgaande analyses of achtergrondfeiten voorgeschoteld.

Toch staan er ook wel aardige dingen in het werk. Zoals het verhaal over Rodolfo Alfonso Raffaello Filiberto Guglielmi di Valentina d ‘Antonguolla, beter bekend als Rudolf Valentino. Hij klom op van gigolo tot danser en uiteindelijk tot filmsymbool. Hij trouwde met een lesbische danseres, maar hun huwelijk was geen succes en door Russische actrices en dansers werd hij in bescherming genomen, vooral tegen zichzelf. Hij was extravagant en joeg er enorme sommen geld doorheen. Toen hij stierf pleegden mannen en vrouwen zelfmoord. Nurejev zou later de hoofdrol spelen in een film over Valentino.

Aan het eind van het boek belanden we in de roerige jaren zestig en zeventig, wanneer aids begint toe te slaan en de homo’s en lesbo’s steeds openlijker voor hun geaardheid uitkomen zoals het stijlicoon Liberace, die in hotpants optrad en nichterige concerten gaf, gekleed in glinsterende capes en met om iedere vinger minstens drie ringen. Ooit geweten dat Dr. Kildare (Richard Chamberlain) homo was? Is het erg belangrijk? Er zijn ook wielrenners, voetballers, scheidsrechters en zwemsters, politici, die homo of lesbo zijn, maar over hen is gelukkig nimmer een boek gepubliceerd. Daarvoor is het thema toch te dun.

Het andere Hollywood

Gays, Lesbo’s en Bi’s in de filmstad
Auteur: Adrian Stahlecker