Hans Dekkers – Lady Di en de verwildering

Roman als een kus van een koevoet: Lady Di en de verwildering

Recensie door Patrick Bassant

Hans Dekkers, die na een leven als rockmuzikant nu zijn vijfde roman heeft gepubliceerd, brengt thema’s als snelheidsroes, genetische predestinatie, complottheorieën, overspel, gestrande ambities en het zoeken van ontlading samen in de duivels knap gecomponeerde roman Lady Di en de verwildering. Voeg daarbij een sterke neus voor beladen scènes met fraaie dialogen en een flinke dot vakmanschap, en een van de beste romans van 2008 vertrekt in een noodvaart.

De chauffeur van Lady Di en Dodi, de dochter van RAF-leden, een wat perverse professor, een internetmiljonair met een passie voor Porsches, een simpel en destructief kind, een no wave-band eind jaren zeventig en nog meer vogels met vreemde veren wentelen in deze roman om en over elkaar heen, waarbij de schrijver af en toe de controle over zijn personages kwijt lijkt te raken, maar steeds weer blijkt het uiteindelijk te kloppen.

Lady Di is een tamelijk complex boek waarin veel personages in de eerste persoon enkelvoud spreken. Soms duurt het even voordat je in de gaten hebt wie er aan het woord is, soms kom je er helemaal niet achter. Het fascinerende is dat het in zo’n koor van stemmen niet altijd van belang is wie er aan het woord is. Voor het ontrafelen van het verhaal is een zekere mate van oplettendheid vereist, maar het kan zelfs volstaan het boek puur op zins- of alineaniveau te genieten: Dekkers schrijft een stuwend, humoristisch en trefzeker proza dat je naar adem doet happen.

Omslag Lady Di en de verwildering - Hans Dekkers
Lady Di en de verwildering
Hans Dekkers
Verschenen bij: Atlas/Contact
ISBN: 9789025427818
270 pagina's
Prijs: € 0,00

Drie redacteuren en dertig recensenten en bloggers - allen onbezoldigd - publiceren op jaarbasis zo'n 350 recensies, literaire berichten, columns en interviews. Dit doen wij sinds 2003 en mede dankzij donaties van lezers kunnen wij dit blijven doen. Wilt u ons helpen om interessante boekbesprekingen, columns en andere berichten te blijven publiceren?
Wij waarderen uw hulp enorm!

19 augustus 2019

Experimenteel verhaal met elegantie geschreven