Francesco Piccolo – Momenten van onverwacht geluk

Herkenbare scenes uit het alledaagse

Recensie door Eeke Riegen

Een klein boekje, met een illustratie van een kopje dampende koffie op de omslag. Het doet lieflijk aan. Dat belooft wat, al voordat je het überhaupt hebt opengeslagen.  De achterflap vermeldt dat de auteur ‘met gevoel voor humor herkenbare scènes beschrijft, vrolijk stemmende gebeurtenissen, schandelijke genoegens en hilarische momenten uit het leven van alledag’. Het is dus geen roman maar het zijn korte anekdotes en beschrijvingen.

Herkenbaar zijn de scènes zeker. Een voorbeeld: ‘Ik vind het ook zo heerlijk als ik tegen haar zeg: ‘Schreeuw niet zo alsjeblieft, praat eens wat zachter…’ En zij antwoordt: ‘Ik schreeuw niet!!’ en dat zegt ze dan schreeuwend.’ Sommige beschrijvingen van hilarische momenten of schandelijke genoegens bestaan maar uit één zin, maar zijn daarom zeker niet minder treffend of leuk, zoals: ‘Toen de kanarie doodging’, ‘Wanneer mijn vrouw een T-shirt van mij aantrekt’ of ‘De augurk van mijn cheeseburger afhalen.’ Piccolo beschrijft momenten van onverwachts, maar alledaags geluk. Als lezer herken je die gebeurtenissen, gedachten, en ook de dingen die hij zegt, al houd je die meestal voor je:

‘Als je twee cadeaus krijgt is er altijd iemand die vraagt: “Welk vind je het mooist?” en dan antwoord je altijd: “Het zijn twee verschillende dingen.” Of ze wijzen wanneer er een duidelijk verschil is tussen de twee cadeaus, naar het lelijkste en vragen: “En vind je dit mooi?” en dan antwoord je: “Het is iets totaal anders.”’

Hilarische momenten komen ook veelvuldig voor, waardoor je je door het lezen steeds vrolijker voelt worden. Bovendien is het taalgebruik prachtig, en daarom alleen al is het een genot om dit boekje te lezen. Als kleine pareltjes spatten de mooi gekozen woorden van de bladzijden. De beschrijvingen zijn luchtig en vrolijkstemmend. Dit is een boekje dat uitermate geschikt is om er tussendoor af en toe even een stukje uit te lezen en het daarna weer even weg te leggen, je zit immers niet in een verhaal. Maar de scènes en gebeurtenissen die beschreven worden smaken naar meer. Het is een boekje om vaker in te kijken, staand voor de boekenkast weer eens glimlachend een scène of een zin te herlezen. Je staat weer stil bij het feit dat de kleinste, alledaagse gebeurtenissen en dingen verantwoordelijk zijn voor het mooiste, meest onverwachte geluk.

Ten slotte beleeft de Rome-kenner nog extra plezier aan dit boekje: bijna alle scènes spelen zich af in Rome, en in sommige scènes worden ook specifieke plaatsen en straatnamen genoemd. De Rome-leek zegt dit niets, maar ach, wie kan zich niets voorstellen bij zonovergoten, kronkelende straatjes en steegjes die ruiken naar de zomer en waar je de scootertjes continu moet ontwijken?
Als je op zoek bent naar iets vrolijks, luchtigs, moois, waarin je af en toe een stukje leest om kleine momenten van onverwacht geluk te ervaren, dan is dit werkje van Piccolo een aanrader.

Omslag Momenten van onverwacht geluk - Francesco Piccolo
Momenten van onverwacht geluk