Erik Nieuwenhuis – Man van de wereld

In ieder leven zit een roman

Recensie door Niels Nijborg

‘Maar weinig mensen weten precies hoe het zo gekomen is met Michael Bernache.’ De eerste zin belooft dat er heel wat met Michael Bernache gaat gebeuren. Die ‘normale kerel’ gaat iets doen wat niemand verwacht: ‘Maar wat weet je van de mensen?’ De proloog van Man van de wereld van Erik Nieuwenhuis maakt de lezer nieuwsgierig naar deze humorvolle kritiek op het moderne leven.

Man van de wereld is de tweede roman van Erik Nieuwenhuis en gaat over Michael, die op een grote luchthaven mensen vervoert in een elektrisch karretje. Hij is niet ambitieus, Michael wil voornamelijk rustig leven. Hij is even in de war geweest na de dood van zijn ouders en probeert sindsdien al te heftige gevoelens te voorkomen, daarom slikt hij ook diazepam. Samen met collega Jamal heeft hij een illegaal handeltje in vliegtuigmaaltijden en chat hij regelmatig op internet, waar hij zijn ongezouten mening over allerlei zaken anoniem kan geven (de lezer kan achter het pseudoniem van Michael te komen). En via een datingsite heeft hij contact met Nina, die van experimenten houdt, maar hij wil trouwen met de Russische stewardess Ljoeba, zodat hij met haar en haar zoontje een gezin kan vormen.

Alles gaat zijn gangetje totdat Michael de schrijver Robert Benssen in zijn karretje krijgt. Hij zet Michael aan het denken met de uitspraak: ‘In ieder leven zit een roman, …’ Dit leidt ertoe dat Michael knopen gaat doorhakken in zijn leven. Hij trouwt met Ljoeba en ze gaan samenwonen, het illegale handeltje wordt steeds groter en er ligt misschien een promotie in het verschiet. Het is gedaan met zijn rustige leventje.

Nieuwenhuis weet de lezer regelmatig een glimlach op de mond te toveren met de scènes uit het leven van Michael. Zeker gedurende de schrijfcursus van Benssen ergens in de totaal verregende Ardennen is hij goed op stoom. Maar uiteindelijk is het boek een kritiek op de hedendaagse samenleving. Michaels gedoe met de buitenlandse bruid versus de datingsitedame, het illegale handeltje en de extreme uitspraken in de chatroom, zijn kenmerkend voor het gebrek aan moraal van veel mensen in Nederland. Het is niet belangrijk wat je doet, het is belangrijk dat je niet betrapt wordt. Leven volgens regels en staan voor je keuzes, maken het leven nodeloos ingewikkeld. Zodra Michael besluit om iets met zijn leven te gaan doen en keuzes te maken loopt alles dan ook in het honderd. Hij is gewend aan zijn rustige, makkelijke leventje. En daarvan is hij zich bewust. En hij weet ook dat zijn kwaal niet strikt persoonlijk is, maar dat ze heerst in heel Nederland. Hij barst aan het einde van het boek uit in een paginalange litanie over alles wat vroeger goed was en tegenwoordig mis is:

‘Wanneer zijn radiopresentatoren allemaal gaan schreeuwen alsof het aankondigen van een nieuw nummer van het miljoenste zangeresje dat een paar jaar later dood in bed of bad gevonden wordt even spectaculair is als het neerstorten van de Hindenburg? Wanneer zijn quizkandidaten van bedeesde en wereldvreemde provincialen veranderd in zelfbewuste fuifnummers, wanneer is het overal en elke dag carnaval geworden?’

Een messcherpe en hilarische opsomming. Aan de hand van het leven van Michael laat Nieuwenhuis zien hoe het er tegenwoordig aan toe gaat in van de Nederlandse samenleving. In die zin is Man van de wereld zeer vergelijkbaar met Het diner van Herman Koch. Alleen heeft Nieuwenhuis niet de wezenloze stijl van Koch, Nieuwenhuis schrijft met humor.

Omslag Man van de wereld - Erik Nieuwenhuis
Man van de wereld
Erik Nieuwenhuis