Over het werk van Henk Vreekamp (1943-2016)

Boeken van medewerkers

Boeken van medewerkers

Els van Swol  (1952) studeerde Kunst- en Cultuurwetenschappen en recenseert met grote regelmaat literatuur voor Literair Nederland, ook is ze een fervent blogger over muziek en literatuur. Van haar hand verscheen in mei van dit jaar het boek Mythe, mysterie, mystiek, over het leven en werk van de hervormde Israël-theoloog, publicist en predikant Henk Vreekamp. Verschenen bij Uitgeverij KokBoekencentrum in de reeks over theologen die hebben bijgedragen aan een kritische en maatschappelijk betrokken theologie. Vreekamp overleed in zijn woonplaats in 2016 ten gevolge van een ongeluk. De avond voor zijn overlijden preekte hij nog in de Amersfoortse Adventkerk over de verheerlijking op de berg (naar Lucas 9). Deze preek werd in maart 2016 uitgebracht als brochure onder de titel De glans van de hemel, en is ook opgenomen in dit boek.

Henk Vreekamp noemde zichzelf een door Joodse vragen uitgedaagde Heiden-Christelijke theoloog. Met haar boek biedt Els van Swol een eerste kennismaking met het werk van Henk Vreekamp. Het toont een overzicht van zijn leven en gedachtegoed waarbij drie thema’s als een rode draad door zijn werk lopen: de mythe, waarin het goddelijke en menselijke door elkaar lopen; het mysterie, de genade, waarin hemel en aarde van elkaar onderscheiden worden; en de mystiek, waarin God en mens elkaar ontmoeten. Dr. Vreekamp formuleerde de drieslag in zijn werk als volgt: ‘Ik houd het op het mysterie van Christus dat zijn plaats heeft tussen mythe en mystiek.’

Mythe, mysterie, mystiek,
Els van Swol
KokBoekencentrum
pag. 96
prijs: € 12,99
Te bestellen via Athenaeum Boekhandel.

Literair Nederland - 10 jaar geleden

05 juli 2010

Recensie door: Hilde van Vlaanderen
Recensie door Hilde van Vlaanderen

Het is 8 augustus 2000. John Jude Parish is net 18 jaar geworden. Hij woont in Washington DC. Hij houdt van skaten, surfen en wil het soefisme bestuderen. Zijn vader Bill is advocaat, zijn moeder heeft psychotherapie gestudeerd, maar is vooral politiek actief. Volgens zijn vriendin Katie heeft hij fantastische ouders en die augustusmaand ligt de wereld voor hem open. Na een surfwedstrijd is er nog een feest met vrienden en vriendinnen. John gaat even skaten en krijgt een ongeval, wordt geraakt door een automobilist.

Lees meer