Arnaud Dudek – Braaf blijven

Lezenswaardig en veelbelovend Frans debuut

Braaf blijven (Rester Sage) is de titel van de debuutroman van de Franse schrijver Arnaud Dudek. Een aansprekende titel die meteen doet vermoeden dat het met die braafheid wel zal meevallen. En inderdaad…

Hoofdpersoon Martin Leroy is op z’n 32ste de basis onder zijn bestaan kwijtgeraakt. Zijn vriendin heeft hem verlaten en hij is zijn baan kwijt. Maar niet zijn levenslust. Of beter gezegd: zijn wraakzucht. Want hij is vast van plan zich te verzetten tegen zijn ontslag en dat op geheel eigen wijze. Met hamer in een rugtas gaat hij op zoek naar zijn voormalige werkgever. Tijdens deze zoektocht ontmoet hij veel verschillende mensen en uiteindelijk ook zijn jeugdvriend met wie hij al jaren geen contact meer heeft.

Het heden wordt ondertussen ingehaald door kijkjes in Martins verleden. We lezen over Martins moeder die als jonge en alleenstaande moeder alle zeilen moest bijzetten om op de been te blijven. Iets dat haar niet lukte. Ze werd opgenomen in een psychiatrische inrichting en zou deze nooit verlaten. De jonge Martin werd opgevoed bij een opa en oma die het goed met hem voorhadden maar niet meer waren ingesteld op een jong kind.

De roman is fragmentarisch opgebouwd met veel flashbacks, perspectiefverschil en af en toe een alwetende verteller. In een aantal hoofdstukken wordt het verhaal verteld vanuit de tweede persoon. Dit maakt dat je er onder het lezen goed het hoofd moet bijhouden anders bestaat de kans dat je niet meer weet wie er aan het woord is. Het is de lichte en speelse toon waarop Dudek zelfs de meest pijnlijke situaties beschrijft die het boek tot een bijzondere roman maakt. Ook de plot is origineel en verrassend. Uiteindelijk overwint de vriendschap en dat is geen cliché in een tijd waarin menselijk contact steeds meer wordt gereduceerd tot een digitaal circus.

Braaf blijven stond in Frankrijk op de shortlist van de Prix Goncourt voor de beste debuutroman in 2012 en is voorgeselecteerd voor de Prix Méditérranée de Lycéens 2012-2013. Geen wonder gelet op de frisse en speelse schrijfstijl en de precisie waarmee de tijdsgeest wordt neergezet. Zeer lezenswaardig en veelbelovend.

Braaf blijven

Auteur: Arnaud Dudek
Vertaald door Lysbet Lok