Passionate Magazine en Martijn Knol: schrijvers zijn slopers

door Ingrid van der Graaf

Van alle literaire tijdschriften is Passionate Magazine een tijdschrijft in de meest toepasselijke zin van het woord. En dat zit hem onder andere in het formaat (ruime A4), de lengte van de artikelen, het opnemen van meerdere recensies, een agenda voor literaire activiteiten en enkele vaste rubrieken waaronder Literariteiten, columns, Losgezongen, 7 vragen aan…, een cartoon van Bart Vantieghem, een stripverhaal (in foto’s) en niet te vergeten, de advertenties.

De vermakelijke fotostrips van Ype Driessen hebben volgens Trouw de fotostrip ontdaan van het Bouquetreeks-imago. In de strip wordt telkens in vier foto’s een verhaal verbeeld. In dit nummer is op de eerste foto een stapeltje boeken plus een opschrijfboekje met pen – op de vloer naast een bed – te zien. Op de tweede foto veert Ypke in het donker omhoog met een lumineus idee (getekend gloeilampje naast zijn hoofd). Op de derde foto pent hij, rechtop zittend in bed met het puntje van zijn tong tussen zijn lippen, zijn nachtlijke ingeving in zijn notitieboekje. Foto vier schets bij het ontwaken zijn reactie over het nachtelijk neergekrabbelde: ‘Fietsketting’, en daaronder ‘Rousseau op een motorboot!’, in het tekstwolkje ‘WTF?’, boven het hooft van een jammerlijk teleurgestelde Ype.
Op de cover, die altijd plaats biedt aan de auteur die voor deze uitgave geïnterviewd is, prijkt het gelaat van Martijn Knol in veelkleurige streeptrui. In het interview met de titel, Schrijvers zijn slopers vertelt Knol over het ontstaan van zijn roman Alles kan kapot. Zijn drijfveer was dat hij een boek over eenzaamheid wilde schrijven. ‘Over bevriezing. Het eerste beeld dat me voor ogen zweefde was een luchtbed van ijs (…).’ Een veelkantig portret van de hoofdpersoon Serafijn wilde hij maken. Voor het deel in zijn boek dat in de Tweede Wereldoorlog speelt, heeft Knol veel oorlogsdocumenten gelezen in het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD).  Deze informatie heeft hij vervolgens tot halffictie verwerkt. ‘Alles kan kapot gaat over oorlog, incest, mishandeling en de toegepaste waanzin die kunst heet, vertelt Knol. En dat hij met dit boek het boek heeft geschreven dat hij zelf het liefst zou willen lezen. Waarbij je je kunt afvragen of dat goede literatuur oplevert, want voor wie of wat schrijft een schrijver?

Een uitgebreid artikel over leven en werk van Jo Otten van de hand van Rob Groenewegen die onlangs promoveerde op de biografie van Otten, Te leven op duizend plaatsen. Jo Otten (1901-1940).
In de rubriek: 7 vragen aan…, werd Ingmar Heytze bevraagd over het ontstaan van zijn werk en de muzikale tournees waarbij hij zijn gedichten voordraagt:’ Ik ben een van de vele dichters die eigenlijk muzikant had willen worden – weliswaar een heel klein beetje muzikant, zoals Pa Pinkelman van Godfried Bomans ook een heel klein beetje kon toveren, maar alleen als de maanstand en de wind meezaten.’ En over zijn binnenkort uit te komen nieuwe bundel Ademhalen onder de maan. Twee gedichten, Meditaties en Schat het is niet zijn als voorpublicatie opgenomen.

Philip Huff, schrijver van Dagen met gras (2009) schrijft in Losgezongen over zijn favoriete songtekst. Hij verklaart dat een goede songtekst begint met een ‘hoek’. ‘Een hoek is een zin die zich als een vishaakje in je oorgang graaft.(…) In je hersenen nestelt. En waar je elke keer weer op hapt.’ Voor hem is dat de openingszin van Niemand in de stad van De Dijk. Huff maakt de songtekst beleefbaar door de tekst in haast tastbare sensaties weer te geven.

Recensies zijn er geplaatst over Een uur en achttien minuten van Peter Zantingh, Agents Provocateurs, 20 0nder 35 (samenstellers Thomas Bloneau en Hassan Bahara), 20 onder 40, Nieuwe verhalen van de beste jonge schrijvers (samenstellers Eva Bergamn en Harold Polis), De Aankondiging van Said El Haji en De verloofde van de meester van Kees Engelhart. Van de laatste auteur zijn ook vier gedichten geplaatst in dit nummer. Meer gedichten van Walter Breukers en verhalen van John Toxopeus, Walt van der Linden, Hans van Wetering en een column van Walter van den Berg.

Passionate Magazine is een uitgave van de organisatie Passionate, die zich inzet voor de ‘nieuwe letteren’. Passionate richt zich niet alleen op ontwikkelingen in geschreven literatuur (proza), maar ook op poëzie en nieuwe media – kortom op de snelheid waarmee de hedendaagse literatuur verandert. Passionate (opgericht in 1995), houdt zich onder andere bezig met de organisatie van Kunstbende, Write Now! en Geen Daden Maar Woorden Festival voor de nieuwe letteren.

Bestel het januari/februari nummer van Passionate Magazine of neem een abonnement via www.passionatemagazine.nl
Ook verkrijgbaar bij de betere boekhandel
Losse nummers: 6,95

Recent

12 december 2018

Poëzie met verhalend karakter

Over 'Abri' van Liesbeth Lagemaat
11 december 2018

‘Doorkijkblouse’ te alledaags voor een literaire schepping

Over 'Schipbreuk' van Marco Kamphuis
10 december 2018

René Appel stelt de lezer niet teleur

Over 'Dansen in het donker' van René Appel
9 december 2018

Mussen met longen als vliespinda’s

Over 'Wat huid is' van Peter du Gardijn
5 december 2018

Gevoelloos ronddwalen aan de zelfkant van Kopenhagen

Over 'Sus' van Jonas T. Bengtsson

Verwant