Panos Karnezis – De orde

‘Hen die God wil vernietigen drijft hij eerst tot waanzin…’  Het is de eerste helft van de twintigste eeuw. Het zestiende-eeuwse klooster van Onze Lieve Vrouwe van Barmhartigheid staat eenzaam op een heuvel in een onbewoond deel van de Spaanse sierra, verborgen in een ondoordringbaar dennenbos.  Zijn bewoners, zes vrouwen die afgesloten zijn van de wereld die zij verkozen achter zich te laten, zijn toegewijd aan God, eenzaamheid en stilte. Wanneer moeder overste María Inés op een dag voor de deur van het klooster een koffer met gaten erin aantreft, zal aan het rustige en geordende leven van de zusters snel een einde komen.

De orde is een beklemmend drama over geheimen en onthullingen, over schuld en boete. Iedereen die houdt van een meeslepend verhaal over menselijke tekortkomingen en de teloorgang van een gemeeschap zal in De orde een betoverend boek vinden dat je, als je er eenmaal in begonnen bent, niet meer kunt wegleggen.

Panos Karnezis (1967) is geboren in Griekenland en verhuisde in 1992 naar Engeland. Hij studeerde Technische Wetenschappen in Oxford en Creative Writing aan de University of East Anglia. Van zijn hand verschenen eerder de verhalenbundel Kleine schandalen, genomineerd voor de Whitbread First Novel Award, en de romans De doolhof en Het verjaardagsfeest.

Over Het verjaardagsfeest:

‘[het] bevestigt Panos Karnezis als de beste Griekse auteur van Engelse romans ter wereld.’ The Times

‘Karnezis [is] een geboren verteller, begiftigd met een ongebreidelde verbeelding.’ Het Parool

‘Kleurrijk, vrolijk en mal meesterwerkje. ‘ Nieuwe Revu

De orde verschijnt in februari bij uitgeverij Atlas.

Om Literair Nederland draaiende te houden, zijn wij afhankelijk van vrijwillige bijdragen. U kunt ons steunen via de rode knop. Waarvoor onze hartelijke dank!

Recent

26 december 2023

Beste boeken van 2023

26 december 2023

Een oeverloos bestaan

Literair Nederland - 10 jaar geleden

08 januari 2014

Elke dag een paar blokken Elke dag een paar blokken
Recensie door Teunis Bunt

Vaak kun je in één oogopslag zien met wat voor tekst je te maken hebt: een gedicht, een formulier, een dialoog, een brief. Dat wilde Ted van Lieshout niet en daarom heeft hij in Nu in handige meeneemverpakking elke tekst in de vorm van een ‘blok’ op de pagina gezet: de regels zijn uitgevuld en de tekst beslaat precies een pagina (soms twee).