Oogst week 25 – 22 juni 2022

door Daan Lameijer

Hans Depelchin (1991) werd in 2020 bij het grote publiek bekend met Weekdier. In deze roman schrijft de Oostendenaar over een gefingeerde Antwerpse groep jongeren in de Bevrijdingslaan. Een groot gedeelte beslaan hun relaties en seksualiteit. Over zijn eigen debuut zei hij, onder meer: ‘Ik wist niet dat ik zo pervers schreef.’ De Vlaamse én Nederlandse kritieken loofden hem echter om zijn veelzijdigheid, fantasie en realiteitszin wat de adolescentie betreft. De titel is een dichterlijke metafoor voor de gevoelige mens, zonder zijn schelp. Depelchins poëtische inborst moest wel leiden tot een gedichtenbundel: Spanriem.

Doorgaans worden spanriemen gebruikt om goederen mee vast te zetten in aanhangwagens. Ze houden de controle over wat door snelheid wil bewegen, is het idee. Hoe vaak doet de mens dit niet met zijn emoties? Depelchin dicht in Spanriem over liefde en hoe wij haar niet kunnen (be)dwingen. Drie richtingen kijkt Depelchin uit om de liefde te ontdekken: naar land, naar zee – al refereert de titel hier niet direct aan – en in zichzelf. Bovendien leent zijn dichtkunst zich voor muzikale begeleiding. Er circuleren vele filmpjes op YouTube waar hij zijn gedichten voordraagt in samenwerking met WolfeWolfe en Breathe, twee muziekensembles. Zo wordt Spanriem de gevoelige snaar van een viool.

Omslag Weekdier - Hans Depelchin
Weekdier
Hans Depelchin
Verschenen bij: De Geus
ISBN: 9789044546941
88 pagina's
Prijs: € 20,-

We hebben er bijna allemaal weleens één vastgehouden: een atlas. Voor de ene persoon een onuitputtelijke bron van verwondering en verrijking, voor de ander een raadselachtige stapel kaarten. Romancier en NRC-publicist Kester Freriks slaat de handen ineen met Martijn Storms – conservator Kaarten & Atlassen aan de Leidse universiteitsbibliotheek – om de Nederlandse geschiedenis aan de hand van grenzen te reconstrueren. Zij bewijzen in Grensverkenningen – Langs oude grenzen in NEDERLAND dat deze nooit willekeurig bestaan. Nu eens bakent een natuurlijke barrière zoals een rivier, zee of bergketen een gebied af, dan weer een door de mens gecreëerd legerfort.

Freriks en Storms putten voornamelijk uit de collectie van Bodel Nijenhuis, die de Leidse universiteit postuum massa’s kaarten naliet. Bekend van zijn melancholische werk over Indonesië, Echo’s van Indië, bedrijft Freriks andermaal pure nostalgie. Waar Nederland te boek staat als een ‘onttoverd’ land, dat zelfs de groei van een berkenboompje regisseert, geeft de Jakartaan Nederland zijn magie terug. Hoe is onze strijd tegen het water in het landschap terug te zien? Waaraan herkennen we tot waar de prehistorische ijslaag reikte en welke nederzettingen ver voor de Romeinse hegemonie al bestonden? Door dit boek worden geen grenzen gesloten, maar geopend.

Omslag Grensverkenningen - Langs oude grenzen in Nederland - Kester Freriks & Martijn Storms
Grensverkenningen - Langs oude grenzen in Nederland
Kester Freriks & Martijn Storms
Verschenen bij: Athenaeum
ISBN: 9789025314637
248 pagina's
Prijs: € 24,99

Van de meeste schrijvers hoeven we niet heel hun leven uit te pluizen. Sommige zijn echter zó groot, dat we geen andere keus hebben. Slavist Arthur Langeveld moet dit hebben gedacht over Fjodor Dostojevski. Over de Rus, bekend van onder meer Misdaad en Straf en De gebroeders Karamazov, schrijft de vertaler Tussen geld en God – Dostojevski voor beginners. Hem is deze klus wel toevertrouwd, getuige de in 1999 gewonnen Aleida-schotprijs en de in 2006 gewonnen Martinus Nijhoffprijs voor zijn vertaaloeuvre van Russische literatuur. Daarnaast promoveerde de Amsterdammer in 1988 bij Karel van het Reve met zijn proefschrift Vertalen wat er staat.

Tussen geld en God is expliciet literaire non-fictie. Langeveld stelt zichzelf ten doel alle fictie, overdrijving en heraldiek uit zijn boek te weren. De feiten spreken voor zich. Zo was Dostojevski zo arm als een kerkrat, die bovendien daadwerkelijk kerken bezocht, als diepgelovig mens. Ten diepste wantrouwde hij het blinde geloof in de wetenschap als panacee voor alle menselijke problemen, wat blijkt uit zijn roman De jongeling. Toch behandelt Langeveld niet slechts ideologische schommelingen. Dostojevski’s turbulente leven kent een jeugd met een bullebak van een vader en een bewogen liefdesleven. Dit boek is dan wel voor beginners, maar bepaald niet voor Dummies.

Omslag Tussen geld en God - Dostojevski voor beginners - Arthur Langeveld
Tussen geld en God - Dostojevski voor beginners
Arthur Langeveld
Verschenen bij: Van Oorschot
ISBN: 9789028221062
320 pagina's
Prijs: € 23,50

Recent

9 december 2022

Liefde en sterven in een mooi geschreven novelle

Over 'Als de liefde' van Theodor Holman
8 december 2022

Op zoek naar waarheid en onafhankelijkheid

Over 'De kwestie van de grilligheid van de verloren tijd ' van Rune Christiansen
7 december 2022

Smaakvol en leerzaam verhaal over hygiëne

Over 'Het mooiste boek van grote viezigheid - een onfrisse geschiedenis' van Monika Utnik-Strugata en Piotr Socha
6 december 2022

De eeuwige slang en de zachte klank van regen

Over 'Boekhandel in de bergen' van Alba Donati
5 december 2022

Het belang van de glimlach

Over 'Glimlach' van Sarah Ruhl