Nagelaten werk – Jeroen Mettes

Bij uitgeverij Wereldbibliotheek is onlangs de casette Nagelaten werk van Jeroen Mettes verschenen met daarin twee delen: Weerstandsbeleid en N30+ . Mettes is in eerste instantie vooral bekend geworden door zijn project Het Dichtersalfabet dat hij op zijn weblog Poëzienotities introduceerde: hij besprak in alfabetische volgorde de Nederlandstalige dichtbundels die beschikbaar waren op de poëzieplanken van boekhandel Verwijs in Den Haag. Hij schreef zijn bespreking en plaatste die op de dag van aankoop op internet. Zijn blog werd al snel hét referentiepunt voor poëzielezers en –critici.

Het eerste boek uit de cassette, Weerstandsbeleid, bevat een ruime selectie uit Poëzienotities.
Mettes was zelf ook dichter. In 1999 begon hij aan een omvangrijk en uiterst ambitieus prozagedicht. Hij werkte er zeven jaar in stilte aan en liet het slechts een enkeling lezen. Uiteindelijk gaf hij het manuscript de titel N30.

‘In zijn poëzie geeft Mettes zich over aan de dominante taal en zo toont hij de hulpeloosheid van elke spreker. N30 is een van die zeldzame literaire teksten waarmee een genre wordt uitgevonden. Vandaar dat het ‘nieuwe zinnen’ als aanduiding meekreeg, naar analogie van de Amerikaanse New Sentence. Het zijn lucide zinnen, in hoofdstukken samengebracht, die een stroom van observaties, herinneringen en citaten tonen. N30 biedt een meedogenloze analyse van de consumptiemaatschappij, maar ook de mogelijkheid tot melancholische identificatie. Dit indrukwekkende dichtwerk wordt in het tweede boek in de cassette, N30+, aangevuld met twee reeksen poëzie die Mettes bij leven publiceerde.’

Op 21 september 2006 plaatste Jeroen Mettes (1978) een lege post op zijn blog Poëzienotities; diezelfde dag maakte hij een eind aan zijn leven.

Nagelaten werk

Auteur: Jeroen Mettes
Bezorgd door: Piet Joostens, Frans-Willem Korsten en Daniël Rovers
Verschenen bij: Uitgeverij Wereldbibliotheek
Prijs: € 29,90

Recent

Literair Nederland - 10 jaar geleden

06 juli 2012

Niets is wat het lijkt
Recensie door Carolien van Welij

” is het thema van de roman Het onvermijdelijke toeval. En dat geldt ook voor de uitgave van dit boek. Na een vluchtige blik op het omslag denk je een nieuwe chicklit in handen te hebben, maar als je het boek omdraait kijkt de keurige Duitse Martin Mosebach (1951) je aan.