Vijf toepassingen van communicatieve vaardigheden

Ingezonden bericht


De meest cruciale levensvaardigheid is waarschijnlijk het vermogen om effectief te communiceren. Het is wat het voor je mogelijk maakt om met anderen te communiceren en te begrijpen wat zij tegen je zeggen. Door goede communicatieve vaardigheden te hebben, kun je je carrière ook verder ontwikkelen. Als je pedagogiek deeltijd wilt gaan doen, zal het hebben van goede communicatieve vaardigheden je helpen om je idee over te brengen bij mensen.

Carrière

Communicatieve vaardigheden zorgen ervoor dat je goed met andere mensen kunt opschieten en je aanwezigheid kenbaar maakt in een groepsgesprek of vergadering. Als je goed met je teamleden kan praten kun je vertrouwen opbouwen, je professionele relaties versterken, teamwerk verbeteren en het zal je productiever maken en je het gevoel geven erbij te horen. Het is belangrijk dat elke professional werkt aan het verbeteren van zijn communicatieve vaardigheden. Dit zal hem of haar helpen het werk beter te doen en hoger op de carrièreladder te komen. Als je ook graag les geeft en de toekomstige generaties vormgeeft, kun je je inschrijven voor een opleiding deeltijd pabo om je communicatieve vaardigheden te verbeteren.

Leiderschap

Een leider is iemand die mensen helpt bij het aanleren van kleine, positieve veranderingen door hen de tools te geven die ze nodig hebben om naar gemeenschappelijke doelen te werken. Communicatie is het krachtigste instrument dat een leider hiervoor heeft. Effectieve communicatie is belangrijk als je vertrouwen wilt opbouwen, ervoor wilt zorgen dat iedereen aan dezelfde doelen werkt en positieve verandering wilt aanmoedigen.

Gezondheidszorg

Dankzij vaardige communicatie kunnen artsen en verpleegkundigen hun patiënten leren kennen, belangrijke gezondheidsinformatie van hen krijgen en goed samenwerken met alle leden van een zorgteam en het publiek. Wanneer artsen, verpleegkundigen en andere gezondheidswerkers zich kil of afstandelijk gedragen, schaadt dat de relatie tussen de patiënt en de zorgverlener. Hulpverleners die met patiënten praten op een manier waaruit blijkt dat ze niet geïnteresseerd zijn of afgeleid zijn, kunnen het vertrouwen en de goodwill verliezen van de mensen die ze proberen te helpen.

Academisch succes

Om het goed te doen op school, heb je goede communicatieve vaardigheden nodig, te beginnen met duidelijk kunnen spreken. In de klas wordt er vaak gevraagd om vragen te beantwoorden. Er kunnen eenvoudige feitelijke antwoorden zijn op sommige van deze vragen, en er kunnen ook vragen zijn waarvoor je ideeën moet samenstellen en een zaak moet maken. Docenten moeten weten hoe goed leerlingen vragen beantwoorden, zodat ze kunnen achterhalen hoeveel ze weten.

Klantenservice

Communicatie met klanten is belangrijk omdat het vertrouwen opbouwt en behoudt tussen het bedrijf en de klant. De kans is groter dat klanten trouw blijven aan een merk dat ze vertrouwen. Open communicatie met klanten kan ook helpen om misverstanden te voorkomen, klanten gelukkiger te maken en ervoor te zorgen dat ze hun vrienden eerder over een bedrijf vertellen.