De mens als deurbel
De donkere dagen voor kerst zijn nooit meer hetzelfde sinds De avonden van Simon van het Reve. Geen knus knappend haardvuur, engelenhaar en dampende chocolademelk, maar waterkou, potkachel, haaruitval en appel-bessen wijn. Heden ten dage is er wijn van echte druiven, maar de kerstboom is van kunststof en het haardvuur een scherm met online vlammen. En wij consumeren fake-nieuws op onze smartphones en ontlenen ons zelfbeeld aan selfies. De echte werkelijkheid speelt zich af achter een scherm en de mens blijft verweesd en ontzield achter. Nogal wat boeken die ik afgelopen jaar las gingen daarover: de digitale erosie van het zelf. Het leverde weinig wandtegelrijpe citaten op, maar des te meer zinsneden die zich met verontrustend gemak in mijn hersens vasthaakten.
In de roman Nulpunt van Don Delillo, wil een man zich samen met zijn terminaal zieke vrouw laten invriezen, in afwachting van een tijd waarin zij wél kan worden genezen. In een kliniek in een leeg woestijnlandschap worden ze klaargestoomd voor een bestaan waarbij ze enkel in hun geest leven, met hun diepgevroren lichaam opgeslagen in een ondergrondse cocon. Volgens een van hun begeleiders is dat maar goed ook: ‘“De wereld daar boven ons, gaat het afleggen tegen de systemen,” zei ze. “Tegen de transparante netwerken die langzaam de stroom stremmen van al die aspecten van wezen en karakter die mensen onderscheiden van liftknopjes en deurbellen.”’