Festival a/d Werf: Get Real!

Get Real! op het 24e Festival a/d Werf
De werkelijkheid is al spannend genoeg

Get Real! Dat is de uitnodiging aan de bezoekers van Festival a/d Werf 2009. Van 21 t/m 30 mei verandert Utrecht weer in één groot podium voor voorstellingen vol theater, beeldende kunst en muziek. De afgelopen jaren presenteerde het festival met succes het ervaringstheater. Nu staat het programma in het teken van het  documentaire theater: ook gericht op het hier en nu, maar dan minder intiem. Theatermakers spelen soms met feitelijke gegevens, soms zetten ze experts in om de werkelijkheid binnen te halen. Of ze presenteren haar gewoon zoals zij is.

Neem Rimini Protokoll, een groep uit Duitsland die veel aandacht krijgt van pers en publiek met het documentaire theater. In Black Tie vertelt een geadopteerde Koreaanse haar verhaal over de zoektocht naar haar herkomst. Van identiteit naar gentechnologie blijkt een kleine stap. Een andere voorstelling uit dit genre is The Inhabitants of Images, een ?lecture performance? van de graag geziene Libanese kunstenaar Rabih Mroué.

Uit het productiehuis van het festival komt Floris van Delft. Hij brengt deel 2 in een reeks theatrale debatten, Rechter kan niet. Daarin stelt hij de staat van het Nederlandse recht aan de kaak. Met in de hoofdrol de Molukse treinkaping bij Wijster in 1975. Wat gebeurt er als de kapers anno 2009 in een rechtszaak zouden worden berecht, met in ons achterhoofd dertig jaar terrorisme? Deel 1, De Verlichting is stuk, toert tot maart langs de theaters.

Iemand die de werkelijkheid dicht op de huid brengt, is oude bekende Dries Verhoeven. Hij maakte op eerdere edities van Festival a/d Werf furore met U bevindt zich hier en Niemandsland, die in de prijzen vielen. Deze keer brengt hij een voorstelling waarin de ervaring van de bezoeker gestuurd wordt: de grote beweging. In een bioscoop op een drukke plek in de stad krijgt de buitenwereld ondertitels. Met in de hoofdrol: haastige voorbijgangers.

Dé ultieme realiteit lijkt het Nieuws. En de Utrechtse groepen Aluin en NUT zitten er letterlijk bovenop. Ze geven hun blik op de actualiteit van de dag in RADIO DE SCHOONHEID, het vervolg op de succesvolle MAANDAGEDITIE. De ?journalisten? halen, samen met bekende daggasten, de alledaagse werkelijkheid binnen in dit live-magazine. Met nieuws, interviews en discussies.

Festival a/d Werf opent kunstmatig en luchtig
Programma online op het nieuwe www.festivalaandewerf.nl
Michael Moore opent op 21 mei vanaf 17.00 uur het 24e Festival a/d Werf. Niet de echte, maar een reusachtige, veelkleurige en opblaasbare pinguïn die luistert naar dezelfde naam. Kan het nog onwerkelijker? Dit zestien meter hoge kunstwerk, een subtiel commentaar op de festivaltitel Get Real!, verrijst op de Neude. Hij vult zich met lucht terwijl het officiële startsein wordt gegeven.

Meteen daarna staan de eerste voorstellingen klaar om de tien festivaldagen af te trappen. Zoals Floris van Delft met zijn tweede theatrale debat Rechter kan niet. Hot Estonian Guys van NO99, waarin een groep mannen een dubieus plan hebben om de Estse natie te redden, beleeft zijn Nederlandse première.

De afsluiting van het festival is van hele andere orde. In de Twilight, de schemerzone waar wrkelijkheid en fictie met elkaar aan de haal gaan, vindt de Museumnacht plaats. Een vontuurlijk programma dat bol staat van theater, dans, muziek en performance. Met onder andere Elle Bandita, Merlijn Twaalfhoven, de Vlaamse performance kunstenaar Lawrence Malstaf en slagwerkgroep Percossa met Dansgroep Amsterdam. Festival a/d Werf is programmeur en sluit, in deze samenwerking met Culturele Zondagen en acht Utrechtse musea, spetterend af.

Festival a/d Werf presenteert zowel eigen Huis a/d Werf producties als externe producties uit binnen- en buitenland. De 24e editie van Festival a/d Werf, met ruim dertig producties op zo?n twintig Utrechtse locaties, vindt plaats van 21 t/m 30 mei. www.festivalaandewerf.nl
(bron: persberichten Festival aan de Werf)

Recent

14 september 2018

Een meer van wanhoop

Literair Nederland - 10 jaar geleden

03 oktober 2008

Niet overtuigend maar wel sterk in het laatste deel
Recensie door Menno Hartman

Coen Peppelenbos debuteerde onlangs met de roman Victorie, een roman in drie delen. In het eerste deel wordt Merijn – broer van de hoofdpersoon – gevolgd nadat bekend is geworden dat de hoofdpersoon, Victor, dood is.

Het tweede deel van de roman gaat over Sarah. We volgen er de gedachten van een leraar Engels, die in zijn huis dit meisje vasthoudt, het vriendinnetje van Merijn en waarin duidelijk wordt dat deze Ten Haaf, Merijn gedood heeft door een grote steen naar hem te gooien, nadat hij hem met een camera had gezien.

Lees meer