Esther Gerritsen wint driejaarlijkse Frans Kellendonk-prijs

Literaire prijs

Esther Gerritsen wint de Frans Kellendonk-prijs 2014, zo maakte haar uitgever De Geus vorige week bekend. De prijs wordt haar toegekend voor haar hele oeuvre. Gerritsen zoekt, aldus de jury,. De jury, bestaande uit Jasper Henderson, Ton van Kalmthout en Maria Vlaar, waren van mening dat Gerritsen in haar proza voortdurend de grens opzoekt tussen normaal en zonderling gedrag, tussen publieke en privézaken. De Frans Kellendonk-prijs bestaat uit een oorkonde en een bedrag van € 5.000,-. De prijs wordt op 24 februari 2014 uitgereikt.

Esther Gerritsen (1972) debuteerde in 2000 met de verhalenbundel Bevoorrecht bewustzijn. Twee romans volgden, Tussen Een Persoon en Normale dagen (longlist Libris Literatuurprijs 2006). In 2008 verscheen haar alom geprezen De kleine miezerige god (longlist Gouden Uil 2008). Twee jaar later kreeg de roman Superduif een nominatie voor de Libris Literatuurprijs. In 2011 volgde een bundeling van columns en artikelen, Jij hebt iets leuks over je. In 2012 verraste ze met de roman Dorst. Hiermee stond ze op de toplist van de AKO Literatuurprijs, de shortlist van de Libris Literatuurprijs en werd ze genomineerd voor de Opzij Literatuurprijs en de Dioraphte Jongeren Literatuurprijs.

In 1993 werd de driejaarlijkse Frans Kellendonk-prijs in het leven geroepen. Een prijs  voor Nederlandstalig literair werk of oeuvre dat getuigt van een onafhankelijke en originele geest waarmee maatschappelijke of existentiële problematiek wordt behandeld. In het verleden werd de prijs voor het gehele oeuvre toegekend aan onder meer Kristien Hemmerechts (1993), Dirk van Weelden (1999), Arnon Grunberg (2011). In 1996 won Benno Barnard de prijs met zijn literaire werk, Het gat in de wereld (uit 1993).   De prijs is ingesteld op initiatief van de Stichting Frans Kellendonk Fonds ter ere van en nagedachtenis aan de Nederlandse schrijver Frans Kellendonk (1951-1990).

Lees hier het gehele juryrapport.

 

 

Recent

Literair Nederland - 10 jaar geleden

28 oktober 2010

Recensie door: Albert Hogeweij
Recensie door Albert Hogeweij

In het Haydn-jaar 2009 liet Dimitri Verhulst zich op verzoek van het Ensor Strijkkwartet inspireren door Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn. De wens van het strijkkwartet was om deze muziek eens ontkoppeld te zien van het religieuze gegeven, en de zeven laatste zinnen die Christus aan het kruis sprak te benaderen vanuit de realiteit van alledag anno nu. Wie het werk van Verhulst ook maar enigszins kent, weet dat de aardse realiteit bij hem geborgen is.

Lees meer