8 juni 2012

De kop is eraf – Erling Jepsen

Erling Jepsen zet alles op zijn kop

Recensie door Priscilla Versteegh

Als je veertien bent scheiden je ouders en opeens sta je op jezelf. Je wereld wordt op zijn kop gezet. En dan niet vooral door je ouders, maar door die jongen die opeens de tuin komt doen. De kop is eraf is een spannende roman die makkelijk leest en een verrassende ‘twist’ heeft.

Ontrouw is de reden voor een scheiding tussen de ouders van Emilie. Het meisje wordt gedwongen met haar moeder en broertje Jacob, de vertrouwde omgeving van Kopenhagen te verruilen voor een huis op het platteland. Emilie komt in een situatie waarin ze snel volwassen wordt. Onder andere omdat ze de verzorgende rol op zich neemt voor haar moeder en haar broertje. Van de ene op de andere nacht verschijnt er een jonge man op het toneel, die de verwilderde tuin in orde wil maken. De jongen, Anders, wordt door haar moeder met open armen in het huis genomen. De charmante vreemdeling heeft echter afschuwelijke geheimen. Haar broertje Jacob is door zijn komst zichzelf niet meer en een gruwelijke situatie belandt op de schouders van Emilie.

Anders blijkt in hun huis te hebben gewoond en is er bijzonder aan gehecht. De vader van Emilie vindt het ongepast dat Anders zo lang logeert bij Emilie, haar moeder en haar broertje. Anders moet daarom het huis verlaten. Hij blijft echter nog altijd in de buurt en Emilie laat hem ’s avonds in haar kamer slapen zonder dat haar moeder dat weet. Waar Anders zich overdag schuilhoudt weet ze niet, totdat ze zijn schuilplek vindt en ontdekt wat hij verborgen houdt. Het geheim van Anders komt aan het licht maar Emilie kan niet direct aan haar ouders de waarheid vertellen.

De kop is eraf is een boek met een goed gedoseerde spanning en een bloedstollend einde. Door de ogen van Emilie krijgen we inzicht in de gezinssituatie. Haar scherpe analyses maken haar interessant, houden het verhaal boeiend en geloofwaardig. Ze houdt haar eigen geheimen die onschuldig lijken maar die haar ook in de problemen brengen tot alles echt uit de hand loopt. De kwetsbare positie van Emilie met de mysterieuze Anders als kwade geest zorgen voor een sterk verhaal. Naast Emilie en Anders is ook het broertje Jacob niet zo onschuldig als je zou verwachten. Wat dit verhaal bijzonder maakt zijn de verrassingseffecten waarmee Erling Jepsen alles op zijn kop zet.

De kop is eraf  is geschreven door de Deense schrijver Erling Jepsen (Gram, 1956). In 2006 was hij genomineerd voor de prestigieuze Deense bg-bank Litteraturpris. Naast romans schrijft hij ook toneelstukken en tv- scenario’s. De eerder verschenen boeken De kunst om in koor te huilen (2008) en Vreselijk gelukkig (2009) zijn verfilmd. De verfilming van het autobiografische De kunst om in koor te huilen heeft in 2008 een Oscar nominatie gekregen. Ook Met oprechte deelneming (2010) is vertaald. Dit is een voorzetting van het verhaal uit De kunst om in koor te huilen maar is echter fictie.

De kop is eraf
Erling Jepsen
Vertaling door: Edith Koenders