2 juli 2009

Amazon nu ook actief als uitgever

Na het inscannen en uitgeven van e-books, gaat Amazon nu ook direct schrijvers contracteren en uitgeven. Daarmee begeeft ze zich op het terrein van de laatste kerncompetentie van traditionele uitgevers.

Internetgigant Amazon gaat boeken publiceren en bedreigt daarmee de positie van traditionele uitgeverijen nog verder. Amazon wil jonge schrijvers helpen met geavanceerde marketingprogramma om hun werk tot een commercieel succes te maken. Het het nieuwe programma heet Encore.

Met geavanceerde software gaat het bedrijf talenten op internet opsporen onder mensen die in eigen beheer boeken hebben uitgeven. Al sinds enkele jaren kunnen auteurs bij Amazon’s print-on-demand bedrijf Booksurge boeken in eigen beheer uitgeven. De vele lezersbeoordelingen die gebruikers achterlaten blijken een goudmijn voor het bedrijf te zijn. Zo kreeg het in eigen beheer uitgegeven fantasy boek Legacy van de Amerikaanse tiener Cayla Kluver (1992) lovende beoordelingen. Op basis daarvan (en om publicitaire redenen die de tiener interessant maken) kocht het bedrijf de rechten op het verhaal en besloot opnieuw uit te geven.

Amazon gaat daarmee dus voor het eerst actief op zoek talenten om hen vroegtijdig voor de neus van uitgeverijen weg te kapen en hen te assisteren met extra marketing activiteiten. Het bedrijf verzamelt daartoe zeer geavanceerde verkoop en beoordelingsstatistieken die automatisch door computers worden gescand. De auteurs die in eigen beheer hebben gepubliceerd worden vervolgens via alle marketingkanalen van Amazon geïntroduceerd. Het boek van Kluver zal eerst verschijnen als luisterboek bij zusterbedrijf Audible, daarna als online e-book via het pas gelanceerde Kindl (een soort draagbare digitaal boek) en vervolgens als drukwerk op Amazon Book Store.

Aldus heeft Amazon een marketingtraject in handen waarmee het zonder risico, op basis van lezersrecensies talenten op de markt kan brengen. Het opkopen van de rechten op Legacy zorgde voor paniek in de traditionele uitgeverswereld die al langer te lijden heeft onder de macht van de aanbieder met zijn vijfhonderd miljoen gebruikers. De internetgigant richtte zich al eerder op klassieke uitgeverstaken zoals de reproductie van boeken, de distributie, de afhandeling van royalty’s, maar kwaliteitsselectie en marketing zijn nieuw.

Het scouten van talent is een van de laatste kerncompetenties van traditionele uitgevers die zij de laatste decennia steeds commerciëler hebben ingevuld. De methode van Amazon is een vorm van ‘profiling’; een techniek die zich baseert voorgeprogrammeerde zoektermen (tags) zoals ‘great’, ‘loved it’ ‘exciting’ etc. en doormiddel van hoeveelheid hits kwaliteit uit kwantiteit afleidt. Profiling wordt al jaren gebruikt door bedrijven als Wehkamp en Google en is een techniek waarbij kopers in fijnmazige categorieën worden onderverdeeld en bediend op basis van vorige aankopen of aankopen van mensen uit dezelfde interessegroep. Niet de kwaliteit van het boek heeft dus de interesse van de uitgever maar de kwantiteit van ‘hits’, respons en verkoopcijfers.

Het blijft de vraag of dit de manier is om grote schrijvers een kans te geven. Immers, veel grote schrijvers kwamen tot wasdom dankzij intensieve redactie van ervaren redacteuren en groeiden volwassen in de luwte. Zij werden niet als bestseller ‘in de markt gezet’. Toch lijkt het Amazone-imperium met deze nieuwe stap een grotere greep te krijgen op het aanbod van boeken, ten koste van de traditionele uitgevers.

(bron: (c) Leonhard de Paepe, NRC Handelsblad, www.nrcboeken.nl)

Recent

11 augustus 2017

Zorgenkind of zondagskind

7 augustus 2017

Een kanjer

4 augustus 2017

Wondranden

Literair Nederland - 10 jaar geleden

27 augustus 2007

Iemand gaat op reis naar een prachtig land, Peru in dit geval, en schrijft een boek over deze reis. Op de flap staat: "Het neusje van Peru voert de lezer mee naar de Peruviaanse woestijn, het Triticameer, over de Andes naar het hart van het Incarijk, tot in de jungle nabij Iquitos."

Iemand gaat op reis naar een prachtig land, Peru in dit geval, en schrijft een boek over deze reis. Op de flap staat: "Het neusje van Peru voert de lezer mee naar de Peruviaanse woestijn, het Triticameer, over de Andes naar het hart van het Incarijk, tot in de jungle nabij Iquitos."

Dat klinkt toch goed nietwaar? Helaas, we worden wel meegenomen maar niet naar het bovengenoemde. Natuurlijk komen deze gebieden wel voor in het boek maar het frappante is dat ik heel veel over het reizen zelf heb gelezen maar weinig over het land.

Lees meer