Alfred Birney genomineer​d voor Halewijnpr​ijs 2012

De nominatie is toegekend  mede naar aanleiding van zijn essayboek De dubieuzen (2012) en zijn drie rivierennovellen uit 2011, 2010 en 2009 en uitgegeven bij In de Knipscheer. De Halewijnprijs (literatuurprijs van de stad Roermond) wordt jaarlijks uitgereikt aan een auteur die zijn debuut al ver achter zich heeft gelaten, een literair talent dat op grond van de kwaliteit van zijn verschenen werk, bredere publieke belangstelling verdient.

‘In het essay De dubieuzen spreekt hij zijn verbazing uit over de zo westers georiënteerde Nederlands-Indische canon. Altijd weer Multatuli, Couperus en Orpheus in de dessa van Augusta de Wit met de blanke visie op de inlanders die vol geheime krachten en bijgeloof zouden zijn. Birney pleit voor onbekend gebleven schrijvers die, meer dan welke Nederlandse auteur ook, een anti-westers vertelperspectief kiezen. Ten onrechte vergeten auteurs als Victor Ido, Délilah en J.E. Jaspers verdienen aandacht.’ (NRC 11-05-2012)

De andere genomineerden (met vermelding van hun laatste werk) zijn:

Anjet Daanje – Delle Weel (Thomas Rap)
Ellen Heijmerinkx – Wij dansen niet (Nieuw Amsterdam)
Stefan Hertmans – De mobilisatie van Arcadia (De Bezige Bij) lees hier de recensie.
Jan van der Mast – De kleine keizer (Nieuw Amsterdam)
Marita de Sterck – Niet zonder liefde (Querido)
Peter Terrin – Post Mortem  (De Arbeiderspers)
Anton Valens – Het boek Ont (Augustus)

De winnaar wordt medio september bekendgemaakt. De prijs zal worden uitgereikt op 24 november 2012 en bestaat uit een geldbedrag en een klein plastiek in brons van de
kunstenaar Dick van Wijk. Prijswinnaars uit het recente verleden zijn o.a. Tommy Wieringa, Vrouwkje Tuinman, Adriaan Jaeggi, Arthur Japin, Esther Jansma, Otto de Kat. Prijswinnaar van het afgelopen jaar is Johan de Boose mede naar aanleiding van  zijn roman Bloedgetuigen.

 

Recent

25 april 2018

Roman als gebeurtenis

Literair Nederland - 10 jaar geleden

10 juli 2008

Saramago lezen tegen de tijdgeest
Recensie door Menno Hartman

‘De Nederlandse musea bevinden zich in een identiteitscrisis. Ze lijken niet te weten waar hun eigenlijke taak ligt: bij kunst of bij entertainment.’ schreef Janneke Wesseling in het NRC-Handelsblad van zaterdag 30 oktober. Verscheidene musea kiezen niet meer voor tentoonstellingen die gewijd zijn aan een kunstenaar, maar laten zich door een kunstmarketingbureau adviseren overzichtstentoonstellingen te maken met titels als Bloemen van verlangen, vier eeuwen bloemen in de kunst.

Lees meer