Achter gesloten grenzen – José Luís Peixoto

Etalage

‘Alle verlichting was gedoofd. Ik voelde mijn hart bonzen en rende in de richting van de Taedong. Langs de oevers van de rivier stonden vele duizenden mensen. In het hermetisch donker baande ik me een weg door de menigte. De enige helderheid kwam uit de hemel: over een afstand van vele kilometers werden langs de rivier vuurpijlen de lucht in geschoten. Maar hier beneden in die volmaakte duisternis voelde niemand mijn aanwezigheid. Niemand dempte zijn stem, niemand sloeg de ogen neer toen ik voorbijkwam. Gedurende die paar minuten was ik heel even Noord-Koreaan.’

Het was bijzonder dat een romanschrijver toestemming kreeg om het eeuwfeest van de geboorte van de grote Noord-Koreaanse roerganger Kim Il-Sung te bezoeken. En al helemaal dat hij de kans kreeg om te reizen. Achter gesloten grenzen beschrijft een wereld die geen westerling kent, waar mensen geloven dat de Grote Leider de zon kan laten schijnen, waar restaurants leeg zijn en waar hij geen stap kan zetten zonder zijn reisbegeleidster Kim. Niet alleen vanwege haar is het een spannende reis: mag hij zijn foto’s houden? Wordt zijn exemplaar van Don Quichot ingenomen? Glimlacht hij wel op de juiste manier naar de grenswacht? En dan, tijdens het grote feest, gebeurt er iets bijzonders en komt zijn reis tot een onverwacht slot.
De Portugese romanschrijver en dichter José Luís Peixoto (1974) bezocht in 2012 het eeuwfeest van Kim Il-Sung in Noord-Korea. Hij slaagde erin langer door het land te reizen en schreef er dit boek over.

 

Achter gesloten grenzen
Reizen door Noord-Korea

Auteur: José Luís Peixoto
Verschenen bij: Uitgeverij Atlas Contact
Aantal pagina’s: 240
Prijs:  € 21,99

 

Recent

31 maart 2020

Libanese galgenhumor

26 maart 2020

Een ode aan de taal

Literair Nederland - 10 jaar geleden

31 maart 2010

Wie dit leest is een zot!

Recensie door Rein Swart

In de serie ‘klassieken’ bespreek ik dit keer het debuut van de Poolse meester uit 1937, dat vaak is vertaald. De uitgave uit 1981, door Paul Beers omgezet, gaf het aangename gevoel dat het daarmee wel goed zat.
Het is in het begin een wat vreemd boek, waarin groteske verhaal-elementen worden afgewisseld met diepzinnige overpeinzingen over de verhouding tussen jeugd en volwassenheid, kunst en kunstenaars en onze te grote gehechtheid aan vormen.

Lees meer