7 december 2005

Kritiek op de kritiek

In een essay dat Bas Belleman eerder dit jaar schreef voor het tijdschrift Passionate vroeg hij zich af of poëzie ondanks haar schijnbare succes (poëzieclubs, festivals, avonden) er nog toe doet. Belleman richtte zijn pijlen op poëziecritici die volgens hem het belang van poëzie te niet doen door vooral te kijken naar de stijl en techniek van de dichters en niet naar wat er in die poëzie gezegd wordt.

Hagar Peeters reageerde in Awater op een ander probleem in de kritiek dat in zekere zin verwant is aan Bellemans punt. Volgens Peeters hebben veel poëzierecensenten vooral oog voor poëzie waarvan de taal en de inhoud incoherent en weerbarstig zijn. Daarmee zou poëzie die begrijpelijk is, die over emotie gaat of die zij als 'anekdotisch' kenmerken te vaak en onterecht als oninteressant terzijde worden geschoven.

In 2003 verscheen Postmoderne poëzie in Nederland en Vlaanderen waarin Jos Joosten en Thomas Vaessens zoeken naar het belang en de betekenis van postmoderne poëzie. Volgens hen vergt die nieuwe poëzie ook een nieuwe leeshouding. Wordt die postmoderne poëzie adequaat besproken of worden de recensies gedomineerd door de modernistische leeshouding waar Vaessens en Joosten in hun boek op wijzen?

Maarten Doorman verwees naar Joosten en Vaessens toen hij in de discussie rondom het essay van Bas Belleman stelde dat het probleem in de poëziekritiek onder andere ligt bij de heersende opvatting onder critici en dichters dat poëzie vooral over taal en representatie gaat.

Regelmatig worden de stukken die Piet Gerbrandy schrijft voor de Volkskrant in de discussie genoemd. Reden genoeg om ook hem te vragen zijn mening te geven over de tot nu toe verschenen klachten. Zijn korte essay heeft dan ook de krachtige titel 'Profielschets voor de ideale criticus'. 

De discussie zal geleid worden door dichter, prozaïst en essayist Joost Zwagerman.

Organisatie: Tsead Bruinja (Werkgroep Poëzie VvL) en Hagar Peeters (Awater en Werkgroep Poëzie VvL) met ondersteuning van het bureau van de VvL.
Locatie: Perdu, Kloveniersburgwal 86, Amsterdam 
Datum: 10 december 2005
Aanvang: 16.00 uur (15.30 uur deuren open)
Toegang: gratis (reserveren gewenst)
Reserveren: Tel: 020 4220542 (Perdu)
E-mail:

Recent

22 september 2017

Modiano's spel met de lezer

20 september 2017

In de huid van een leeuwin

19 september 2017

Nieuw leven beschreven

18 september 2017

Dichter van de werkelijkheid

Literair Nederland - 10 jaar geleden

24 september 2007

"Toen ik jou voor het eerst zag, kwam je voorbijfietsen op een bakfiets waarin je spullen vervoerde. Het was laat in het jaar 1952, in de winter. Ik stond voor het raam van mijn ouderlijk huis in de Wilhelminastraat, waar mijn ouders een hotel-pension dreven, naar buiten te kijken. De Wilhelminastraat heette alweer een jaar of zeven zo. Als jong kind groeide ik op met de Schouwburgstraat, omdat in de oorlog namen van de koninklijke familie waren geschrapt door de Duitse bezetter. Soms reed je wel drie keer per dag op die bakfiets langs. Ik vond je koddig en stoer met je houtje-touwtjejas aan en je mutsje op. Je was toen al een apart type. Ik was vijftien jaar en had wat je noemt een voorspellende blik. Ik herinner mij dat ik, nadat je weer langs was gekomen, mijn moeder vertelde dat wij zouden trouwen en een kind zouden krijgen. Mijn moeder was het gewend dat ik zulke dingen zei. Ik had vaker van die voorspellingen, soms ook over de dood. Dat vond ze eng."

"Toen ik jou voor het eerst zag, kwam je voorbijfietsen op een bakfiets waarin je spullen vervoerde. Het was laat in het jaar 1952, in de winter. Ik stond voor het raam van mijn ouderlijk huis in de Wilhelminastraat, waar mijn ouders een hotel-pension dreven, naar buiten te kijken. De Wilhelminastraat heette alweer een jaar of zeven zo. Als jong kind groeide ik op met de Schouwburgstraat, omdat in de oorlog namen van de koninklijke familie waren geschrapt door de Duitse bezetter.

Lees meer