Harold Pinter wint Nobelprijs voor Literatuur

 
Pinter werd in de tweede helft van de jaren vijftig bekend en gaandeweg de erop volgende decennia wereldberoemd met toneelstukken die braken met de gewoonte in klare taal dialogen te laten voeren tussen de personages uit het stuk.

Hij voerde gewone, alledaagse mensen op, die met elkaar spraken in slordige, alledaagse halve mededelingen, zinnen die veelal niet werden uitgesproken omdat ze betekenis hadden, maar omdat mensen onder elkaar nu eenmaal geneigd zijn geluid tegen elkaar te maken.

Pinter werd in 1930 in Hackney, een Londense arbeiderswijk, geboren als zoon van een joodse kleermaker. Hij studeerde aan de Londense Royal Academy of Dramatic Arts. In 1957 debuteerde hij, nadat hij aanvankelijk poëzie had geschreven, als toneelschrijver met The Room. Datzelfde jaar brak hij meteen door met The Birthday Party, een stuk dat al heel snel over de hele wereld gespeeld werd. Het absurdistische theater bleek een voorname stem te hebben gekregen.

Latere stukken, als The Dumb Waiter (1960), The Caretaker (1960), The Homecoming (1965) en No Man's Land (1975) worden tot de klassieke toneelteksten van de twintigste eeuw gerekend en hebben sedert hun ontstaan wereldwijd repertoire weten te houden. Piner heeft ook scenario's voor film en televisie geschreven.

Bron: De volkskrant
BTH

Recent

19 oktober 2018

De man die wachtte

18 oktober 2018

Een strijdbare vrouw

17 oktober 2018

Snippers vol belofte

Literair Nederland - 10 jaar geleden

28 oktober 2008

Kwetsbare poëzie

Recensie door Wouter

De nieuwe bundel van dichter en journalist Hilbrand Rozema kent lange zinnen van weinig woorden. En zoals een Groninger betaamt, heeft die aan een half woord genoeg. Hoewel, weinig halve woorden, want Rozema floreert in taligheid. Dit brengt enerzijds prachtige constructies met zich mee, zoals de eenvoudige maar prachtige beginzinnen van de vierdelige cyclus ‘Losgeregende bloesems’: ‘Het licht van de zon / op de losgeregende bloesems.’

Lees meer