16 september 2004

Achtste editie GDMW

De line up o.a.: Martin Bril, Ramsey Nasr, J.A. Deelder, Quirien van Haelen, Nathalie Emanuels, Esther Ending, Alfred Schaffer, Esther Gerritsen, Arnoud Kaldewey, Theo Maassen,  Samira El Kandoussi, Don Diego Poeder, Sven Ariaans, Gonzales, Jeffrey Lewis, Ed Harcourt, Novastar ( solo) en Grand Buffet. Gepresenteerd door: Monique van der Werff en Jeroen Rozendaal.

Een belangrijk onderdeel van het festival zijn de GDMW-producties: theatermakers, choreografen en filmmakers worden gekoppeld aan auteurs en komen samen tot een verassende uitkomst. Op GDMW 04 zijn onder andere de volgende GDMW -producties te zien:

Film // portret J.A. Deelder
De jonge Rotterdamse filmmaker Matte Mourik heeft in opdracht van en i.s.m. GDMW een documentaire over J.A. Deelder gemaakt. De film gaat ongeveer een uur duren en belicht de terechte en onterechte vooroordelen over Deelder, zijn levensstijl, zijn werk. Met interviews, herinneringen, anekdotes, bijzonder archiefmateriaal en nieuw materiaal.

Dans // gepassioneerde gewelddadige teksten

Lieber Gorilla produceert in opdracht van en ism GDMW een voorstelling die het grootste thema van de huidige nieuwe letteren aansnijdt: passie met geweld. Teksten die voor deze dansvoorstelling gebruikt worden lopen uiteen van J.H. Leopold tot Tjitske Jansen en K. Sello Duiker. Onderwerpen die voorbij komen zijn maffia, metamorfoses en dood. Lieber Gorilla is een choreografenduo uit Rotterdam dat onorthodoxe dans maakt.

Animatie // Droom en werkelijkheid
In opdracht van en i.s.m.  GDMW maakt Sander Alt een animatiefilm van ongeveer 4 minuten die gebaseerd is op een gedicht van Alfred Schaffer. Schaffer debuteerde in 2000 met Zijn opkomst in de voorstad. Zijn inmiddels vierde bundel Geen hand voor ogen is dit voorjaar verschenen bij De Bezige Bij. Schaffers duistere gedichten hebben een filmisch karakter.

Toneel // Luister
Luister is een monoloog van Jurre Bussemaker die hij in samenwerking met GDMW heeft ontwikkeld en die zich vooral richt op het verhalende element van de orale letterencultuur. Het is een fragmentarisch stuk waarin de werkelijkheid op een absurde manier wordt uitvergroot. Die uitvergroting heeft een wisselende uitwerking op het publiek: hilarisch, tragisch, angstig en is daarom erg leuk om mee te maken.

Randprogrammering
Een festival is geen festival als er geen dingen buiten de zalen gebeuren. Op GDMW kun je bijvoorbeeld onder het genot van een suikerspin je boek te laten signeren. In Schouwburg De Jong interviewt Wilfried de Jong op, onder en in de schouwburg. Ook zijn er weer de Zap Talks: aanstormend interviewtalent vraagt de GDMW artiesten de hemden van de lijven.

Meer informatie over GDMW staat op http://www.gdmw.nl/ – http://www.gdmw.nl/

Bron: Persbericht GDMW
De foto is overgenomen van www.gdmw.nl

AMvdP

Recent

16 augustus 2017

Ideale bestaansvorm

11 augustus 2017

Zorgenkind of zondagskind

Literair Nederland - 10 jaar geleden

27 augustus 2007

Iemand gaat op reis naar een prachtig land, Peru in dit geval, en schrijft een boek over deze reis. Op de flap staat: "Het neusje van Peru voert de lezer mee naar de Peruviaanse woestijn, het Triticameer, over de Andes naar het hart van het Incarijk, tot in de jungle nabij Iquitos."

Iemand gaat op reis naar een prachtig land, Peru in dit geval, en schrijft een boek over deze reis. Op de flap staat: "Het neusje van Peru voert de lezer mee naar de Peruviaanse woestijn, het Triticameer, over de Andes naar het hart van het Incarijk, tot in de jungle nabij Iquitos."

Dat klinkt toch goed nietwaar? Helaas, we worden wel meegenomen maar niet naar het bovengenoemde. Natuurlijk komen deze gebieden wel voor in het boek maar het frappante is dat ik heel veel over het reizen zelf heb gelezen maar weinig over het land.

Lees meer