Bundelpresentatie 12>18x5x500

De afdeling Schrijven, bedoeld voor aankomend schrijvers en beeldend kunstenaars die met taal willen werken, werd in 2002 opgericht en begeeft zich op het raakvlak van beeldende kunst en literatuur.

12>18x5x500 bevat 18 korte teksten van studenten uit het tweede jaar van de afdeling. Studente Sara ten Westenend stelde de bundel samen en Niki Yocarini, eindexamenstudente bij de afdeling Grafisch Ontwerpen, verzorgde het ontwerp.

Ten Westenend over de selectie: ?Ik zocht naar teksten waarin de schrijver iets nieuws heeft uitgeprobeerd. Sommigen hebben gewerkt met cut-ups, bijvoorbeeld van krantenartikelen, anderen maken nauwelijks onderscheid tussen proza of poëzie. Toch staan er ook meer traditionele stukken in, ?echte poëzie bijvoorbeeld… Zo is een zeer diverse bundel ontstaan.

Yocarini over haar boekontwerp: ?Om de teksten een groter bereik te geven, heb ik van elke tekst vijf kopieën ingevoegd, op vijf kleuren doorslagvel met perforatierand. Zo is een literair ?bonnenboekje ontstaan. Enthousiaste lezers kunnen de kopieën uitscheuren en weggeven, terwijl het origineel blijft. Door verspreiding wordt het boekje uiteindelijk tot een enkelvoudige bundel gereduceerd.

Presentatie 12>18x5x500
3 juli 2004, 16.00 uur
Eerste Verdieping
Gerrit Rietveld Academie
Fred Roeskestraat 96
Amsterdam

12>18x5x500 is tijdens de presentatie verkrijgbaar voor â?¬10.
Meer informatie over de afdeling Schrijven: http://www.gerritrietveldacademie.nl/ – http://www.gerritrietveldacademie.nl/.

(Bron: rietveld/tm)

Recent

25 april 2018

Roman als gebeurtenis

Literair Nederland - 10 jaar geleden

10 juli 2008

Saramago lezen tegen de tijdgeest
Recensie door Menno Hartman

‘De Nederlandse musea bevinden zich in een identiteitscrisis. Ze lijken niet te weten waar hun eigenlijke taak ligt: bij kunst of bij entertainment.’ schreef Janneke Wesseling in het NRC-Handelsblad van zaterdag 30 oktober. Verscheidene musea kiezen niet meer voor tentoonstellingen die gewijd zijn aan een kunstenaar, maar laten zich door een kunstmarketingbureau adviseren overzichtstentoonstellingen te maken met titels als Bloemen van verlangen, vier eeuwen bloemen in de kunst.

Lees meer