Ons erfdeel april 2004

Het nieuwe nummer van Ons Erfdeel is rijk gevuld:

Door alle zuilen heen, de onvermijdelijke polonaise

Aad Nuis

Aad Nuis, voormalig Nederlands staatssecretaris voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, schetst in deze persoonlijke bijdrage een beeld van zijn gereformeerde jeugd in Rotterdam, dat tegelijk ook een beeld is van verzuild Nederland. De zuilen werden strikt gescheiden gehouden toen, maar wie de moeite nam over de schuttingen te kijken, merkte dat het er in de andere zuil net zo aan toe ging als in de eigen zuil. De zuilen hebben op hun manier bijgedragen tot de emancipatie van het Nederlandse volk. Elke zuil zorgde intern voor de betrokkenheid van vrijwel alle leden bij de grote politieke en sociale vraagstukken.

Een soort zingen als gekauwd glas. Nieuwe poëzie van Eva Gerlach

Anneke Reitsma

In 2003 vertaalde Eva Gerlach gedichten van de Italiaanse Nobelprijswinnaar Eugenio Montale en publiceerde ze drie dichtbundels en een prozawerk. Anneke Reitsma laat haar licht schijnen over deze indrukwekkende productie. Gerlachs poëzie is wat de vorm betreft steeds vrijer en inhoudelijk steeds ongrijpbaarder geworden, vindt Reitsma. Ze bevat een steeds hogere graad van ?metaphysicalness. Toch werpt haar poëzie soms te veel grammaticale horden op. Gerlach is op haar best wanneer ze de illusie van de werkelijkheid intact laat. Het artikel wordt gevolgd door vier gedichten.
Bespreking van: Eva Gerlach, Een bed van mensenvlees, De Arbeiderspers, Amsterdam / Antwerpen, 2003, 83 p., Eva Gerlach, Losse bedrading, De Arbeiderspers, Amsterdam / Antwerpen, 2003, 135 p., Eva Gerlach, Daar ligt het, Poetry International, Rotterdam / De Arbeiderspers, Amsterdam, 2003, 12 p.; Eva Gerlach & Marianne Aartsen, Jaagpad, Glance-Aside, Maastricht, 2003, 49 p., Eugenio Montale, Eindig. Late gedichten, De Arbeiderspers, Amsterdam / Antwerpen, 2003, 146 p. (vertaald door Eva Gerlach).

Het mysterie rukt op. Over de fotos van Dirk Braeckman

Hans Aarsman

?In de fotos van Dirk Braeckman woont een zwerver, zo beweert Hans Aarsman. Hij neemt deze stelling als uitgangspunt voor een heel persoonlijke en van grote intellectuele buigzaamheid getuigende zoektocht naar de aard van de fotos van deze Gentse fotograaf. Precies door de spoken in Braeckmans fotos is zijn werk in het nuchtere Nederland nooit erg aangeslagen. De tentoonstelling van 17 januari tot en met 16 mei 2004 in De Pont, Tilburg, kan het begin van een kentering zijn. 
http://www.onserfdeel.be/pdf/OE_2_2004_183-191.pdf –

Recent

22 februari 2018

Boek van een ramp

19 februari 2018

Spiegels van de tijd

14 februari 2018

Gedenkteken in woorden

Literair Nederland - 10 jaar geleden

25 februari 2008

Indrukwekkend verhaal

Door Bernadet

De overgave is na De zwarte met het witte hart en Een schitterend gebrek de derde historische roman van Arthur Japin die een mengeling is van fictie en non-fictie. Het verhaal is gebaseerd op de geschiedenis van Cynthia Ann Parker (zij staat ook op de voorkant van het boek) Als kind groeide zij op bij de familie Parker die na een lange reis vol beproevingen een nieuw bestaan probeerden op te bouwen in Texas.

Lees meer