Verfhuid,Rascha Peper

Arnold Kee is kunsthandelaar in Amsterdam. Regelmatig komt daar een kunstverzamelaar Karl Terwindus om even rond te kijken. Deze Terwindus is een vreemde, norse, gesloten, kleurloze man.
Kee heeft hem eens een beeld van Johannes de Doper verkocht voor 40.000 gulden. Als Terwindus weer eens langs komt vertelt hij dat hij een bijzonder schilderij bezit (een Friedrich) en wat Kee nooit verwacht had, Terwindus nodigt hem uit om het te komen bekijken..

Terwindus blijkt een grote verzameling schilderijen te bezitten en met name schilderijen van Duitse schilders uit de Romantiek. (Terwindus is zelf ook Duits.) Het schilderij van Friedrich 'In der Slucht' is adembenemend. Als Terwindus koffie zet snuffelt Anton Kee rond en ziet het uit zijn lijst gesneden schilderij "Hirtenknabe" van Carl Gustav Carus (Hirtenknabe/herdersjongen is het symbool van de homoseksualiteit). Kee is erg geraakt en ontroert door dit schilderij, mogelijk doet het hem denken aan zijn veel jongere vriend waar hij een relatie mee heeft.
Thuisgekomen zoekt hij in zijn archief naar dit schilderij en komt erachter dat het in 2002 in Dillenburg gestolen is.
Kee ontdekt dat Terwindus mogelijk wel meerdere schilderijen onrechtmatig in bezit heeft gekregen, maar geeft hem nog het voordeel van de twijfel. Hij zelf heeft nooit problemen met Terwindus gehad.
In Keulen is men bezig een expositie over Duitse romantiek op te zetten. Terwindus wordt gevraagd het schilderij van Friedrich in bruikleen te geven. Na lang aarzelen en op voorzichtig aandringen van Kee stemt Terwindus toe.
Als het schilderij opgehaald is voelt Terwindus zich 'ongesteld' het doek is zijn grote liefde, zelfs zijn vrouw kon niet tegen deze liefde op en is weggegaan.
Daarna gebeurt er iets wat een enorme impact heeft op zowel Terwindus als Kee.

Naast dit verhaal loopt het verhaal van Kee zelf. Zijn verlangen naar een kind waar zijn vriend Pascal niets voor voelt. Het grote leeftijdsverschil tussen de twee breekt af en toe op. Het verhaal van Kee's vader die hem waarschuwde dat mensen een te grote liefde kunnen gaan voelen voor een kunstwerk, deze zelfs boven hun relatie stellen…
Dit laatste is eigenlijk waar het hele verhaal om draait. Terwindus ging ver in zijn verlangen om zijn grote liefdes om zich heen te hebben. Hoe meer Kee ontdekt over hem hoe meer hij zelf verandert en die Hirtenknabe… "zacht strijkt zijn hand langs de verfhuid van het doek terwijl het heet werd achter zijn ogen en de liggende jongen wazig en vervormd raakte.”

Persoonlijk vind ik dit het beste boek van Rascha Peper, het verhaal is boeiend, het kromme Duits-Nederlandse taalgebruik van Terwindus maakt het verhaal iets luchtiger en toch voel je de hele tijd.. er gaat iets gebeuren, maar wat? Langzamerhand ontrollen zich de feiten en daar kan je lang vele kanten mee op. Is Terwindus een bedrieger? Of een stakker? Is het leven van Kee voorgoed veranderd?
Ik heb het in een ruk uitgelezen, een mooi en bijzonder boek!

N.B. Hirtenknabe werd geschilderd door Franz Lebach en niet door Karl Gustav Carus . Maar… Carus (1789-1859) was een leerling en een van de weinige intimi van Friedrich.

ISBN 904680027X Gebonden, 144 pagina's Verschenen: september 2005 Nieuw Amsterdam

Bernadet

Recent

21 september 2018

Schrijven met de veer van de arend

Over 'De onzorgvuldig geketende Prometheus' van André Gide
20 september 2018

Alleen of samen, in- of exclusief?

Over 'Vrouwen en macht' van Mary Beard
19 september 2018

Omdenken in optima forma

Over 'De olifant van de bovenbuurman' van Rijswijk, van, Roos
18 september 2018

Taal die bezinken moet en verwondering oproept

Over 'Laat de stilte' van Rui Cóias
17 september 2018

Twee meisjes en een oudere man

Over 'Twee meisjes en ik' van A.H. Nijhoff