21 maart 2005

Orakelnacht, Paul Auster

Om de finesses van dit boek te begrijpen zou ik het verschillende keren moeten lezen, maar dan is de spanning er natuurlijk wel af. De vraag is dus of ik het ooit doe. Voorlopig niet in ieder geval.

“Orakelnacht” is niet samen te vatten, zoveel verschillende verhalen zitten er in: een Droste-effect: een schrijver schrijft een boek over een
schrijver, die een boek schrijft, waarin een ander manuscript weer een rol speelt.
Sidney Orr is de hoofdpersoon van het hoofdverhaal, hij koopt een blauw Portugees notitieboek bij een aardige Chinees. Als hij eenmaal begint te schrijven lukt het verrassend goed om door te gaan. Ligt dat aan het notitieboek?
Het idee voor het verhaal heeft hij gekregen van zijn schrijver-vriend John Trause. Het komt
uit een boek van ene Hammett: een man loopt door een straat en opeens raakt er een voorwerp los van de hoge daken boven hem: het scheert rakelings langs hem heen, en valt voor zijn voeten in stukken uit elkaar. De man beschouwt dit als een teken: hij had dood moeten zijn maar heeft een nieuwe kans gekregen, en hij besluit dan maar meteen helemaal overnieuw te
beginnen. Zonder iets mee te nemen en zonder iets te zeggen tegen wie dan ook verdwijnt hij. In het verhaal dat Orr schrijft heeft de man enkel een manuscript bij zich, en dat heet “orakelnacht”.
De verhalen lopen door elkaar heen, en worden ook nog “onderbroken” door voetnoten, hetgeen lastig lezen is. Magische componenten en het toeval spelen in alle verhalen een rol. Ook lijken de verhalen gelinkt te zijn,
maar zijn het dan toch weer niet. Een puinhoop is het, maar een interessante boeiende puinhoop!!

Marjo Noordeloos

Orakelnacht, Paul Auster
ISBN: 9789023487364

Meer van :

23 november 2017

Weidse landschappen, bekraste zielen

Over 'Idaho' van Emily Ruskovich
21 november 2017

Reizen in een binnenwereld

Over 'en toen aten we zeehond' van Nicoline Timmer
20 november 2017

Het leven ontwijken

Over 'Kraaien tellen' van Lucas de Waard

Recent

17 november 2017

Uitzichtloos leven in Unthank / Glasgow

Over 'Lanark' van Alasdair Gray
15 november 2017

Een portret in stukjes

Over 'Waarom ik mensen niet in mootjes hak' van Renske de Greef
14 november 2017

Diepe emoties in weloverwogen zinnen met originele beelden

Over 'Binnenplaats' van Joost Baars
13 november 2017

Een aaneenschakeling van mislukkingen?

Over 'We haten elkaar meer dan de Joden' van Els van Diggele
9 november 2017

Verlangen in vele variaties

Over 'Het raadsel van de liefde' van Andre Aciman

Verwant