Suzanne Binnemans – Vertrekken

Vertrekken

Opvallend is de schijnbare ‘lichtvoetigheid ‘ waarmee de Antwerpse auteur Suzanne Binnemans een toch redelijk ernstige problematiek (= alcoholverslaving) in haar recentste boek Vertrekken presenteert. In een knap uitgewerkte ‘dagboekvorm’ laat ze de protagonisten van haar roman (Axel, Lynn, Glenn en Ilse) tot interactie overgaan. Suzanne B. zet de lezer duidelijk op het verkeerde been: in luchtige, vrouwelijke ‘stijl’ wordt de argeloze lezer binnengeleid in de verwoestende wereld van een alcoholverslaafde (= Axel). Met mondjesmaat komt hij dan te weten welke ravage is aangericht: de relatie van Axel en Lynn is een complete emotionele puinhoop, de wonden zijn zo diep dat niets meer baat. Het verhaal eindigt dan ook op dramatische wijze met de dood van Lynn en de letterlijk onuitsprekelijke wanhoop van Axel, die duidelijk zijn gevoelens tegenover Lynn nooit op de juiste wijze heeft kunnen onder woorden brengen.
De roman Vertrekken leest als een trein en is duidelijk door een vrouwelijke auteur geschreven. Alleen een vrouw schrijft over een man zoals Suzanne Binnenmans het doet: als in een demonische droom neemt de zij lezer rechtstreeks mee op reis naar de hel. Inderdaad, Suzanne B. bewijst dat het bestaan ‘ondraaglijk licht’ is: licht, omdat het leven op schijnbaar vloeiende wijze voorbijgaat, ondraaglijk, omdat dit ‘ogenschijnlijk vloeibare’ dikwijls een kolkende oceaan van menselijk leed verbergt.

Omslag Vertrekken - Suzanne Binnemans
Vertrekken
Suzanne Binnemans
Verschenen bij: Knipscheer, Uitgeverij In de
ISBN: 9789062655540
127 pagina's
Prijs: € 10,00

1 reactie





 

Recent

19 februari 2020

Op weg naar huis met het lichaam van de Dokter

Over 'Vanuit het duister stralend licht' van Petina Gappah
18 februari 2020

Een spoor trekkend door de geheimtaal van kreupelhout

Over 'Kreupelhout' van Esther Kinsky
17 februari 2020

Hommeles in de Zweedse Academie

Over 'Het bolwerk' van Matilda Gustavsson
12 februari 2020

Ongrijpbare samenhang in de gedichten van Glissant

Over 'Veld van eilanden' van Édouard Glissant
11 februari 2020

Het titelverhaal getuigt van een groot talent

Over 'Hoe Matt een dode vis werd' van Jeroen van Kan