Stiefmoeder

In de geschiedenis van ons huisgezin (waarin De Oorlog, die stoottand tegen het verleden, als jaar één geldt) klonken Zwitserland en Indië als verzonnen namen, die ik zelfs nu nog, als ik ze ergens hoor of lees, met een schokje herken: dit zijn stukken wereld, echte.

Voor Hayo en Andrea Spanjert zijn deze landen onlosmakelijk verbonden met hun jeugd en het zwijgcomplot rond hun halfzus en het eerste huwelijk van hun vader. Over de achtergrond van hun katholieke moeder is nog minder bekend. Pas wanneer ze het ouderlijk huis hebben verlaten realiseert vooral Andrea zich hoezeer dit zwijgen al die jaren een stempel heeft gedrukt op haar ontwikkeling. 'Wij hebben geen geschiedenis, wij hebben ouders,' schrijft ze aan haar broer, 'Onze wortels klitten samen binnen de begrenzing van ons vierpersoons-gezin, we dragen er de vorm van – denk aan kamerplanten uit hun pot gehaald, de wordtelkluit staat naar de pot.'

In Stiefmoeder kijken we vanuit het perspectief van dit gezin naar de afgelopen eeuw: de crisis van de jaren dertig, het einde van de koloniale tijd, de Tweede Wereldoorlog, de jaren zestig, de introductie van de pil. Tegelijkertijd raakt de roman aan actuele thema's zoals stiefouderschap en immigratie. Maar vooral: hoe familiegeheimen een tijdbom leggen onder toekomstige generaties.

Nicolette Smabers debuteerde in 1983 met de verhalenbundel De Franse tuin. Daarna verschenen Portret van mijn engel (1987) en Chinezen van glas (1991). Stiefmoeder is haar eerste roman.

Klik hier voor een uitgebreide recensie (Volkskrant) van Stiefmoeder, en hier voor een interview met de schrijfster.

Stiefmoeder
Nicolette Smabers
Gebonden, 189 pagina's
uitg. De Bezige Bij

 

Recent

17 januari 2018

Rusland, mijn Rusland

12 januari 2018

Voelen met verstand

Literair Nederland - 10 jaar geleden

21 januari 2008

Een verhalendebuut
door Bernadet

Het blijft altijd lastig een verhalenbundel te bespreken hoewel door deze verhalenbundel een rode draad loopt. Op de flaptekst staat: De personages in deze verhalen treden elke dag de wereld monter tegemoet, om dan altijd weer te ontdekken dat het leven tegenstrijdige eisen stelt. De situaties waarin ze terechtkomen zijn verwarrend – tragisch voor hen, vaak hilarisch voor de lezer.

Lees meer