Liefde is business : gedichten

Hoer C. zegt / mijn moeder / zou een gat / in de lucht /springen als ze wist / dat ik hoer C. was / ze wilde altijd /met mijn vriendjes naar bed. Het poëziedebuut van Arnon Grunberg neemt de lezer mee in een kitcherige, ontluisterende wereld vol grote gevoelens. Liefde is Business vertelt in vrije verzen, die zich bijna laten lezen als proza, de liefde tussen een Nederlandse schrijver en een Nederlandse hoer in New York. Het leven valt ze zwaar. Altijd op zoek naar geluk en liefde, maar als ze het vinden, lijken ze er niet mee om te kunnen gaan: ’s nachts / maakt ze me wakker / ik ben gelukkig / zegt ze / ik kan er niets / aan doen (…) maakt niet uit / zeg ik (…) morgen / gaan we het kapotmaken /morgen ben je weer / ongelukkig als altijd. De schrijver en hoer C. lijken tot elkaar en tot een leven in New York veroordeeld; hoe vaak ze ook proberen de stad te verlaten, iedere keer missen ze het vliegtuig.

De bundel, verschenen in 1999, heeft maar weinig aandacht gehad in de media. Dat is wellicht niet helemaal terecht. Op een afstandelijke, ironische wijze wordt de zelfkant van de samenleving beschreven, maar wel zo humoristisch dat je als lezer eigenlijk alleen maar kunt lachen om alle ellende die voorbij komt. In 26 zeer vrije verzen leer je, vanuit het perspectief van de schrijver, beetje bij beetje meer over zijn omstuimige relatie met hoer C., het leven in New Yorkse hotels en het overleven in een decadente wereldstad, waarin zelfs de duty-free shop op JFK Airport een geliefde uitvalsbasis wordt. Bovendien krijgt de lezer, door uitspraken van hoer C. en haar briefjes en faxen aan de schrijver, steeds een beter beeld van het leven van hoer C. en haar clientèle, die onder andere bestaat uit een redacteur van een tijdschrift (ik heb hem in de keuken / gepijpt / zijn vader was overleden / het nieuwe hart / sloeg niet aan) en Tom, een barpianist die het tot concertpianist heeft geschopt.

Net als in veel van zijn ander werk, onderzoekt en speelt Grunberg in Liefde is business, de grenzen tussen werkelijkheid en fictie. Aan te raden na het lezen van deze bundel is een bezoek aan de website van Grunberg. Op deze site brengt Grunberg de stelling 'liefde is business' in praktijk: een deskundig team is bereid (uiteraard tegen betaling) je van al je liefdeskwalen en problemen af te helpen. Ook verzorgt het team graag je liefdesbrieven of een alibi om vreemd te kunnen gaan.

Arnon Grunberg sleepte al vele prijzen in de wacht. Zijn debuutroman Blauwe Maandagen werd bekroond met de Anton Wachter-prijs voor beste debuut én met het Gouden Ezelsoor voor best verkochte debuut. Voor zijn essaybundel De troost van de slapstick ontving hij het Charlotte Köhler stipendium en in april 2000 ontving hij de AKO-literatuurprijs voor zijn roman Fantoompijn. Het werk van Grunberg werd vertaald in het Engels, Duits, Deens, Italiaans, Frans, Spaans, Zweeds en Japans. Liefde is business wordt uitgegeven bij Nijgh & Van Ditmar. (AMvdP)

Recent

18 april 2018

Tja

Literair Nederland - 10 jaar geleden

10 juli 2008

Saramago lezen tegen de tijdgeest
Recensie door Menno Hartman

‘De Nederlandse musea bevinden zich in een identiteitscrisis. Ze lijken niet te weten waar hun eigenlijke taak ligt: bij kunst of bij entertainment.’ schreef Janneke Wesseling in het NRC-Handelsblad van zaterdag 30 oktober. Verscheidene musea kiezen niet meer voor tentoonstellingen die gewijd zijn aan een kunstenaar, maar laten zich door een kunstmarketingbureau adviseren overzichtstentoonstellingen te maken met titels als Bloemen van verlangen, vier eeuwen bloemen in de kunst.

Lees meer