Agenda

Woyzeck – Bayerisches Staatschauspiel

Woyzeck, het bekende verhaal van het verdwijnen van de hoop, wordt door regisseur Martin Ku?ej in de moderne tijd geplaatst. Een aan heroïne verslaafde slappeling die niet mee kan komen in de ‘rat race’ van de spijkerharde buitenwereld, wordt stap voor stap tot moordenaar gemaakt. Het resultaat is een zeer rauwe en intense Woyzeck waarbij de acteurs worden neerzet op een immense vuilnisbelt.

ACHTERGRONDINFORMATIE
Woyzeck is een van de treurigste slachtoffers uit de theaterliteratuur. Hij kreeg niet eens de gelegenheid zijn dramatische ontwikkeling te voltooien, want zijn schepper, de Duitse schrijver Georg Büchner, stierf in 1837 op 23-jarige leeftijd aan de gevolgen van tyfus, nog voordat Woyzeck af was. De overgeleverde fragmenten vertoonden echter al zo’n eenheid, het verhaal was zo aangrijpend en het personage Woyzeck bood zoveel aanknopingspunten voor acteurs, regisseurs en toeschouwers om zich mee te identificeren, of een eigen verhaal mee te construeren, dat Woyzeck tot op de dag van vandaag een van de meest geliefde toneelstukken is in de westerse theaterwereld.

Büchner schetst ons een koude, harde wereld, waarin een in wezen goedaardig mens slachtoffer wordt van het nietsontziende egoïsme, de machtswellust en de seksuele driften van de mensen om hem heen. Nog voordat Darwin het tot wet theoretiseerde, zien we hier al ‘the survival of the fittest’ in zijn meest rauwe vorm. Om te overleven rest Woyzeck niets anders dan meedoen met de anderen, zelf ook dader te worden.

Regisseur Martin Ku?ej plaatst Woyzeck aan het begin van een traditie die in de twintigste eeuw via schrijvers als Elias Canetti, Samuel Beckett en Heiner Müller in onze tijd uitkomt bij onder meer Rainald Goetz. Plaats van handeling is dit keer een vuilnisbelt. We bevinden ons in een apocalyptische wereld, bestaande uit blauwe zakken, verlicht door hard tl-licht. Woyzeck (gespeeld door Jens Harzer) wordt stap voor stap het bederf ingezogen. Eerst is hij nog toeschouwer, soeverein, net als de idioot en de grootmoeder (gespeeld door Cornelia Froboess), die het meest verschrikkelijke sprookje vertelt dat een mens vertellen kan: het sprookje van het verdwijnen van de hoop. Daarna dwingen de wetten van de wereld die hij gadeslaat hem toch deel te nemen aan de strijd, die hij wel móet verliezen omdat hij de spelregels begrijpen noch beïnvloeden kan. Van toeschouwer wordt hij mikpunt van deze onmenselijke wereld. Hij verliest zichzelf volledig, gedrogeerd door de Dokter, totdat hij zelfs zijn geliefde Marie vermoordt, de moeder van zijn zoon.

—————————————————————-

woensdag 24, donderdag 25 juni, 20.30 uur
Stadsschouwburg Amsterdam, Grote Zaal
taal: Duits met Nederlandse boventiteling

(bron: Holland Festival, foto: (c) Thomas Daschuber)

Lees meer en reserveer: www.hollandfestival.nl