1 februari 2017

Verbeelding aan de macht

Door Stefan Ruiters

Trump heeft de wereld in zijn greep. Dat blijkt uit heel veel dingen. Zet de radio aan en het gaat om de haverklap over de man en zijn decreten. Ik merk het ook aan de bestellingen die ik de laatste weken krijg. Dat zijn er dus een stuk minder sinds de nieuwe president is gekozen en helemaal sinds hij aan de macht is. Een jaar nadat we onze winkel in de Hartenstraat begonnen, kregen we de aanslagen van 11 september 2001. Ook toen merkten we dat klanten wegbleven en dat er veel minder boeken werden gekocht. Een WK of EK, ook evenementen waar een groot aantal mensen hun aandacht bij hebben, zorgen meestal voor een dip in de verkoop van boeken. In elk geval, de boeken die bij ons te koop zijn. Zou er ook bij bol.com een neergaande lijn te bespeuren zijn na een aanslag of tijdens een groot evenement? Als een wereldomspannende, of landelijke gebeurtenis  zoals verkiezingen de aandacht van veel mensen vasthoudt. De kredietcrisis van 2008 en de jaren erna waren ook zeker geen prettige tijden voor de boekenverkoop. Macro-economische of mondiale ontwikkelingen, zo is mijn overtuiging en ervaring, zorgen ervoor dat de lezende medemens zich even wat minder met boeken bezig houdt en blijkbaar dan ook minder boeken koopt en leest. Tijd en energie worden gestopt in het bijhouden van de actualiteit (en de beurskoerzen?).

Ik wil dus niet elitair overkomen, maar die Trump maakt me wel heel droevig. Niet alleen vanwege de tijdelijk inkakkende boekenverkoop, maar vooral ook door waar Trump voor staat. Het druist in tegen alles waar ik zelf voor sta. En een hoop mensen met mij. Ik hoef niet op te sommen wat Trump wel en vooral niet wil (zoals een kind), want dat weten we intussen wel. Er kan bijna geen romanpersonage tegen deze man op vrees ik, maar dat is wel gelijk een mooie opdracht voor onze schrijvers, een tour de force, om in het Trump-tijdperk verbeelding aan de macht te laten komen. Een verbeelding die aait en zacht is, warm en verzoenend.

 

Recent

Literair Nederland - 10 jaar geleden

30 april 2007

Nederland gaat al jaren gebukt onder een stroom van literatuur over inktzwart geloof. Destijds waren het schrijvers als Maarten ’t Hart en Maarten Biesheuvel, die afrekenden met hun gereformeerde verleden. Van meer recente datum is het succes van Jan Siebelink. Peter Delpeut (1956) is cineast en schrijver, hij observeert als geen ander. Nu heeft hij een historische roman geschreven, die zich afspeelt aan het einde van de 19e eeuw in een moerasdelta ergens in het oosten van Nederland. Het geloof heeft in deze streek een greep op de samenleving en aanvankelijk deint Pastoor Peters braaf mee op de rimpelloze waterstroom van deze benauwde gemeenschap. Wie denkt dat Delpeut zich schaart onder de reli-krakers komt echter bedrogen uit. Hij schrijft vele malen mooier dan de dulle Siebelink. De prachtige natuurbeschrijvingen of andere observaties van Delpeut weerspiegelingen op virtuoze manier de zieleroerselen van de hoofdpersoon. Dat is een stijlfiguur, die vakmanschap vereist en Delpeut beheerst zijn metier, terwijl we hier nota bene met een romandebuut te maken hebben. (..)’Hij keek rond in zijn kerk. Door de gebrandschilderde ramen glipte nog juist het laatste licht van de dag binnen. Van buiten leek de kerk een lomp gebouw. De huizen van het dorp waren er eenvoudig te dicht bovenop gebouwd. De verhoudingen waren zoek.’(..)

Nederland gaat al jaren gebukt onder een stroom van literatuur over inktzwart geloof. Destijds waren het schrijvers als Maarten ’t Hart en Maarten Biesheuvel, die afrekenden met hun gereformeerde verleden. Van meer recente datum is het succes van Jan Siebelink. Peter Delpeut (1956) is cineast en schrijver, hij observeert als geen ander. Nu heeft hij een historische roman geschreven, die zich afspeelt aan het einde van de 19e eeuw in een moerasdelta ergens in het oosten van Nederland.

Lees meer