4 mei 2012

Theo Olof als waardige Heer van stand

door Ingrid van der Graaf 

Deze week werd op de honderdste geboortedag van Marten Toonder in het DeLaMar theater in Amsterdam, in de traditie van Heer Bommel zelf, Theo Olof als de enige echte Heer van Stand gekozen door een jury die bestond uit de biograaf van Toonder, Wim Hazeu, de voorzitter van het Nederlands Instituut voor het Beeldverhaal en Boekillustratie Andre Testa en uitgever van De Bezige Bij Robbert Ammerlaan.

De violist en schrijver Theo Olof viel de eer te beurt verkozen te worden tot Heer van Stand. De bekendmaking vond plaats op 2 mei in het DeLaMar Theater, voorafgaand aan de matineevoorstelling van de Bommelmusical De Nieuwe IJstijd. Hij werd door de jury geroemt als ‘een man die goede smaak, goede manieren en goede daden in zich verenigt, de enige echte Heer van Stand van Nederland.’

Met de verkiezing van Heer van Stand wil de jury de schijnwerpers richten op hen ‘die geestelijke bagage paren aan creativiteit, charisma aan bescheidenheid, goede manieren aan een zucht naar eenvoud’. Deze mensen die in het moderne mediatumult gemakkelijk ten onder gaan willen zij hiermee op de voorgrond plaatsen.

Op 2 mei 2012 was het precies honderd jaar geleden dat Marten Toonder, de geestelijk vader van Olivier B. Bommel en Tom Poes en vader van de Nederlandse strip, werd geboren. In dit jubileumjaar organiseerde De Bezige Bij, in samenwerking met NRC Handelsblad en het Letterkundig Museum, de verkiezing van de Heer van Stand. Op Heervanstand.nl kon het publiek vanaf eind februari geschikte heren voordragen en/of stemmen op reeds voorgedragen kandidaten.

De uiteindelijke shortlist bestond uit Job Cohen, Adriaan van Dis, Theo Olof, Pim Oosterheert, Ernst Daniël Smid en Hans Wiegel.

 

Recent

24 augustus 2016

Uit bijzonder hout gesneden

23 augustus 2016

Tussen moeder en dochter

18 augustus 2016

Hier smelt niets samen

Literair Nederland - 10 jaar geleden

28 augustus 2006

Elke dag is zondag,Barney Agerbeek

De dichter Barney Agerbeek ( 1948) verdiende zijn sporen al ruimschoots als dichter van de onvergetelijke bundel “Opzij van mensen” uit 2003. Deze bundel was snel uitverkocht en zou een tweede druk verdienen. De pers was uiterst lovend over dit debuut en terecht. “Eindelijk een dichter met een eigen geluid en geen epigoon” jubelde een recensent. Sotto voce observeerde Agerbeek ogenschijnlijk ingewikkelde thema’s en wist ze met een krachtige stem te verwoorden. Ook werkte Agerbeek mee aan publicaties op het gebied van glas en keramiek.

Lees meer