Auke Hulst – Slaap zacht Johnny Idaho

Op zoek naar het eeuwige leven

Recensie door Sunny Jansen

Het is even wennen, de futuristische wereld die Auke Hulst in Slaap zacht Johnny Idaho neerzet. Deze roman speelt in een wereld die lijkt op de onze, maar die toch totaal anders is met weblenzen, swipes en taps. ‘Veel berichten gaan over sociale onrust in ooit welvarende steden, in ooit welvarende landen, waar ooit de zon scheen. Londen brandt. Madrid smeult na, in San Francisco hebben ordediensten de toegang tot Millionaire’s Row gebarricadeerd. Silicon Valley wil zich afscheiden, burgermilities brengen de technies zo nu en dan een slag toe.’ Welkom in de wereld van Auke Hulst, waarin weblenzen het leven domineren, zoals bij de kennismaking met personage Hatsu blijkt: ‘Voor de spiegel doet ze haar oude weblenzen in. Ze probeert dóór haar lenzen heen te kijken, voorbij de informatiestromen, en ziet diezelfde data terug in het spiegelbeeld. Ze sluit niet uit dat er een camera is verstopt achter het glas. En hoeveel voyeurs liften mee op wat haar lenzen registreren? Eén paar ogen? Meerdere?’

Hier wordt meteen gekenschetst in wat voor een Big Brother-achtige samenleving de personages zich staande moeten houden. Wie kijkt er mee en wie houdt je in de gaten? Er is een ‘Oog’ dat alles registreert en vastlegt. Dit, in combinatie met de ratrace waarin iedereen verstrikt zit, geeft een gevoel van beklemming en rusteloosheid dat door het hele boek te voelen is. In deze setting gaan een, volgens de databanken niet bestaande, tiener, een terminale bankier en een wetenschapper op zoek het eeuwige leven.

Johnny Idaho, een Amerikaanse tiener, is op weg naar de Archipel, een zwaar bewaakt eiland in de oceaan. Zijn reis wordt beschreven als de tocht van een illegale immigrant zoals wij deze vandaag de dag kennen. Het doel van zijn reis blijft lang onbekend. De missie van Willem Gerson, de Chief Executive Officer van een multinational, is wel meteen duidelijk. Zijn terminale ziekte duwt hem in de richting van Hatsu, een Japanse wetenschapster die het gen van onsterfelijkheid probeert te isoleren.

In de eerste helft van de roman raken de levens van de drie hoofdpersonen elkaar nauwelijks, maar na een indringend beschreven ramp verandert dit. In dit centrale hoofdstuk toont Hulst zich een meesterlijk verteller. Het gebouw waarin Johnny Idaho zich bevindt, stort in. Het doet denken aan een 9/11 aanslag. Na deze cruciale scène is alles anders, en vallen de levens van de hoofdpersonen samen.

Gerson is op een oneerlijke wijze schatrijk geworden en dacht overal mee weg te komen. Hij dacht zelfs onsterfelijk te zijn, maar nu moet hij accepteren dat hij dood gaat. Hij besluit onsterfelijkheid te kopen bij Hatsu. Vastbesloten is hij en bereid ver te gaan. Het was een van Gersons malafide bouwprojecten die instortte en al dan niet de dood van Johnny Idaho veroorzaakte. Het is maar de vraag of Johnny echt dood is, hij bewoont een duistere onderwereld. Vanuit zijn (schijn)dode situatie neemt hij wraak en dit doet hij geheel in stijl van het boek Moby Dick. In eerste instantie lijkt het boek Moby Dick slechts een detail uit het leven van Johnny (‘Een goed boek maakt geen reclame, een goed boek verkondigt de waarheid.’), maar het blijkt als een rode draad door Slaap zacht Johnny Idaho te lopen met de walvis die symbool staat voor de harde werkelijkheid.

De roman van Auke Verhulst staat op de grens van science fiction en daar moet je van houden. Soms is het verhaal moeilijk te volgen, met allerlei digitale maar ook futuristische termen. En dat maakt het lastig je werkelijk in te leven in de personages en de wereld waarin zij leven. De thema’s daarentegen zijn alledaags: de dood zit de personages op de hielen en ondanks de mythe van onsterfelijkheid die hun futuristische leven suggereert, moeten ze toch één voor één hun sterfelijkheid accepteren.

Slaap zacht Johnny Idaho

Auteur: Auke Hulst
Verschenen bij: Uitgeverij Ambo Anthos (2015)
Aantal pagina’s: 384

Omslag Slaap zacht Johnny Idaho   -  Auke Hulst
Slaap zacht Johnny Idaho
Auke Hulst
ISBN: 9789026334412

Meer van Sunny Jansen:

16 januari 2018

Toverboek als inspirerende gids

Over 'Nachtefteling' van Martijn Benders
15 januari 2018

Ingewikkelde verschijnselen en processen voor leken verklaard

Over 'De rivier van het bewustzijn' van Oliver Sacks
12 januari 2018

Voelen met verstand

Over 'Onderbuik' van Marte Kaan
11 januari 2018

Scènes uit een ongelukkig huwelijk

Over 'De twaalfjarige bruiloft' van Maeve Brennan
10 januari 2018

Liter, ook zonder het c-woord geïnspireerd

Over 'Liter 87 en 88' van Redactie: Menno van der Beek, Len Borgdorff, Stefan van Dierendonck, Steven van der Gaauw, Mark de Haan, Gerda van de Haar, Timen Kraak, Els Meeuse, Christely van Mourik, Suzanne van Putten en Joyce Rondaij