Recensenten

1 augustus 2011

Adri Altink was communicatieadviseur en in zijn vrije tijd amateurhistoricus. Hij heeft belangstelling voor kunst, (cultuur)geschiedenis, taal (Opperlands) en literatuur. Hij leest vooral non-fictie, ego-documenten en biografieën, maar ook romans die er volgens hem ‘toe doen’. Blijvende indruk maakten op hem bijvoorbeeld Bloedlanden van Timothy Snyder, Congo van David van Reybrouck, De Goddelijke Komedie van Dante, Don Quichot van Cervantes en In de ban van de tegenstander van Hans Keilson. Hij geniet van sterke verhalenvertellers in non-fictie als Geert Mak, Simon Schama, Orlando Figes en Alberto Manguel en van romanciers als Perec, Proust en Dostojewski of in het Nederlands taalgebied Arthur Japin, Tommy Wieringa en Erwin Mortier. Recensies van Adri Altink.

Angèle van Baalen (1954) kreeg als kind te horen: ‘Doe dat boek weg! Doe eens gezellig!’ en heeft op dat moment besloten nooit gezellig te zijn.
Zij studeerde Klassieke Talen en Letterkunde in Leiden en Nederlandse Taal en Letterkunde aan de Haagse Leergangen.
Zij is meer dan dertig jaar werkzaam geweest in het middelbaar onderwijs, waar zij de leerlingen enthousiast gemaakt heeft voor taalkunstenaars als Ovidius (Metamorfosen), Apuleius (Metamorfosen), Horatius (Oden), Tacitus (Annalen) en de Griekse tragediedichters. Haar kennis van de Nederlandse literatuur stelde haar in de gelegenheid de leerlingen te laten zien hoe receptie van de Klassieken nieuwe kunstwerken opleverde als De Movo TapesDrijfzand koloniseren en MIM van A.F.Th. van der Heijden en Mamma Medea van Tom Lanoye. Recensies van Angèle van Baalen.

Fred Baggen (1967)  is werkzaam als tekstcorrector en redacteur, en volgt een opleiding tot literair vertaler Engels-Nederlands aan de Vertalersvakschool. Hij leest bij voorkeur (historische) romans met een rijk taalgebruik en een diepe gelaagdheid, en bewondert met name Umberto Eco, Tolkien, Monaldi & Sorti, Louis Couperus, Jan van Aken en Thomas Rosenboom. Ook is hij een liefhebber van de gedichten van William Blake. Recensies van Fred Baggen.

Huub Bartman studeerde geschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zijn specialisatie is contemporaine geschiedenis. Hij is als docent geschiedenis verbonden aan het Bertrand Russell College voor H/V in Krommenie.  Zijn belangstelling op historisch gebied gaat vooral uit naar de 20e eeuwse Europese geschiedenis en dan vooral naar de ontwikkelingen in Duitsland en Rusland. Ook de doorwerking van het Grieks-Romeinse verleden in de geschiedenis van West-Europa via vooral het Christendom heeft zijn aandacht. Op historisch gebied heeft hij de afgelopen jaren het werk van Orlando Figes en  Simon Sebac Montefiore over Rusland met veel aandacht gelezen. In de internationale literatuur is hij een liefhebber van vooral de klassieke Russische meesters. Speciale liefde koestert hij voor het werk van Nabokov. Ook het recent opnieuw uitgegeven boek van Thomas Mann De Toverberg vindt hij schitterend. Binnen de Nederlandse letteren is hij een liefhebber van Remco Campert en, meer recent, Stefan Brijs. Recensies van Huub Bartman.

Thalita van Basten (1972) heeft Nederlandse taal en letterkunde gestudeerd in Utrecht en is werkzaam als docente Nederlands op een middelbare school. Zij houdt van spannende boeken, boeken over andere culturen, geromantiseerde boeken met autobiografische elementen en boeken waarin het geloof een rol speelt. Haar voorkeur gaat uit naar Nederlandse literatuur. Aanraders vindt zij: De engelenmaker  (Stefan Brijs), Het huis van de moskee (Kader Abdolah), De verdovers (Ánna Enquist), Rachel (Geert Kimpen). Recensies van Thalita van Basten.

Wil van Basten-Malipaard studeerde Franse Taal- en Letterkunde in Utrecht en was daarna meer dan 30 jaar werkzaam in het middelbaar onderwijs.
Ze houdt van Franstalige, Spaanse, Portugese en Zuid-Amerikaanse schrijvers. Favoriet zijn o.a.: José Saramago – De stad der blinden, Pascal Mercier – De pianostemmer, Stefan Brijs – De engelenmaker, Geert Kimpen – De geheime Newton, De Kabbalist, Harry Mulisch – De ontdekking van de hemel, Tommy Wieringa – Caesarion, Philippe Claudel – Het verslag van Brodeck. Honoré de Balzac wordt regelmatig herlezen. Wil van Basten-Malipaards recensies.

Vera ter Beest heeft Spaanse taal en cultuur met specialisatie letterkunde gestudeerd en is nu reisjournalist, eventverslaggever, recensent en vertaler. Ze leest graag boeken in het Engels en het Spaans en houdt als De lezer regeert een blog bij. Ze geniet van reisliteratuur, gaat geheel op in historische romans en laat zich meer dan eens verleiden tot een psychologische roman. Auteurs die haar inspireren zijn bijvoorbeeld: Chinua Achebe, Javier Marias, Antonio Muñoz Molina, Cervantes, John Steinbeck, Vikram Seth, Sandor Marai, Eric Steiner, Kopana Matlwa en Javier Moro.

Claudia Biegel (1957) studeerde culturele antropologie aan de Universiteit van Amsterdam en werkt als hoofdredacteur/uitgever bij een kennis-en adviescentrum in het midden van het land. Zij houdt van literatuur waar de personages en hun ontwikkeling centraal staan. Van scherpe formuleringen en romans waarin geen woord teveel is gebruikt. Zoals in de korte treffende zinnen van Marga Minco of Marguerite Duras. Ook de speelse en soms valse ironie van Arnon Grunberg, Michel Houellebecq en Dave Eggers leest ze graag.
Daarnaast schrijft Claudia Biegel zelf. Zij debuteerde in 2011 met de roman Foute Sarahs bij uitgeverij Mistral. Deze roman vormt de basis voor het muzikale theaterstuk Foute Sarahs waarvoor zij een groot aantal teksten schreef. Tot slot is zij columniste voor Catherine.nl, het online magazine van Catherine Keyl en de online opiniepagina Joop.nl. Op dit moment legt ze de laatste hand aan haar tweede roman Dubbelpion. Recensies van Claudia Biegel.

Ina Bieze  (1960) Laat haar leerlingen recensies over boeken schrijven en dat is ook een van de redenen om zelf te gaan recenseren. Ze heeft grote belangstelling voor de Nederlandse literatuur in het algemeen, maar historische en magisch-realistische romans hebben haar voorkeur, net als non-fictie over het verleden. Haar favoriete auteurs zijn Margriet de Moor, Renate Dorrestein, Hella Haasse, Leon de Winter, Nelleke Noordervliet, Maarten ’t Hart en Geert Mak. Daarnaast leest ze ook met veel plezier  de boeken van  J.R.R. Tolkien, J.K. Rowling en Tonke Dragt. Recensies van Ina Bieze.

Jessica Brouwer studeerde Vergelijkende Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Tilburg en werkte aan het Departement Nederlandse Taal- en Letterkunde van de Sorbonne in Parijs. Momenteel is zij verbonden aan de Universiteit Maastricht. Gedreven door een onweerstaanbare drang naar onbekende verten laat zij zich leiden naar steeds nieuwe verblijfsplaatsen in de literatuur. Haar bevindingen van deze omzwervingen deelt zij graag via Literair Nederland.  Jessica Brouwers recensies.

Hugo Brutin (1933) studeerde Romaanse Filologie, Orientalistiek en Afrikanistiek (filologie en etnologie) aan de Katholieke Universiteit Leuven. Doceerde Frans en Italiaans aan de Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen  Kortrijk. Full Member van de A.I.C.A. (Assocation Internationale des Critiques d’Art) en van de Belgische Vereniging van Kunstcritici.  Leest bij voorkeur en indien mogelijk boeken in de oorspronkelijke taal: Frans, Duits, Engels, Italiaans. Houdt evenzeer van fictie als non-fictie, van geschiedenis en strips, kunstkritische werken en filosofie; poëzie en thrillers. Leest graag Paul Auster, Herta Müller, Mankell, Murakami, Claude Lévi-Strauss, Michael Crichton, Michel Onfray… Een veellezer eigenlijk. Recensies van Hugo Brutin

Maarten Buser (1991) is neerlandicus. Momenteel volgt hij de master Nederlandse letterkunde in Nijmegen. Hij leest bij voorkeur poëzie, van Amerikaans minimalisme tot Frans decadentisme. Favorieten zijn onder andere Martinus Nijhoff, Gerard Reve, Charles Bukowski, Charles Simic, Arthur Rimbaud en Charles Baudelaire. Daarnaast leest hij ook veel contemporaine (Nederlandse) poëzie, zoals het werk van Mustafa Stitou, Ellen Deckwitz, Mischa Andriessen en Wim Brands. Hij schrijft ook poëzie- en hiphoprecensies voor de website CultuurBewust.nl. Recensies Maarten Buser

Anne Margriet van Dam (1978) studeerde filosofie in Amsterdam en Berlijn. Ze maakte programma’s voor de Internationale School voor Wijsbegeerte, het Nederlands Gesprek Centrum en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De laatste jaren werkt zij als redacteur. Een aantal schrijvers die zij bewondert: Meir Shalev, Oek de Jong, Ariella Kornmehl, Helga Ruebsamen, Gerbrand Bakker, Philip Roth en John Coetzee. Recensies van Anne Margriet van Dam

Marleen Ferket (67, gepensioneerd onderwijzeres). Houdt van literaire fictie en  non fictieboeken over reizen of menswetenschappen. Las met plezier David Grossman, Het zigzagkind; Yann Martel, Het leven van Pi; Meir Shalev, Een duif en een jongen. Van Michel Houellebecq, vooral zijn laatste boek De kaart en het gebied, Jenny Diski en Orhan Pamuk.  Recensies van Marleen Ferket.

Ingrid van der Graaf (redactie, recensent) Volgde de dagopleiding aan de Schrijversvakschool te Amsterdam. Houdt van klassiekers als D.H. Lawrence, Toergenjev, Gogol, Tsejchov en Alain Fournier. Enkele hedendaagse lievelings auteurs: Jeroen Brouwers, John Updike, Philip Roth, Natalia Ginzburg, Connie Palmen, António Lobo de Antunes, C. Rentes de Carvalho, José Saramago, Paul Austen, Rachel Cusk, Esther Freud, Frida Vogels, J.J. Voskuil en Hans Warren. Hèt favoriete boek van de laatste jaren is Strikt, van Minke Douwesz. Ontdekking van 2011 Revolutionary road van Richard Yates. Recensies van Ingrid van der Graaf.

Menno Hartman (1971) Werkt voor Uitgeverij van Oorschot. Recensies van Menno Hartman.

Frank Heinen (1985) studeert Nederlands in Utrecht. Hij schrijft verhalen (o.a. gepubliceerd in Lava, Gierik&NVT en Met Andere Zinnen), recensies (voor 8weekly, Sapsite en Literair Nederland). Voor zijn eerste sportverhaal – in wielertijdschrift De Muur – won hij de Hard Gras Prijs voor de Sportjournalistiek 2009. Geniet van Verhulst, Hermans, Thomése en Saramago. Raakt geïnspireerd door Grunberg, Campert, Carmiggelt, Den Uyl (Bob), Wieringa, Krabbé en Elsschot. Bewondert  Gogol, Kafka, Hoeg, Mankell en Durlacher. Meest onderschatte schrijvers: Robbert Welagen (Nl.) en Nathaniel Rich (wereldwijd).  Frank Heinens recensies.

Albert Hogeweij (1966) Houdt van: Thomas Bernhard, Gerard Reve, Samuel Beckett en Nikolaj Gogol. Maar omdat de boog niet altijd gespannen kan zijn, slaat hij dikwijls ook Carmiggelt en Bomans op. En de dichters die de beste posities in zijn boekenkast innemen zijn: Gerrit Kouwenaar, Hans Faverey, Nachoem Wijnberg, Paul Celan, Kees Ouwens, Hans Verhagen, Wallace Stevens, Gerrit Krol. Dode en nog niet dode schrijvers dus, daarvan moet hij het in het leven vooral hebben. Albert Hogeweij’s recensies.

Lisette Huibers (1987) heeft in 2010 de master Moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Utrecht succesvol afgerond. Is werkzaam als docent Nederlands op een taalinstituut in België. Ze leest zowel Nederlandse als buitenlandse literatuur, maar heeft een lichte voorkeur voor romans van eigen bodem. Heeft veel moderne en postmoderne romans gelezen, is dol op debuten, en gaat graag op zoek naar de nieuwe ‘grote drie’. Recensies van Lisette Huibers.

Jaap M. Jansen (1992)  Publiceerde in april 2011 de verhalenbundel Morpheus zinkt zijn vliegerlied en draagt zo goed als altijd een (liefst flink dikke) roman met zich mee. Zijn literaire voorkeur is traditioneel proza. Hij ‘kickt’ op metrum, stijlfiguren en ingewikkelde motievenschema’s, hij heeft iets met Louis Couperus en Hella S. Haasse, hij vindt dat The Sea van John Banville het mooiste boek is dat hij tot op heden heeft gelezen en hij is er heilig van overtuigd dat er – binnen schoolverband – veel te weinig aan wordt gedaan om leerlingen te verleiden tot het lezen van schitterende (canon)literatuur als Oidipous Tyrannos van Sophokles en The Secret History van Donna Tartt (allebei zeer geschikt voor de bovenbouw van de middelbare school).  Recensies van Jaap Jansen.

Machiel Jansen: Heeft een voorkeur voor nieuwe, wat experimentele boeken. Die kunnen overal vandaan komen en uit elke tijd afkomstig zijn. Herodotus, Ovidius, Dante, Montaigne, Shakespeare, Tolstoj, Kafka, Gontsjarov, Boelgakov, Charms. Franse auteurs trekken hem over het algemeen minder. Dat heeft te maken met de neiging van veel Franse intellectuelen om te filosofisch te worden (Sartre). Er zijn uitstekende uitzonderingen: Flaubert, Céline en Houellebecq. Favoriete, moderne schrijvers: M. Amis, Atwood, Coetzee, Pamuk, Pynchon, Céline, Houellebecq, Naipaul. Favoriete Nederlandse schrijvers: Nescio, Bordewijk, Elsschot, Lucebert, Van Ostaijen, Mutsaers, K. van het Reve, alle Tachtigers. En, niet onbelangrijk er zijn schrijvers en boeken die ik niet uit kan staan: Harry Mulisch, Nelleke Noordervliet, Marquez, Günter Grass, Marja Brouwers’ Casino, Sandor Marai’s Gloed... O, en hij interesseer zich ook nog voor kunstgeschiedenis. Machiel Jansen’s recensies.

Sunny Jansen  (1974) studeerde geschiedenis. Naast haar baan als conservator bij Slot Loevestein, schrijft zij kinderboeken voor verschillende uitgevers. Ze leest graag en veel: allerlei genres, boeken voor volwassenen én kinderen, fictie en non-fictie, Nederlandse en buitenlandse auteurs. Zij combineert haar liefde voor reizen graag met haar passie voor literatuur. In China las ze Jung Chang en Lulu Wang, in Egypte Nagieb Mahfoez en Alaa Al Aswani en in Kenia Ngugi wa Thiong’o. Ook geniet zij van het werk van Jonathan Safran Foer, Carlos Ruiz Zafòn, Erwin Mortier en Paolo Coelho. Recensies van Sunny Jansen.

Nikki de Jong (1988) studeert Taal- en Cultuurstudies. Haar passie ligt bij kunst, taal en literatuur. Als kind ging zij wekelijks naar de bibliotheek waar zij doorgaans de boeken van haar helden Paul Biegel, Toon Tellegen, Willem Wilmink en Imme Dros uit de kast haalde. Zij voegde later Vergilius, Sophokles, Sappho en Ovidius toe aan haar lijstje met helden. Toen zij later in contact kwam met moderne literatuur en poëzie vulde ze haar favorietenlijstje aan met Rutger Kopland, Bernlef, A.F.Th. van der Heijden, Pascal Mercier, Jonathan Safran Foer en Herman de Coninck. De laatste jaren nam Nikki deel aan wedstrijden als ‘Doe maar, dicht maar’, ‘Brabant Gedicht’ en ‘Write Now!’.  Recensies van Nikki de Jong.

Jan de Kater heeft na zijn pensionering als bedrijfspsycholoog Zweeds gestudeerd en de master Friese taal- en letterkunde gehaald. Is een brede lezer. Houdt van Stendhal, Jane Austen en George Eliot, Dickens en Trollope. Geniet van de oude IJslandse sagen, Halldor Laxness, Selma Lagerlöf, maar ook van Tomas Tranströmer, Torgny Lindgren en Henning Mankell. Vindt de Rimen en Teltsjes van de gebroeders Halbertsma een meesterwerk en is een bewonderaar van Obe Postma. Leest graag de Russische bibliotheek, maar ook Thomas Mann, Thomas Bernhard en Herta Müller. En niet te vergeten Hardy, James en Wharton. Couperus, Nescio, Elsschot, Blaman, Lodeizen, Reve en Hermans kan hij telkens weer opnieuw lezen. Recensies van Jan de Kater.

Claudia Kerssemakers (1990, student Natuurgeneeskunde en Massage) vond het altijd al heerlijk om op de bank of in bed weg te kruipen met een boek. Om te vertoeven in de wereld van Tolkien, Michael Ende en later ook Arthur Japin, Rascha Peper, Harry Mulisch en Paulo Coelho. Na twee jaar internationale school in Zuid-Engeland, is zij ook steeds meer in het Engels gaan lezen zoals Jane Austen (Pride and Prejudice), George Orwell (1984), Audrey Niffenegger (The Time Traveler’s Wife), en Arthur Golden (Memoirs of a Geisha). Recensies van Claudia Kerssemakers.

Alexander van Kesteren heeft een studie Geschiedenis afgerond (en Politicologie bijna). Maar bij literatuur begon het, de liefde voor boeken en het perspectief op de mens en de wereld. Na Reve en Eco werd het steeds meer Dostojevski, Couperus, Boelgakov, Malaparte, Céline en Bolaño. Een bijna te lukraak rijtje grote namen. Een poging tot identificatie van speciale belangstelling: voor de ‘natuurlijke nihilisten’, voor bevreemdende literatuur en voor romans tegen de achtergrond van de twintigste eeuw. Recensies van Alexander van Kesteren.

Eva Keuris (1978) schrijft scenario en toneel. Haar literaire voorkeur gaat uit naar de moderne Amerikaanse literatuur. Favoriete schrijvers zijn onder andere en in willekeurige volgorde: Richard Yates, Jonathan Franzen, Jennifer Egan, Truman Capote, Paul Auster, Raymond Carver, Cormac McCarthy, J.D. Salinger en Donna Tartt. Recensies van Eva Keuris.

Rosalien Koster (1981)  Heeft een voorkeur voor romans met een historische inslag.  Haar studie Nederlands heeft gezorgd voor een levenslange afkeer voor alles wat met Louis Couperus en Saskia Noort te maken heeft. Zij droomde er als klein meisje van om schrijfster te worden. Vooralsnog is deze literaire carrière nog niet van de grond gekomen. Haar grootste literaire prestatie tot nu is een verhaal over haar kat waarmee ze 250 euro aan kattenvoer heeft gewonnen.  Rosalien Kosters recensies.

Hella Kuipers (1957) is schrijver, schrijfdocent en schrijfcoach. Ze leest voornamelijk Engelstalige romans, maar houdt de Nederlandse literatuur ook graag bij. Ze kan zich door boeken laten meeslepen maar probeert altijd naderhand uit te zoeken waardoor dat kwam. Het kan een nadeel zijn om kritisch te lezen – van Dan Brown kun je dan onmogelijk genieten – maar het is ook een voordeel, vanwege de grote vreugde die een goed boek brengt.
Een greep uit de vreugden van de laatste tijd: Een verhaal van liefde en duisternis van Amos Oz, De Wand van Marlen Haushofer, The Lie van Helen Dunmore, The Circle van Dave Eggers,  The Dovekeepers van Alice Hoffman, Specimen Days van Michael Cunningham, Pier en Oceaan van Oek de Jong. Een van de mooiste Friese boeken die ze ooit las: Nei de Klap van Trinus Riemersma.

Lodewijk Lasschuijt Las Arthur van Schendel, Simon Vestdijk, W.F. Hermans ,Gerard Reve, Willem Elsschot, Nescio. Later Oek de Jong, Joke Hermsen, Connie Palmen, Kristien Hemmerechts, Margriet de Moor, Anna Enquist, Patricia de Martelaere. Ook Amos Oz, Meir Shalev, Isaac Singer. Uitstapjes naar Britse literatuur, Joseph Conrad,  Virginia Woolf, John Steinbeck, maar ook met veel genoegen de avonturen van Sherlock Holmes. Op zijn zwarte lijst staan Simone van der Vlugt en Saskia Noort en ook Harry Mulisch heeft hij na het lezen van De ontdekking van de hemel in de ban gedaan. Het lezen van Milan Kundera opende nog niet zo lang geleden voor hem nieuwe perspectieven. Lodewijk Lasschuijts recensies.

Thomas van Lier (1984) studeerde Nederlandse Taal & Cultuur in Amsterdam en Utrecht en is als docent Nederlands werkzaam op een middelbare school in Utrecht. Al tijdens zijn studie schreef hij over culturele onderwerpen voor onder meer Metropolis M en HP/De Tijd. Thomas’ literaire voorkeur gaat uit naar romans die een kritisch licht werpen op maatschappelijke ontwikkelingen, gezien vanuit het perspectief van het individu. Favoriete schrijvers zijn onder meer Arnon Grunberg, Michel Houellebecq, Willem Elsschot en Ernest Hemingway. Recensies van Thomas van Lier.

Carolien Lohmeijer (hoofdredactie)  is free lance redacteur.  Zij leest graag Joodse literatuur (I.B. en I.J Singer, Meir Shalev, Primo Levi), biografieën en autobiografieën (Privé Domein) en literatuur in een historische context . In haar favoriete boekenlijstje staan o.a. Narziss en Goldmund (Herman Hesse), De vier maaltijden (Meir Shalev), Verre Jaren (Konstantin Paustovskij), De pest (Albert Camus) en wat recenter, In het huis van de dichter (Jan Brokken) en De wet van Spengler (Jaap Scholten). Carolien Lohmeijers recensies.

Martin Lok (1965) werkt bij de rijksoverheid aan het verduurzamen van de economie. Hij studeerde bosbouw aan de Landbouwuniversiteit in Wageningen en de afgelopen jaren Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Leiden. Vooral Nederlandse, Italiaanse, Russische, Franse en Spaanse schrijvers spreken hem aan. Favoriete boeken uit zijn boekenkast zijn De Tijgerkat van Tomaso di Lampedusa; De Kartuizer van Parma van Stendhal; Ga niet weg van Margaret Mazzantini; To a God Unknown van John Steinbeck; De dag van de uil van Leonardo Sciascia; De ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch; Het Bureau van Han Voskuil; Verloren illusies en Neef Pons van Honoré de Balzac; Oorlog en Vrede en Anna Karenina van Lev Tolstoj. Ook biografieën van kunstenaars, zoals Michelangelo van William Wallace en de autobiografie van Benvenuto Cellini, of literaire documentaires zoals Theresa Maggio’s Mattanzaover over de traditionele tonijnjacht op Sicilië, tref je geregeld op zijn nachtkastje aan. Recensies van Martin Lok.

Inge meijer Is een pseudoniem.

Anita Meuleman Houdt van Engelse, Amerikaanse en Nederlandse literatuur: van thrillers tot dagboeken en van literatuur met historische roots tot nieuwe romans met een setting in het heden. Een kleine greep uit haar lijst van favoriete boeken De uren van Michael Cunningham, Het meisje met de negen vingers van Laia Fàbregas, Schrijversdagboek van Virginia Woolf, Onzichtbare steden van Italo Calvino, alles van Milan Kundera, De tulp van Anna Pavord, De wijde hemel van Alice Siebold, Caesarion van Tommy Wieringa, In ongenade van Coetzee, Aan Chesil beach van Ian McEwan, Extreem luid en ongelooflijk dichtbij van Jonathan Safran Four en Vingers van marsepein van Rascha Peper. Wordt vervolgd.  Anita Meulenmans recensies

Anky Mulders heeft het tekstschrijven in de zakelijke dienstverlening op een laag pitje gezet om meer tijd te hebben voor het schrijven van haar eigen verhalen. Zij leest at random, naast literatuur ook geregeld non-fictie. Plus de Donald Duck. Al een jaar of dertig legt zij voor zichzelf veelvuldig haar bevindingen over gelezen boeken vast. Gewaardeerde schrijvers: J.J. Voskuil, Maarten ’t Hart, Sipko Melissen, Connie Palmen, Pieter Waterdrinker, Frida Vogels, Saki, Haruki Murakami, Kafka, Tolstoi, Dostojewski, Sartre, Nietzsche, James Salter, Karl Ove Knausgård.
Mijlpaalboeken: De wereld gaat aan vlijt ten onder (Max Dendermonde), Bij nader inzien (J.J. Voskuil), Winnie de Poeh (A.A. Milne), Oorlog en vrede (Leo Tolstoj), In de ban van de ring (J.R.R. Tolkien), Arthur, koning voor eens en altijd (T.H. White), De zwarte met het witte hart (Arthur Japin), De wegen der vrijheid (Jean Paul Sartre), De opwindvogelkronieken (Haruki Murakami).

Marleen Nagtegaal (1981) studeerde in 2011 cum laude af aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze volgde daar de disciplinaire master literatuur, onderdeel van de opleiding Kunsten, Cultuur en Media. Haar afstudeerscriptie ging over nieuwe tendensen in de hedendaagse West-Europese literatuur. Dat wil niet zeggen dat Marleen alleen geïnteresseerd is in moderne romans: ook klassiekers kunnen haar urenlang in hun greep houden. Recensies van Marleen Nagtegaal.

Niels Nijborg las als kind alleen boeken met mooie omslagen. Als puber was was hij verslaafd aan L.P. Boon en Marquez. Toen hij in een boekhandel ging werken las hij voornamelijk moderne Engelstalige literatuur (Ellis, Roth, Iain Banks). Later kwamen daar steeds meer klassieken (Tolstoj, Flaubert, Stendhal) en klassieke historici (Xenofon, Homerus) bij. Daarnaast leest hij veel boeken van de uitgevers waarvoor hij werkt als freelancer. En net als andere mannen die de veertig zijn gepasseerd interesseert hij zich steeds meer voor non-fictie (geschiedenis). In zijn boekenkast staat dit allemaal door elkaar. Recensies van Niels Nijborg.

Geesje Nijland studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Groningen, met als belangrijkste motivatie: liefde voor taal en literatuur. Als docent Nederlands heeft ze veel minder tijd om te lezen dan ze zou willen, maar gelukkig bieden de vakanties de mogelijkheid om de achterstand enigszins in te halen. Het streven daarbij is niet alleen ‘bij te blijven’ met wat er verschijnt op het gebied van Nederlandstalige (jeugd-)literatuur, maar ook om over de grens te kijken en een paar vertaalde romans te lezen. Recensies van Geesje Nijland.

Maria Noordman is sinds 1988 literair vertaalster vanuit het Frans naar het Nederlands. Recensies van Maria Noordman.

Charlotte Out (1990) doet een Research master Psychologie aan de universiteit Leiden. Hoewel haar tweede liefde de wetenschap is, is haar eerste liefde zeker boeken. Als kind schreef ze korte verhalen, boeken en poëzie, maar inmiddels schrijft ze ‘in elke vorm’.  Ze werkte als recensent voor de Noord-Hollandse culturele jongerensite Plug Out (2007-2012), recenseerde voor Bevrijdingspop in Haarlem en deed mee aan enkele lokale dichtwedstrijden (o.a. De Haarlemse Dichtlijn). Ze houd van dystopische boeken, goed uitgewerkte personages, andere culturen en een absurdistisch tintje. Enkele favorieten zijn Jane Eyre, The Yellow Wallpaper en Lolita. Recensies van Charlotte Out.

Marjolein Paalvast (30) is werkzaam als docente taalbeheersing en communicatieve vaardigheden. Zij verzorgt onder meer het vak Creatief schrijven. Uit liefde voor taal en literatuur heeft zij Nederlands en Klassieke talen gestudeerd aan de Leidse universiteit.  Tot de boeken die zij standaard op haar nachtkastje heeft liggen, behoren onder meer Vuur en regen (Chiung Yao), Mina en mijn moeder (Marijn van Nieuwer-Amstel), Hemelsleutels (Tania Heimans), Een schitterend gebrek (Arthur Japin), Het zijn net mensen (Joris Luyendijk), Ziezo (A.M.G. Schmidt), Metamorphosen (Ovidius, in de vertaling van M. d’Hane-Scheltema) en Het huis van de zeven zusters (Elle Eggels). Marjolein Paalvasts recensies

Marleen van de Pol (1988) is neerlandica. Haar researchmaster Nederlands aan de Universiteit Utrecht rondde zij af met een onderzoek naar zeventiende-eeuwse letterkunde. Haar liefde voor vroegmoderne teksten gaat niet alleen uit naar Literatuur met de hoofdletter L, maar ook naar ondergrondse literatuur, zoals liederen, pamfletten en zelfs pornografische teksten. Ook in hedendaagse literatuur is haar drang naar het verleden sterk; ze leest graag historische romans. Daarnaast wordt ze blij van (Nederlandse) psychologische- en multiculturele boeken en toegankelijke poëzie. Momenteel is zij werkzaam als webredacteur. Recensies van Marleen van de Pol

Ella-Milou Quist (1986) studeerde Journalistiek met als afstudeerrichting Verhalen (Storytelling & Creative Writing).  Zij schrijft af en toe artikelen, cd-recensies en interviews voor muzikantenblad Musicmaker. Zij leest voornamelijk (historische) romans, fantasy, thrillers, literatuur met historische inslag of op het gebied van media en film. (Denk aan Rob van Vuure’s Het Lingerie Denken of aan Ger Beukenkamp, De Verborgen Schrijver of Het Geheim van Hollywood door Paul Ruven & Marian Batavier). Daarnaast leest zij ook graag literatuur over psychologie en filosofie. Tot haar favoriete schrijvers behoren: Martin Bril, Hugo Borst, Susan Smit, Geert Kimpen, Herman Brusselmans, Bernard Hennen, Steve Berry en Poppy Z. Brite.  Ella-Milou Quists recensies.

Aarti Rampadarath (1973) studeerde in de jaren negentig Engelse taal- en letterkunde in Utrecht en werd na de eeuwwisseling toegelaten tot de opleiding Creative Writing aan Trinity College Dublin. Daar kreeg zij les van Andrew O’Hagan en Dermot Bolger. Aarti heeft gewerkt bij een zoekmachine, een uitgeverij, een lerarenopleiding en in diverse bibliotheken. Maar uiteindelijk keerde ze terug bij de schone taal en letteren. Momenteel rondt zij haar examenjaar Vertaler Engels af. Als vertaler heeft zij een voorkeur voor esthetische en creatieve teksten. Daarnaast schrijft ze recensies voor NBD Biblion, Vrouwenbibliotheek Utrecht en Literair Nederland. Haar favoriete stroming in kunst en letteren is het modernisme: James Joyce, TS Eliot, WH Auden. Maar ook de (wereldwijde) canon in wording volgt zij. Europese en wereldliteratuur (Luigi Pirandello, José Saramago, Jamaica Kincaid, Salman Rushdie) hebben haar bijzondere aandacht, evenals uitzonderlijk goede Nederlandstalige auteurs (Esther Gerritsen, Hafid Bouazza). Recensies van Aarti Rampadarath.

Ria van Rheenen (1946). Heeft een brede interesse zowel Nederlandse literatuur als vertaalde werken, vanaf hedendaags tot in de oudheid. Las veel Russische en Franse  literatuur , alles van Marai, veel over Oostblok geschiedenis, WO 1 en WO 2, en biografieën. Favorieten: Millennium Trilogie, Mankell, Godenslaap, Houellebecq , Jeroen Brouwers. Recensies van Ria van Rheenen.

Eeke Riegen (1985) heeft Nederlands en Italiaans gestudeerd. Zij leest het liefst moderne fictie, en dan vooral die afkomstig van eigen bodem. Of van Italiaanse schrijvers zoals Niccolò Ammaniti, Margaret Mazzantini en Susanna Tamaro.Wat betreft de Nederlandse schrijvers behoren Jessica Durlacher, Kees van Beijnum, Gerbrand Bakker, Tommy Wieringa, Rascha Peper en Leon de Winter tot haar favorieten. Literaire thrillers, van o.a. René Appel, Esther Verhoef en Saskia Noort leest ze ook graag. Van de Spaanse en Vlaamse auteurs houdt ze van: De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Safón en José Saramago’s De stad der blinden, evenals De engelenmaker van Stefan Brijs en romans van Dimitri Verhulst. Maar ook bewondert zij de Japanse schrijver Haruki Murakami, en sinds kort leest ze ook met veel plezier Engelstalige literatuur, zoals romans van Nicole Krauss en Jonathan Safran Foer. Recensies van Eeke Riegen.

Olivier Rieter studeerde geschiedenis in Nijmegen en Taal- en cultuurstudies in Utrecht. Hij leest graag werk van Umberto Eco, Chaim Potok, A.S. Byatt, Art Spiegelman, Jacques Tardi, Willem Elsschot, Nescio en Bordewijk. Hij heeft onder meer belangstelling voor literaire thrillers en literaire strips. Recensies van Olivier Rieter.

Heleen Rippen studeerde Nederlandse letterkunde, maar wilde meer weten over de spanning tussen individu en samenleving en studeerde af als cultureel antropoloog. Ze was onder meer werkzaam bij het Trimbos Instituut en bij de faculteiten Wijsbegeerte en Religiewetenschappen van de Universiteit Utrecht. In 2010 en 2011 volgde ze masterclasses essayistiek bij Bas Heijne en Piet Meeuse.
Ze leest graag Arnon Grunberg, Nicolaas Matsier, Ilja Leonard Pfeijffer en Christiaan Weijts. Ze heeft een voorliefde voor essays van Charlotte Mutsaers en Willem Jan Otten. Maar ze houdt bovenal van filosofische essays van Belgische makelij van Patricia de Martelaere, Marc de Kesel, Lieven de Cauter en Bart Verschaffel. Heleen Rippens recensies

Dominique Rothengatter is afgestudeerd in Taal en Cultuurstudies met Letterkunde en Vrouwenstudies. In haar werkende leven is ze een heel andere richting opgegaan, maar de voorliefde voor literatuur is gebleven. Haar voorliefde ligt vooral bij boeken met een multiculturele, psychologische en maatschappelijke inslag en (auto)biografieën. Haar favoriete boeken en schrijvers zijn: Couscous op zondag (Khadija Arib), Eva Luna (Isabel Allende), Beloved (Toni Morrison), Onze vader (Marilyn French), Houten Kruisen (Roland Dorgelès), Etty Hillesum, Het Saffieren boek (Gilbert Sinoué), Suriname in het hart (Diederik Samwel), Shaman (Noah Gordon). Dominique Rothengatters recensies

Laura Schans (1989) Heeft Nederlands gestudeerd en is van plan om aan een onderzoeksmaster Nederlandse Letterkunde te beginnen. Zij kan niet genoeg krijgen van alles wat met verhalen te maken heeft: de literatuur, maar ook de culturele achtergrond van schrijvers. Het is moeilijk een lijn te ontdekken in haar liefde voor literatuur, maar zij heeft een groot zwak voor mooi geformuleerde zinnen en treffende portretten van uiteenlopende personages. Wanneer het van een verhaal afstraalt dat de schrijver haast dieper dan mogelijk in de leefwereld van zijn personages gedoken is, is zij verkocht. Een greep uit de lijst van schrijvers die zij een warm hart toedraag: Paul Auster, Coetzee, Oek de Jong, A.F.Th. van der Heijden, Benali, Bouazza, Rascha Peper, Salman Rushdie, Milan Kundera, Jane Austen, Tommy Wieringa, Connie Palmen, Hugo Claus, Erwin Mortier…  Recensies van Laura Schans.

Reinder Storm (1962). Studeerde Nederlands in Amsterdam, leest rijp en groen door elkaar, veel ‘ouder’ materiaal, wel hoofdzakelijk Nederlands en (Nederlands)-Indische literatuur of in het Nederlands vertaald. Sterke voorkeur voor documentaire lectuur (brieven van bijvoorbeeld Du Perron, van Gogh, Multatuli, biografieën, over bijvoorbeeld Hotz, Kees Boeke, Lodewijk v. Deyssel) poëzie. Weinig romans en verhalen. Zoekt bij voorkeur zijn eigen weg, hoeft niet zo nodig met de stroom mee te lezen. Bijdragen van Reinder Storm.

Rein Swart (1954) Rein Swart is pedagoog en heeft vanuit dat vakgebied een grote interesse in literatuur. Romans maken meer duidelijk over de mens en zijn motieven dan wetenschappelijke verhandelingen. Rein weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om stijlvol en authentiek over de ingewikkelde staat van de mens als maatschappelijk wezen en individu te berichten. Hij wisselt graag fictie (buitenlands- en binnenlands proza) en non-fictie (biografieën en geschiedenis) met elkaar af. Hij was de afgelopen tijd zeer onder de indruk van Twintigduizend straten onder de hemel, Over het doppen van bonen en, alweer iets langer geleden, van Leven en lot. Vooral het Engelstalige proza van Ali Smith, Lori Moore, John Banville en Tim Parks steelt zijn hart. Bij nader inzien is zijn lievelingsboek. Rein Swarts recensies.

Els van Swol behaalde haar bachelor Algemene Cultuurwetenschappen na werkzaam te zijn geweest als muziekbibliothecaris en muziekredacteur. Voor NBD Biblion schrijft zij aanschafinformaties non-fictie. Zij leest alles wat los en vast zit, en slaat als het even kan geen toneelvoorstelling van Shakespeare over. Ze laat zich graag verrassen door met name hedendaagse Nederlandse en Vlaamse literatuur. Tot de schrijvers die haar blijven inspireren, behoort Albert Camus. Detectives vormen een welkome afleiding. (http://elsvanswol.nl)

Vic Veldheer is socioloog en was tot zijn pensionering verbonden aan het Sociaal en Cultureel Planbureau in den Haag. Sinds zijn pensionering in 2013 woont hij Italië, waar hij weer de tijd heeft gevonden om te lezen. Hij leest graag psychologische romans, biografieën, autobiografieën en geschiedenisboeken over de 19e en 20ste eeuw.
Hij is ook een liefhebber van poëzie, van onder andere Gerrit Achterberg, Hans Andreus, Remco Campert, Rutger Kopland, Hans Lodeizen en Leonard Nolens.
Tot zijn favoriete schrijvers horen Jeroen Brouwers, Remco Campert, Gerard Reve, Otto de Kat, J.J.Voskuil, Erwin Mortier, Nescio, Ian McEwan, Philip Roth, Thomas Bernhard, Bernard Schlinck, Franz Kafka. Ook werken van Italiaanse schrijvers leest hij graag: Niccolò Ammaniti (Ik ben niet bang), Alessandro Baricco (Zijde), Italo Calvino, Primo Levi, Sandro Veronesi.
De bekentenissen van Zeno van Italo Svevo vindt hij één van de mooiste boeken. Recensies van Vic Veldheer.

Hilde van Vlaanderen houdt zich al jaren bezig met taal en vertalen, boeken en boekbesprekingen. Voor een plaatselijke boekhandel schrijft zij regelmatig recensies over Oost-Europese en Russische literatuur. Zij begeleidt een leesgroep, waarin vooral Nederlandstalige en algemeen moderne literatuur besproken wordt. Zij geeft lezingen over Russische literatuur en cultuur, met ruim 25 jaar reiservaring in Rusland en Oekraïne. Jaarlijks maakte zij rond Oud en Nieuw haar persoonlijke top-tien lijstje, waarmee vrienden en bekenden soms regelrecht naar de bibliotheek of boekwinkel gingen. Enkele favoriete schrijvers en schrijfsters: Russen: Tolstoj, Tsjechov, Boelgakov, Ilf & Petrov, Pasternak, Oelitskaja e.a.,  Duitse: Thomas Mann, Walter Kempowski, Christa Wolf e.a., Oost-Europees: Milan Kundera, Bohumil Hrabal, Elias Canetti; Israelisch: David Grossman, Amos Oz en Aharon Appelfeld (prachtig!) en Nederlands: Hella Haasse, Mensje van Keulen en W.F. Hermans. Hilde van Vlaanderens recensies.

Arno Van Vlierberghe (1990) Doet op dit moment, na zij studie Nederlands – Engels en Vergelijkende Moderne Letterkunde, de MaNaMa (Master Na Master) Literatuurwetenschap. Wanneer hij zichzelf niet verliest in escapisme werkt hij aan een debuutbundel. De poëzie die in deze bundel zou moeten verschijnen, werd eerder gepubliceerd in Het Liegend Konijn en DW&B. Voorts schrijft hij poëziebesprekingen voor Kunsttijdschrift Vlaanderen en Poëziekrant.

Joost van der Vleuten: Studeerde in de jaren tachtig Nederlandse taal- en Letterkunde in Utrecht en publiceerde over Gerrit Achterberg, Geerten Gossaert, P.C. Boutens en Leo Vroman. Leest Nederlandse poëzie (van K. Michel tot Tonnus Oosterhof, van Ingmar Heytze tot Hagar Peeters), maar ook buitenlandse – vaak ouder en gecanoniseerd werk (Arthur Rimbaud, Marian Moore, Seamus Heaney, Antjie Krog, Philip Larkin, Fernando Pessoa…). Bij proza is er een voorkeur voor  Hermans, Grunberg, Arion, Eggers, Houellebecq, Sebald, Naipaul, Kousbroek, Lahiri, Adiga. Een hekel heeft hij  aan schrijvers die mijmerend, tobbend en treuzelend wegzakken in hun eigen navel (het proza van Pessoa), of die de lezer een doolhof van wezenloze intellectuele pretenties binnen sleuren én aan auteurs die willen scoren met een voorspelbaar verhaaltje, overgoten met wezenloze spirituele blijmoedigheid. Paul Coelho voorop en Elisabeth ‘Eten, bidden en beminnen‘ Gilbert er achteraan. Recensies van Joost van der Vleuten.

Chloé Vondenhoff (1988) houdt van niets zoveel als van de literaire werkelijkheid. Een bachelor in Engelse Taal en Cultuur leverde haar een voorliefde voor de klassieke Engelse canon op. Tess of the d’ Urbervilles, Hamlet en The bell Jar behoren tot haar favorieten. Later, als onderzoekstudent Mediëvistiek (RMA Medieval Studies, UU), ontdekte ze de werelden van Boccaccio, Chaucer, Dante en Chrétien de Troyes. Ze ontwikkelde een specifieke interesse in de literatuur omtrent Koning Artur en de ridders van de Ronde Tafel. Na de diepte te zijn ingegaan, hoopt ze nu haar blikveld te verbreden door zich te richten op literatuur uit eigen land. Haar toekomstplannen: lezen, lezen en nog veel meer lezen!

Karel Wasch (1951).  Brak zijn psychologiestudie af, werd leraar en later ambulant begeleider van zieke kinderen. Hiernaast wijdde hij de rest van zijn chaotische leven aan het schrijven. Dat leverde 4 biografieën, een roman en 8 bundels poëzie op. Hij ontving 3 prijzen voor zijn gedichten. Van 1993 t/m 2000 was hij hoofdredacteur van RUIM literair tijdschrift. Nu is hij hoofdredacteur van Nynade, tijdschrift voor Kunst & Letteren.  Zijn site: www.karelwasch.nl. Recensies van Karel Wasch.

Carolien van Welij (1977) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Wijsbegeerte in Amsterdam en Londen. Haar literaire belangstelling is breed: van korte verhalen tot lijvige romans, van fictie tot essays en van klassieke tot recente literatuur. De liefde voor jeugdliteratuur is nooit verdwenen (Theo Thijssen, Joke van Leeuwen en Toon Tellegen). Zij leest veel Angelsaksiche literatuur: Paul Auster, Kazuo Ishiguro, Julian Barnes, Alice Munro, J.D. Salinger – om maar wat namen van favoriete schrijvers te noemen. In het Nederlands blijft de taal haar boeien van Nescio, Karel van het Reve, Arnon Grunberg, Esther Gerritsen en A.L. Snijders. Het lezen van andermans brieven (Annie M.G. Schmidt, Vasalis en Wittgenstein) kan zij niet laten. Recensies van Carolien van Welij.

Astrid van Wijngaarden heeft in Utrecht Algemene Taalwetenschappen gestudeerd. Ze leest veel, zowel fictie als non-fictie, en heeft een grote voorkeur voor psychologisch en filosofisch getinte werken, ego-documenten en (auto)biografieën. Ook laat zij zich graag raken door poëzie.
Boeken die o.m. grote indruk maakten, zijn: De zondvloed van Jeroen Brouwers, Schaduwkind van P.F. Thomese, Onwetendheid van Milan Kundera, Nietzsches tranen van Irvin Yalom, Lief leven van Alice Munro, In het huis van de dichter van Jan Brokken, Lolita van Nabokov enDe helaasheid der dingen van Dimitri Verhulst. Recensies van Astrid van Wijngaarden.

Mirjam Windrich (1965) studeerde Nederlandse Taal en Letterkunde aan de UvA en studeerde af op de oubolligen (19e eeuwers). Ze is aan de computer gekluisterd gebleven en heeft een bedrijf in online coaching en therapie, waarbij uitsluitend geschreven wordt. En daar schrijft ze dan vervolgens weer over in boeken en bladen en op internet. Mirjam Windrichs recensies

Evert Woutersen (1955) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Duits in Amsterdam. Hij heeft gewerkt als communicatie adviseur bij een bank. Hij houdt van literatuur, vooral van romans en biografieën.
Zijn favoriete schrijvers zijn Louis Couperus, Willem Frederik Hermans en Jan Wolkers. Een recent favoriet boek is Weg van Minke Douwesz. Al hebben dikke boeken zijn voorkeur, ook het kortere werk, zoals de
columns van Martin Bril en Simon Carmiggelt, haalt hij graag uit zijn boekenkast. Voor het spannende werk maak je hem blij met Esther Verhoef, John Grisham en de boeken van Nicci French over Frida Klein. Recensies van Evert Woutersen

Ellen IJzerman houdt zich al meer dan dertig jaar staande in de ICT door in haar privétijd veel te reizen. De mooiste reizen die zij de afgelopen jaren gemaakt heeft, waren onder leiding van Kafka (Het slot), David Foster Wallace (Infinite Jest), Richard Powers (Time of our singing), Multatuli (Max Havelaar), Kate Chopin (The Awakening), Bernlef (diverse), Neal Stephenson (Anathem), Margaret Atwood (Blind Assassin), en niet te vergeten Simon Vestdijk (Pastorale 1943), Ron Rash (Serena), Alasdair Gray (Lanark), Juli Zeh (Vrije Val) en vele, vele anderen.
Daarnaast reisde en reist ze regelmatig rond in non fictieland en is ze sinds kort begonnen aan een nieuwe, lange, ontdekkingsreis in het land van de gedichten. Favoriete dichtleiders zijn vooralsnog: Fernando Pessoa, Tomas Tranströmer, Wisława Szymborska, Willem Wilmink en Ester Naomi Perquin. Recensies van Ellen IJzerman.

Margo Zuidema is afgestudeerd in de Nederlandse taal en letterkunde. Haar favoriete schrijvers zijn: Emile Zola, Gustave Flaubert en Honoré de Balzac. Maar ze laat zich ook graag meevoeren naar andere culturen door schrijvers als: Monica Ali, V.S. Naipaul, Naguib Mahfoez, Zhang Jie en Orhan Pamuk.
Hedendaagse Nederlandse schrijvers die haar bekoren zijn: Arnon Grunberg, Tomas Lieske en Arthur Japin. Verder probeert ze elk jaar een aantal spraakmakende Nederlandse debuten te lezen. Margo Zuidema’s recensies.


Bekijk Reacties

One Response to Recensenten

  1. johan emmen says:

    Ik zou graag willen weten wie av is bij de recensie van spijkerschrift door Kader Abdolah, ik heb deze informatie nodig voor mijn mondeling Nederlandse literatuur.
    Bij voorbaat dank

    Johan Emmen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 

De Muzen op het schavot – Adri Altink
31 oktober 2014
Het ongelukkige huwelijk tussen spierkracht en geest

Recensie door Martin Lok

Voor velen zal het een nieuwe zo niet bespottelijke gedachte zijn: de ambitie om 'op de Spelen van de toekomst spierkracht en geest te verenigen'. Maar ongerustheid is niet nodig.
Lees verder >
Jack London – Hans Dütting
30 oktober 2014
Biografie over 'ongepolijste' schrijver

Recensie door Hans Bender

Er zijn verschillende biografieën verschenen over de Amerikaanse schrijver Jack London (1876-1916); hieraan heeft onze landgenoot Hans Dütting (1947) er in 2014 eentje toegevoegd onder de simpele titel: Jack London.

Dütting heeft meerdere biografieën geschreven, o.a.
Lees verder >
Professor in de poëzie – Grace McCleen
29 oktober 2014
Een te dik geschreven dun verhaal

Recensie door Vic Veldheer

De tweede roman van de Britse schrijfster Grace McCleen is weinig boeiend.
Lees verder >
Niemand had er enig idee van wat er aan de hand was – Jeroen van Rooij
29 oktober 2014
Een koor van ikken

Poëzierecensie door Maarten Buser

Niemand had er enig idee van wat er aan de hand was verscheen in januari van dit jaar. Nu, in oktober, mag er gesteld worden dat dit poëziedebuut van Jeroen van Rooij (1979) op weinig aandacht in de pers heeft mogen rekenen.
Lees verder >
Andorra – Max Frisch
28 oktober 2014
Andorra brengt je in verlegenheid

Recensie door Adri Altink

Schrijver Max Frisch, Zwitser en gestorven in 1991, en schilder Marlène Dumas, geboren in 1953 in Kaapstad maar sinds 1976 wonend in Nederland, zouden het waarschijnlijk goed met elkaar hebben kunnen vinden als ze elkaar ooit hadden ontmoet.
Lees verder >
Oogst van de Week 44
30 oktober 2014
Door Carolien Lohmeijer

'Soms loop ik , de werkkamer beu, het museum in alleen om haar te zien. Of die andere. Of nog een andere.'

Bernard Dewulf vraagt zich af waarom een geschilderd naakt hem zo kan bezighouden, wat de problemen waren die de schilder tegenkwam, met welke penseelstreek de kunstenaar begon en met welke hij besloot dat het kunstwerk af was. Hij mijmert verder: [...] 'Want telkens als ik voor haar sta, zie ik haar anders. Niet dat ze heeft bewogen, elke keer beweegt ze mìj anders. [...]
In zijn nieuwe bundel Toewijdingen is een aantal stukken bijeengebracht die Dewulf eerder schreef over de kracht van schoonheid. De dichter in hem klinkt door in de manier waarop hij schrijft. Lezers koesteren zijn taal. Zijn overpeinzingen doen je anders kijken naar schilderijen, eenvoudig bij jou thuis aan de muur of elders in een publiek toegankelijke omgeving.

Laaiende kritieken en de Libris Literatuurprijs 2010 kreeg Dewulf voor Kleine dagen. Anita Meuleman schreef voor Literair Nederland: 'Juweeltjes zijn het. De vertellingen van Bernard Dewulf. '

Toewijdingen, Bernard Dewulf, Uitgeverij Atlas/Contact, 560 pagina's, € 34,99

 

Deze zachte witte kamer 'Als ik op het podium sta, wordt klank de interpunctie', aldus dichteres Runa Svetlikova (1982) in een interview uit 2010 in Meander.
Een van haar meest memorabele podiummomenten noemt zij in datzelfde interview: 'Een mooie houten tribune vol publiek. Daarachter kasten vol boeken, boeken en nog eens boeken. Alles in de open lucht. Ik bracht ‘De gebruiker van dit lichaam’, een cyclus rond mijn vader, en net toen ik de laatste zinnen – de zinnen van mijn vader – uitsprak

en wie / zal bij je zijn / als de zon in / ’t zenit / langzaam-zeker / duistert?

verdween de zon achter de bomen. Achteraf viel er een lange, lange stilte. Daarna kwam pas het applaus.'

Haar poëziedebuut Deze zachte witte kamer is net verschenen. Uitgeverij Marmer, € 12,50

Het is een opmerkelijke timing, het moment van verschijnen van De Joodse bruid.
Dit boek speelt in Iraaks Koerdistan waar de Islamitische Staat (IS) momenteel het leven bedreigt van christenen en yezidi’s. In 1948, na de stichting van de staat Israël, waren het de Joden die uit Irak vertrokken. De Joodse bruid

Judith Neurink raakte gefascineerd door dit vertrek, omdat vrijwel alle Joden verklaarden zich in de eerste plaats Iraaks of Koerdisch te voelen, en pas in de tweede plaats Joods.
De hoofdpersoon in De Joodse bruid woont in een Koerdisch dorp op de grens van Iran en Irak. Ze is er geboren en getogen, en weet niet anders dan dat ze een jonge Koerdische, islamitische vrouw is, die binnenkort met een islamitische man in het huwelijk zal treden. Dan vindt ze een dagboek van een Joods meisje, geschreven in de jaren veertig en vijftig. Die vondst verandert haar leven.

Judit Neurink is journalist en schrijfster en woont in Iraaks Koerdistan.

De Joodse bruid. Het verdwenen verleden van Irak, Judit Neurink, Uitgeverij Jurgen Maas,€ 19,95

 

WorstAtte Jongstra schreef in 2008 voor de reeks Privédomein (biografieën en autobiografieën) deel 266, Klinkende ikken, met als veelbetekenende ondertitel Bekentenissen van een zelfontwijker. In 2013 verscheen Diepte!, dat 'misschien wel zijn meest autobiografische roman ooit' werd genoemd. Jongstra heeft dus enige ervaring in het schrijven van een egodocument.

Maar is het interessant om te weten hoe het huwelijk van een ander is? Wil je echt alle ins en outs te weten komen? Atte Jongstra en zijn ex-vrouw Ingrid Hoogervorst wilden in ieder geval allebei dat anderen inzicht hadden in hun voormalige huwelijk en schreven erover. Ingrid Hoogervorst in, -let op de titel- Privédomein dat in mei 2014 bij Prometheus verscheen, en Atte Jongstra in het onlangs verschenen Worst.
Laten we het er maar op houden dat het nieuwe boek van Atte Jongstra over worst gaat.

Worst, Atte Jongstra, Uitgeverij De Arbeiderspers, € 21,95
The Maastricht International Poetry Night
27 oktober 2014
Agenda

Drie dagen poëzie in La Bonbonnière te Maastricht

The Maastrich International Poetry Night ontstond in 1989 naar het idee om in Maastricht een internationale poëziemanifestatie te organiseren. Een manifestatie waarbinnen plaats moest zijn voor dichters uit Nederland , de omringende buurlanden en de rest van de wereld.
Lees verder >
Schwob, ofwel de beste onbekende boeken uit de wereldliteratuur
27 oktober 2014
Literair truffel zoeken

Agenda

Drie internationaal vermaarde auteurs Grunberg, Grøndahl en Chrissopoulos presenteren komende woensdagavond hun Geheimtips uit de literatuur: Arnon Grunberg, Jens Christian Grøndahl uit Denemarken en Christos Chrissopoulos uit Griekenland gaan in de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) in gesprek met Margot Dijkgraaf ov
Lees verder >
Zo lang als voor altijd is (Het leven van Dylan Thomas 1914 – 1953) – Karel Wasch
27 oktober 2014



Overgeleverd aan de genade van woorden

Recensie door Albert Hogeweij

Honderd jaar geleden kwam dichter en schrijver Dylan Thomas (1914-1953) ter wereld en stierf, na een turbulent leven op zijn negenendertigste. De man die in zijn korte leven bewees niet met geld, drank en vrouwen om te kunnen gaan bleek een gewild doelwit voor biografen.
Lees verder >
Oogst week 43
23 oktober 2014
door Menno Hartman

Wanneer je zou moeten voorspellen welke auteurs over 50 jaar nog gelezen worden, zou Maria Stahlie nog niet zo'n slechte suggestie zijn. De grote sellers à la Herman Koch en Tommy Wieringa zijn waarschijnlijk te zeer aan de mode onderhevig om veel tijd te kunnen overbruggen (een lijstje met de bestsellende titels uit de jaren '20 van de vorige eeuw dat ik ooit onder ogen kreeg leverde bij mij niet 1 herkenning op, bijvoorbeeld) Grunberg blijft dan misschien bekend met 1 werk. Maar Maria Stahlie is van het soort stille constante kwaliteit dat wel eens blijvend zou kunnen zijn. De achterflap is zo mal dat ik hem niet citeren zal. Hier kan de schrijver niets aan doen. Egidius is welhaast het vijftiende boek van Stahlie, vooral de romans De lijfarts en Honderd deuren waren heel erg goed. Stahlie is een hele goede schrijver, met een volstrekt eigenzinnige onderwerpskeuze, een verademing. Omslagontwerp Janine Jansen.

Weemoedt-met-enige-vertraging-HREr is een nieuw boekje van Levi Weemoedt! Het is weer alles narigheid wat de klok slaat, de liefde werkt niet, dat was al te voorspellen, de grootste windbuilen zitten op de hoogste posten,

'Advent

Hoe dichter bij de kerst

hoe kribbiger ze werd.'

Dat werk. Leuk, Op een bepaalde manier. Iets vaker dan vroeger schiet Weemoedt in het register: net iets te flauw; naar mijn smaak. Omslag studio Ron van Roon.

conrad-aiken-preludes-voor-memnon-183x300René Huigen en Hans Dekkers vertaalde voor uitgeverij Karaat Preludes for Memnon van Conrad Aiken. Dekkers  schreef er een nawoord bij. 'Deze winnaar van de Pulitzerprijs voor poëzie is altijd in de schaduw blijven staan van Amerikaanse dichters en tijdgenoten als Ezra Pound, Robert Frost of W.H. Auden.'

De grafsteen van Aiken, is een bankje, een sympathiekere bestemming voor zo'n steen ken ik niet, vooral in Engeland heb ik het vaker gezien. Jammer dat de editie eentalig is, je denkt onmiddellijk: zouden ze wat te verbergen hebben? Dat leest u dan binnenkort in een recensie. Beiden dichters, Dekkers en Huigen, en heel verstandige heren, dus het zal wel meevallen.  Mooi boekje, fraai dat Karaat dit doet. Omslag: Studio De La Rúa.

WEINBERG_Vis_WT.inddHet levende fossiel, de coelacant die in 1938 door een visser in zijn net gevonden werd spreekt sinds die tijd tot de verbeelding. Hij is een zinnebeeld geworden van de fascinerende ontwikkeling van soorten. En in zijn geval: niet ontwikkelen.

'De ontdekking van de coelactant is bij Weinberg een Spielbergverhaal: Indiana Jones meets Jurassic Parc, ' schreef Philip Marsden in The Mail on Sunday.

Vertaald door Auke Wouda en een beetje geïllustreerd. Omslag Studio Jan de Boer.