Recensenten

1 augustus 2011

Adri Altink was communicatieadviseur en in zijn vrije tijd amateurhistoricus. Hij heeft belangstelling voor kunst, (cultuur)geschiedenis, taal (Opperlands) en literatuur. Hij leest vooral non-fictie, ego-documenten en biografieën, maar ook romans die er volgens hem ‘toe doen’. Blijvende indruk maakten op hem bijvoorbeeld Bloedlanden van Timothy Snyder, Congo van David van Reybrouck, De Goddelijke Komedie van Dante, Don Quichot van Cervantes en In de ban van de tegenstander van Hans Keilson. Hij geniet van sterke verhalenvertellers in non-fictie als Geert Mak, Simon Schama, Orlando Figes en Alberto Manguel en van romanciers als Perec, Proust en Dostojewski of in het Nederlands taalgebied Arthur Japin, Tommy Wieringa en Erwin Mortier. Recensies van Adri Altink.

Angèle van Baalen (1954) kreeg als kind te horen: ‘Doe dat boek weg! Doe eens gezellig!’ en heeft op dat moment besloten nooit gezellig te zijn.
Zij studeerde Klassieke Talen en Letterkunde in Leiden en Nederlandse Taal en Letterkunde aan de Haagse Leergangen.
Zij is meer dan dertig jaar werkzaam geweest in het middelbaar onderwijs, waar zij de leerlingen enthousiast gemaakt heeft voor taalkunstenaars als Ovidius (Metamorfosen), Apuleius (Metamorfosen), Horatius (Oden), Tacitus (Annalen) en de Griekse tragediedichters. Haar kennis van de Nederlandse literatuur stelde haar in de gelegenheid de leerlingen te laten zien hoe receptie van de Klassieken nieuwe kunstwerken opleverde als De Movo TapesDrijfzand koloniseren en MIM van A.F.Th. van der Heijden en Mamma Medea van Tom Lanoye. Recensies van Angèle van Baalen.

Fred Baggen (1967)  is werkzaam als tekstcorrector en redacteur, en volgt een opleiding tot literair vertaler Engels-Nederlands aan de Vertalersvakschool. Hij leest bij voorkeur (historische) romans met een rijk taalgebruik en een diepe gelaagdheid, en bewondert met name Umberto Eco, Tolkien, Monaldi & Sorti, Louis Couperus, Jan van Aken en Thomas Rosenboom. Ook is hij een liefhebber van de gedichten van William Blake. Recensies van Fred Baggen.

Huub Bartman studeerde geschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zijn specialisatie is contemporaine geschiedenis. Hij is als docent geschiedenis verbonden aan het Bertrand Russell College voor H/V in Krommenie.  Zijn belangstelling op historisch gebied gaat vooral uit naar de 20e eeuwse Europese geschiedenis en dan vooral naar de ontwikkelingen in Duitsland en Rusland. Ook de doorwerking van het Grieks-Romeinse verleden in de geschiedenis van West-Europa via vooral het Christendom heeft zijn aandacht. Op historisch gebied heeft hij de afgelopen jaren het werk van Orlando Figes en  Simon Sebac Montefiore over Rusland met veel aandacht gelezen. In de internationale literatuur is hij een liefhebber van vooral de klassieke Russische meesters. Speciale liefde koestert hij voor het werk van Nabokov. Ook het recent opnieuw uitgegeven boek van Thomas Mann De Toverberg vindt hij schitterend. Binnen de Nederlandse letteren is hij een liefhebber van Remco Campert en, meer recent, Stefan Brijs. Recensies van Huub Bartman.

Thalita van Basten (1972) heeft Nederlandse taal en letterkunde gestudeerd in Utrecht en is werkzaam als docente Nederlands op een middelbare school. Zij houdt van spannende boeken, boeken over andere culturen, geromantiseerde boeken met autobiografische elementen en boeken waarin het geloof een rol speelt. Haar voorkeur gaat uit naar Nederlandse literatuur. Aanraders vindt zij: De engelenmaker  (Stefan Brijs), Het huis van de moskee (Kader Abdolah), De verdovers (Ánna Enquist), Rachel (Geert Kimpen). Recensies van Thalita van Basten.

Wil van Basten-Malipaard studeerde Franse Taal- en Letterkunde in Utrecht en was daarna meer dan 30 jaar werkzaam in het middelbaar onderwijs.
Ze houdt van Franstalige, Spaanse, Portugese en Zuid-Amerikaanse schrijvers. Favoriet zijn o.a.: José Saramago – De stad der blinden, Pascal Mercier – De pianostemmer, Stefan Brijs – De engelenmaker, Geert Kimpen – De geheime Newton, De Kabbalist, Harry Mulisch – De ontdekking van de hemel, Tommy Wieringa – Caesarion, Philippe Claudel – Het verslag van Brodeck. Honoré de Balzac wordt regelmatig herlezen. Wil van Basten-Malipaards recensies.

Vera ter Beest heeft Spaanse taal en cultuur met specialisatie letterkunde gestudeerd en is nu reisjournalist, eventverslaggever, recensent en vertaler. Ze leest graag boeken in het Engels en het Spaans en houdt als De lezer regeert een blog bij. Ze geniet van reisliteratuur, gaat geheel op in historische romans en laat zich meer dan eens verleiden tot een psychologische roman. Auteurs die haar inspireren zijn bijvoorbeeld: Chinua Achebe, Javier Marias, Antonio Muñoz Molina, Cervantes, John Steinbeck, Vikram Seth, Sandor Marai, Eric Steiner, Kopana Matlwa en Javier Moro.

Claudia Biegel (1957) studeerde culturele antropologie aan de Universiteit van Amsterdam en werkt als hoofdredacteur/uitgever bij een kennis-en adviescentrum in het midden van het land. Zij houdt van literatuur waar de personages en hun ontwikkeling centraal staan. Van scherpe formuleringen en romans waarin geen woord teveel is gebruikt. Zoals in de korte treffende zinnen van Marga Minco of Marguerite Duras. Ook de speelse en soms valse ironie van Arnon Grunberg, Michel Houellebecq en Dave Eggers leest ze graag.
Daarnaast schrijft Claudia Biegel zelf. Zij debuteerde in 2011 met de roman Foute Sarahs bij uitgeverij Mistral. Deze roman vormt de basis voor het muzikale theaterstuk Foute Sarahs waarvoor zij een groot aantal teksten schreef. Tot slot is zij columniste voor Catherine.nl, het online magazine van Catherine Keyl en de online opiniepagina Joop.nl. Op dit moment legt ze de laatste hand aan haar tweede roman Dubbelpion. Recensies van Claudia Biegel.

Ina Bieze  (1960) Laat haar leerlingen recensies over boeken schrijven en dat is ook een van de redenen om zelf te gaan recenseren. Ze heeft grote belangstelling voor de Nederlandse literatuur in het algemeen, maar historische en magisch-realistische romans hebben haar voorkeur, net als non-fictie over het verleden. Haar favoriete auteurs zijn Margriet de Moor, Renate Dorrestein, Hella Haasse, Leon de Winter, Nelleke Noordervliet, Maarten ’t Hart en Geert Mak. Daarnaast leest ze ook met veel plezier  de boeken van  J.R.R. Tolkien, J.K. Rowling en Tonke Dragt. Recensies van Ina Bieze.

Jessica Brouwer studeerde Vergelijkende Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Tilburg en werkte aan het Departement Nederlandse Taal- en Letterkunde van de Sorbonne in Parijs. Momenteel is zij verbonden aan de Universiteit Maastricht. Gedreven door een onweerstaanbare drang naar onbekende verten laat zij zich leiden naar steeds nieuwe verblijfsplaatsen in de literatuur. Haar bevindingen van deze omzwervingen deelt zij graag via Literair Nederland.  Jessica Brouwers recensies.

Hugo Brutin (1933) studeerde Romaanse Filologie, Orientalistiek en Afrikanistiek (filologie en etnologie) aan de Katholieke Universiteit Leuven. Doceerde Frans en Italiaans aan de Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen  Kortrijk. Full Member van de A.I.C.A. (Assocation Internationale des Critiques d’Art) en van de Belgische Vereniging van Kunstcritici.  Leest bij voorkeur en indien mogelijk boeken in de oorspronkelijke taal: Frans, Duits, Engels, Italiaans. Houdt evenzeer van fictie als non-fictie, van geschiedenis en strips, kunstkritische werken en filosofie; poëzie en thrillers. Leest graag Paul Auster, Herta Müller, Mankell, Murakami, Claude Lévi-Strauss, Michael Crichton, Michel Onfray… Een veellezer eigenlijk. Recensies van Hugo Brutin

Maarten Buser (1991) is neerlandicus. Momenteel volgt hij de master Nederlandse letterkunde in Nijmegen. Hij leest bij voorkeur poëzie, van Amerikaans minimalisme tot Frans decadentisme. Favorieten zijn onder andere Martinus Nijhoff, Gerard Reve, Charles Bukowski, Charles Simic, Arthur Rimbaud en Charles Baudelaire. Daarnaast leest hij ook veel contemporaine (Nederlandse) poëzie, zoals het werk van Mustafa Stitou, Ellen Deckwitz, Mischa Andriessen en Wim Brands. Hij schrijft ook poëzie- en hiphoprecensies voor de website CultuurBewust.nl. Recensies Maarten Buser

Anne Margriet van Dam (1978) studeerde filosofie in Amsterdam en Berlijn. Ze maakte programma’s voor de Internationale School voor Wijsbegeerte, het Nederlands Gesprek Centrum en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De laatste jaren werkt zij als redacteur. Een aantal schrijvers die zij bewondert: Meir Shalev, Oek de Jong, Ariella Kornmehl, Helga Ruebsamen, Gerbrand Bakker, Philip Roth en John Coetzee. Recensies van Anne Margriet van Dam

Marleen Ferket (67, gepensioneerd onderwijzeres). Houdt van literaire fictie en  non fictieboeken over reizen of menswetenschappen. Las met plezier David Grossman, Het zigzagkind; Yann Martel, Het leven van Pi; Meir Shalev, Een duif en een jongen. Van Michel Houellebecq, vooral zijn laatste boek De kaart en het gebied, Jenny Diski en Orhan Pamuk.  Recensies van Marleen Ferket.

Ingrid van der Graaf (redactie, recensent) Volgde de dagopleiding aan de Schrijversvakschool te Amsterdam. Houdt van klassiekers als D.H. Lawrence, Toergenjev, Gogol, Tsejchov en Alain Fournier. Enkele hedendaagse lievelings auteurs: Jeroen Brouwers, John Updike, Philip Roth, Natalia Ginzburg, Connie Palmen, António Lobo de Antunes, C. Rentes de Carvalho, José Saramago, Paul Austen, Rachel Cusk, Esther Freud, Frida Vogels, J.J. Voskuil en Hans Warren. Hèt favoriete boek van de laatste jaren is Strikt, van Minke Douwesz. Ontdekking van 2011 Revolutionary road van Richard Yates. Recensies van Ingrid van der Graaf.

Menno Hartman (1971) Werkt voor Uitgeverij van Oorschot. Recensies van Menno Hartman.

Frank Heinen (1985) studeert Nederlands in Utrecht. Hij schrijft verhalen (o.a. gepubliceerd in Lava, Gierik&NVT en Met Andere Zinnen), recensies (voor 8weekly, Sapsite en Literair Nederland). Voor zijn eerste sportverhaal – in wielertijdschrift De Muur – won hij de Hard Gras Prijs voor de Sportjournalistiek 2009. Geniet van Verhulst, Hermans, Thomése en Saramago. Raakt geïnspireerd door Grunberg, Campert, Carmiggelt, Den Uyl (Bob), Wieringa, Krabbé en Elsschot. Bewondert  Gogol, Kafka, Hoeg, Mankell en Durlacher. Meest onderschatte schrijvers: Robbert Welagen (Nl.) en Nathaniel Rich (wereldwijd).  Frank Heinens recensies.

Albert Hogeweij (1966) Houdt van: Thomas Bernhard, Gerard Reve, Samuel Beckett en Nikolaj Gogol. Maar omdat de boog niet altijd gespannen kan zijn, slaat hij dikwijls ook Carmiggelt en Bomans op. En de dichters die de beste posities in zijn boekenkast innemen zijn: Gerrit Kouwenaar, Hans Faverey, Nachoem Wijnberg, Paul Celan, Kees Ouwens, Hans Verhagen, Wallace Stevens, Gerrit Krol. Dode en nog niet dode schrijvers dus, daarvan moet hij het in het leven vooral hebben. Albert Hogeweij’s recensies.

Lisette Huibers (1987) heeft in 2010 de master Moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Utrecht succesvol afgerond. Is werkzaam als docent Nederlands op een taalinstituut in België. Ze leest zowel Nederlandse als buitenlandse literatuur, maar heeft een lichte voorkeur voor romans van eigen bodem. Heeft veel moderne en postmoderne romans gelezen, is dol op debuten, en gaat graag op zoek naar de nieuwe ‘grote drie’. Recensies van Lisette Huibers.

Jaap M. Jansen (1992)  Publiceerde in april 2011 de verhalenbundel Morpheus zinkt zijn vliegerlied en draagt zo goed als altijd een (liefst flink dikke) roman met zich mee. Zijn literaire voorkeur is traditioneel proza. Hij ‘kickt’ op metrum, stijlfiguren en ingewikkelde motievenschema’s, hij heeft iets met Louis Couperus en Hella S. Haasse, hij vindt dat The Sea van John Banville het mooiste boek is dat hij tot op heden heeft gelezen en hij is er heilig van overtuigd dat er – binnen schoolverband – veel te weinig aan wordt gedaan om leerlingen te verleiden tot het lezen van schitterende (canon)literatuur als Oidipous Tyrannos van Sophokles en The Secret History van Donna Tartt (allebei zeer geschikt voor de bovenbouw van de middelbare school).  Recensies van Jaap Jansen.

Machiel Jansen: Heeft een voorkeur voor nieuwe, wat experimentele boeken. Die kunnen overal vandaan komen en uit elke tijd afkomstig zijn. Herodotus, Ovidius, Dante, Montaigne, Shakespeare, Tolstoj, Kafka, Gontsjarov, Boelgakov, Charms. Franse auteurs trekken hem over het algemeen minder. Dat heeft te maken met de neiging van veel Franse intellectuelen om te filosofisch te worden (Sartre). Er zijn uitstekende uitzonderingen: Flaubert, Céline en Houellebecq. Favoriete, moderne schrijvers: M. Amis, Atwood, Coetzee, Pamuk, Pynchon, Céline, Houellebecq, Naipaul. Favoriete Nederlandse schrijvers: Nescio, Bordewijk, Elsschot, Lucebert, Van Ostaijen, Mutsaers, K. van het Reve, alle Tachtigers. En, niet onbelangrijk er zijn schrijvers en boeken die ik niet uit kan staan: Harry Mulisch, Nelleke Noordervliet, Marquez, Günter Grass, Marja Brouwers’ Casino, Sandor Marai’s Gloed... O, en hij interesseer zich ook nog voor kunstgeschiedenis. Machiel Jansen’s recensies.

Sunny Jansen  (1974) studeerde geschiedenis. Naast haar baan als conservator bij Slot Loevestein, schrijft zij kinderboeken voor verschillende uitgevers. Ze leest graag en veel: allerlei genres, boeken voor volwassenen én kinderen, fictie en non-fictie, Nederlandse en buitenlandse auteurs. Zij combineert haar liefde voor reizen graag met haar passie voor literatuur. In China las ze Jung Chang en Lulu Wang, in Egypte Nagieb Mahfoez en Alaa Al Aswani en in Kenia Ngugi wa Thiong’o. Ook geniet zij van het werk van Jonathan Safran Foer, Carlos Ruiz Zafòn, Erwin Mortier en Paolo Coelho. Recensies van Sunny Jansen.

Nikki de Jong (1988) studeert Taal- en Cultuurstudies. Haar passie ligt bij kunst, taal en literatuur. Als kind ging zij wekelijks naar de bibliotheek waar zij doorgaans de boeken van haar helden Paul Biegel, Toon Tellegen, Willem Wilmink en Imme Dros uit de kast haalde. Zij voegde later Vergilius, Sophokles, Sappho en Ovidius toe aan haar lijstje met helden. Toen zij later in contact kwam met moderne literatuur en poëzie vulde ze haar favorietenlijstje aan met Rutger Kopland, Bernlef, A.F.Th. van der Heijden, Pascal Mercier, Jonathan Safran Foer en Herman de Coninck. De laatste jaren nam Nikki deel aan wedstrijden als ‘Doe maar, dicht maar’, ‘Brabant Gedicht’ en ‘Write Now!’.  Recensies van Nikki de Jong.

Jan de Kater heeft na zijn pensionering als bedrijfspsycholoog Zweeds gestudeerd en de master Friese taal- en letterkunde gehaald. Is een brede lezer. Houdt van Stendhal, Jane Austen en George Eliot, Dickens en Trollope. Geniet van de oude IJslandse sagen, Halldor Laxness, Selma Lagerlöf, maar ook van Tomas Tranströmer, Torgny Lindgren en Henning Mankell. Vindt de Rimen en Teltsjes van de gebroeders Halbertsma een meesterwerk en is een bewonderaar van Obe Postma. Leest graag de Russische bibliotheek, maar ook Thomas Mann, Thomas Bernhard en Herta Müller. En niet te vergeten Hardy, James en Wharton. Couperus, Nescio, Elsschot, Blaman, Lodeizen, Reve en Hermans kan hij telkens weer opnieuw lezen. Recensies van Jan de Kater.

Claudia Kerssemakers (1990, student Natuurgeneeskunde en Massage) vond het altijd al heerlijk om op de bank of in bed weg te kruipen met een boek. Om te vertoeven in de wereld van Tolkien, Michael Ende en later ook Arthur Japin, Rascha Peper, Harry Mulisch en Paulo Coelho. Na twee jaar internationale school in Zuid-Engeland, is zij ook steeds meer in het Engels gaan lezen zoals Jane Austen (Pride and Prejudice), George Orwell (1984), Audrey Niffenegger (The Time Traveler’s Wife), en Arthur Golden (Memoirs of a Geisha). Recensies van Claudia Kerssemakers.

Alexander van Kesteren heeft een studie Geschiedenis afgerond (en Politicologie bijna). Maar bij literatuur begon het, de liefde voor boeken en het perspectief op de mens en de wereld. Na Reve en Eco werd het steeds meer Dostojevski, Couperus, Boelgakov, Malaparte, Céline en Bolaño. Een bijna te lukraak rijtje grote namen. Een poging tot identificatie van speciale belangstelling: voor de ‘natuurlijke nihilisten’, voor bevreemdende literatuur en voor romans tegen de achtergrond van de twintigste eeuw. Recensies van Alexander van Kesteren.

Eva Keuris (1978) schrijft scenario en toneel. Haar literaire voorkeur gaat uit naar de moderne Amerikaanse literatuur. Favoriete schrijvers zijn onder andere en in willekeurige volgorde: Richard Yates, Jonathan Franzen, Jennifer Egan, Truman Capote, Paul Auster, Raymond Carver, Cormac McCarthy, J.D. Salinger en Donna Tartt. Recensies van Eva Keuris.

Rosalien Koster (1981)  Heeft een voorkeur voor romans met een historische inslag.  Haar studie Nederlands heeft gezorgd voor een levenslange afkeer voor alles wat met Louis Couperus en Saskia Noort te maken heeft. Zij droomde er als klein meisje van om schrijfster te worden. Vooralsnog is deze literaire carrière nog niet van de grond gekomen. Haar grootste literaire prestatie tot nu is een verhaal over haar kat waarmee ze 250 euro aan kattenvoer heeft gewonnen.  Rosalien Kosters recensies.

Lodewijk Lasschuijt Las Arthur van Schendel, Simon Vestdijk, W.F. Hermans ,Gerard Reve, Willem Elsschot, Nescio. Later Oek de Jong, Joke Hermsen, Connie Palmen, Kristien Hemmerechts, Margriet de Moor, Anna Enquist, Patricia de Martelaere. Ook Amos Oz, Meir Shalev, Isaac Singer. Uitstapjes naar Britse literatuur, Joseph Conrad,  Virginia Woolf, John Steinbeck, maar ook met veel genoegen de avonturen van Sherlock Holmes. Op zijn zwarte lijst staan Simone van der Vlugt en Saskia Noort en ook Harry Mulisch heeft hij na het lezen van De ontdekking van de hemel in de ban gedaan. Het lezen van Milan Kundera opende nog niet zo lang geleden voor hem nieuwe perspectieven. Lodewijk Lasschuijts recensies.

Thomas van Lier (1984) studeerde Nederlandse Taal & Cultuur in Amsterdam en Utrecht en is als docent Nederlands werkzaam op een middelbare school in Utrecht. Al tijdens zijn studie schreef hij over culturele onderwerpen voor onder meer Metropolis M en HP/De Tijd. Thomas’ literaire voorkeur gaat uit naar romans die een kritisch licht werpen op maatschappelijke ontwikkelingen, gezien vanuit het perspectief van het individu. Favoriete schrijvers zijn onder meer Arnon Grunberg, Michel Houellebecq, Willem Elsschot en Ernest Hemingway. Recensies van Thomas van Lier.

Carolien Lohmeijer (hoofdredactie)  is free lance redacteur.  Zij leest graag Joodse literatuur (I.B. en I.J Singer, Meir Shalev, Primo Levi), biografieën en autobiografieën (Privé Domein) en literatuur in een historische context . In haar favoriete boekenlijstje staan o.a. Narziss en Goldmund (Herman Hesse), De vier maaltijden (Meir Shalev), Verre Jaren (Konstantin Paustovskij), De pest (Albert Camus) en wat recenter, In het huis van de dichter (Jan Brokken) en De wet van Spengler (Jaap Scholten). Carolien Lohmeijers recensies.

Martin Lok (1965) werkt bij de rijksoverheid aan het verduurzamen van de economie. Hij studeerde bosbouw aan de Landbouwuniversiteit in Wageningen en de afgelopen jaren Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Leiden. Vooral Nederlandse, Italiaanse, Russische, Franse en Spaanse schrijvers spreken hem aan. Favoriete boeken uit zijn boekenkast zijn De Tijgerkat van Tomaso di Lampedusa; De Kartuizer van Parma van Stendhal; Ga niet weg van Margaret Mazzantini; To a God Unknown van John Steinbeck; De dag van de uil van Leonardo Sciascia; De ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch; Het Bureau van Han Voskuil; Verloren illusies en Neef Pons van Honoré de Balzac; Oorlog en Vrede en Anna Karenina van Lev Tolstoj. Ook biografieën van kunstenaars, zoals Michelangelo van William Wallace en de autobiografie van Benvenuto Cellini, of literaire documentaires zoals Theresa Maggio’s Mattanzaover over de traditionele tonijnjacht op Sicilië, tref je geregeld op zijn nachtkastje aan. Recensies van Martin Lok.

Inge meijer Is een pseudoniem.

Anita Meuleman Houdt van Engelse, Amerikaanse en Nederlandse literatuur: van thrillers tot dagboeken en van literatuur met historische roots tot nieuwe romans met een setting in het heden. Een kleine greep uit haar lijst van favoriete boeken De uren van Michael Cunningham, Het meisje met de negen vingers van Laia Fàbregas, Schrijversdagboek van Virginia Woolf, Onzichtbare steden van Italo Calvino, alles van Milan Kundera, De tulp van Anna Pavord, De wijde hemel van Alice Siebold, Caesarion van Tommy Wieringa, In ongenade van Coetzee, Aan Chesil beach van Ian McEwan, Extreem luid en ongelooflijk dichtbij van Jonathan Safran Four en Vingers van marsepein van Rascha Peper. Wordt vervolgd.  Anita Meulenmans recensies

Marleen Nagtegaal (1981) studeerde in 2011 cum laude af aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze volgde daar de disciplinaire master literatuur, onderdeel van de opleiding Kunsten, Cultuur en Media. Haar afstudeerscriptie ging over nieuwe tendensen in de hedendaagse West-Europese literatuur. Dat wil niet zeggen dat Marleen alleen geïnteresseerd is in moderne romans: ook klassiekers kunnen haar urenlang in hun greep houden. Recensies van Marleen Nagtegaal.

Niels Nijborg las als kind alleen boeken met mooie omslagen. Als puber was was hij verslaafd aan L.P. Boon en Marquez. Toen hij in een boekhandel ging werken las hij voornamelijk moderne Engelstalige literatuur (Ellis, Roth, Iain Banks). Later kwamen daar steeds meer klassieken (Tolstoj, Flaubert, Stendhal) en klassieke historici (Xenofon, Homerus) bij. Daarnaast leest hij veel boeken van de uitgevers waarvoor hij werkt als freelancer. En net als andere mannen die de veertig zijn gepasseerd interesseert hij zich steeds meer voor non-fictie (geschiedenis). In zijn boekenkast staat dit allemaal door elkaar. Recensies van Niels Nijborg.

Geesje Nijland studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Groningen, met als belangrijkste motivatie: liefde voor taal en literatuur. Als docent Nederlands heeft ze veel minder tijd om te lezen dan ze zou willen, maar gelukkig bieden de vakanties de mogelijkheid om de achterstand enigszins in te halen. Het streven daarbij is niet alleen ‘bij te blijven’ met wat er verschijnt op het gebied van Nederlandstalige (jeugd-)literatuur, maar ook om over de grens te kijken en een paar vertaalde romans te lezen. Recensies van Geesje Nijland.

Maria Noordman is sinds 1988 literair vertaalster vanuit het Frans naar het Nederlands. Recensies van Maria Noordman.

Charlotte Out (1990) doet een Research master Psychologie aan de universiteit Leiden. Hoewel haar tweede liefde de wetenschap is, is haar eerste liefde zeker boeken. Als kind schreef ze korte verhalen, boeken en poëzie, maar inmiddels schrijft ze ’in elke vorm’.  Ze werkte als recensent voor de Noord-Hollandse culturele jongerensite Plug Out (2007-2012), recenseerde voor Bevrijdingspop in Haarlem en deed mee aan enkele lokale dichtwedstrijden (o.a. De Haarlemse Dichtlijn). Ze houd van dystopische boeken, goed uitgewerkte personages, andere culturen en een absurdistisch tintje. Enkele favorieten zijn Jane Eyre, The Yellow Wallpaper en Lolita. Recensies van Charlotte Out.

Marjolein Paalvast (30) is werkzaam als docente taalbeheersing en communicatieve vaardigheden. Zij verzorgt onder meer het vak Creatief schrijven. Uit liefde voor taal en literatuur heeft zij Nederlands en Klassieke talen gestudeerd aan de Leidse universiteit.  Tot de boeken die zij standaard op haar nachtkastje heeft liggen, behoren onder meer Vuur en regen (Chiung Yao), Mina en mijn moeder (Marijn van Nieuwer-Amstel), Hemelsleutels (Tania Heimans), Een schitterend gebrek (Arthur Japin), Het zijn net mensen (Joris Luyendijk), Ziezo (A.M.G. Schmidt), Metamorphosen (Ovidius, in de vertaling van M. d’Hane-Scheltema) en Het huis van de zeven zusters (Elle Eggels). Marjolein Paalvasts recensies

Marleen van de Pol (1988) is neerlandica. Haar researchmaster Nederlands aan de Universiteit Utrecht rondde zij af met een onderzoek naar zeventiende-eeuwse letterkunde. Haar liefde voor vroegmoderne teksten gaat niet alleen uit naar Literatuur met de hoofdletter L, maar ook naar ondergrondse literatuur, zoals liederen, pamfletten en zelfs pornografische teksten. Ook in hedendaagse literatuur is haar drang naar het verleden sterk; ze leest graag historische romans. Daarnaast wordt ze blij van (Nederlandse) psychologische- en multiculturele boeken en toegankelijke poëzie. Momenteel is zij werkzaam als webredacteur. Recensies van Marleen van de Pol

Ella-Milou Quist (1986) studeerde Journalistiek met als afstudeerrichting Verhalen (Storytelling & Creative Writing).  Zij schrijft af en toe artikelen, cd-recensies en interviews voor muzikantenblad Musicmaker. Zij leest voornamelijk (historische) romans, fantasy, thrillers, literatuur met historische inslag of op het gebied van media en film. (Denk aan Rob van Vuure’s Het Lingerie Denken of aan Ger Beukenkamp, De Verborgen Schrijver of Het Geheim van Hollywood door Paul Ruven & Marian Batavier). Daarnaast leest zij ook graag literatuur over psychologie en filosofie. Tot haar favoriete schrijvers behoren: Martin Bril, Hugo Borst, Susan Smit, Geert Kimpen, Herman Brusselmans, Bernard Hennen, Steve Berry en Poppy Z. Brite.  Ella-Milou Quists recensies.

Aarti Rampadarath (1973) studeerde in de jaren negentig Engelse taal- en letterkunde in Utrecht en werd na de eeuwwisseling toegelaten tot de opleiding Creative Writing aan Trinity College Dublin. Daar kreeg zij les van Andrew O’Hagan en Dermot Bolger. Aarti heeft gewerkt bij een zoekmachine, een uitgeverij, een lerarenopleiding en in diverse bibliotheken. Maar uiteindelijk keerde ze terug bij de schone taal en letteren. Momenteel rondt zij haar examenjaar Vertaler Engels af. Als vertaler heeft zij een voorkeur voor esthetische en creatieve teksten. Daarnaast schrijft ze recensies voor NBD Biblion, Vrouwenbibliotheek Utrecht en Literair Nederland. Haar favoriete stroming in kunst en letteren is het modernisme: James Joyce, TS Eliot, WH Auden. Maar ook de (wereldwijde) canon in wording volgt zij. Europese en wereldliteratuur (Luigi Pirandello, José Saramago, Jamaica Kincaid, Salman Rushdie) hebben haar bijzondere aandacht, evenals uitzonderlijk goede Nederlandstalige auteurs (Esther Gerritsen, Hafid Bouazza). Recensies van Aarti Rampadarath.

Ria van Rheenen (1946). Heeft een brede interesse zowel Nederlandse literatuur als vertaalde werken, vanaf hedendaags tot in de oudheid. Las veel Russische en Franse  literatuur , alles van Marai, veel over Oostblok geschiedenis, WO 1 en WO 2, en biografieën. Favorieten: Millennium Trilogie, Mankell, Godenslaap, Houellebecq , Jeroen Brouwers. Recensies van Ria van Rheenen.

Eeke Riegen (1985) heeft Nederlands en Italiaans gestudeerd. Zij leest het liefst moderne fictie, en dan vooral die afkomstig van eigen bodem. Of van Italiaanse schrijvers zoals Niccolò Ammaniti, Margaret Mazzantini en Susanna Tamaro.Wat betreft de Nederlandse schrijvers behoren Jessica Durlacher, Kees van Beijnum, Gerbrand Bakker, Tommy Wieringa, Rascha Peper en Leon de Winter tot haar favorieten. Literaire thrillers, van o.a. René Appel, Esther Verhoef en Saskia Noort leest ze ook graag. Van de Spaanse en Vlaamse auteurs houdt ze van: De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Safón en José Saramago’s De stad der blinden, evenals De engelenmaker van Stefan Brijs en romans van Dimitri Verhulst. Maar ook bewondert zij de Japanse schrijver Haruki Murakami, en sinds kort leest ze ook met veel plezier Engelstalige literatuur, zoals romans van Nicole Krauss en Jonathan Safran Foer. Recensies van Eeke Riegen.

Olivier Rieter studeerde geschiedenis in Nijmegen en Taal- en cultuurstudies in Utrecht. Hij leest graag werk van Umberto Eco, Chaim Potok, A.S. Byatt, Art Spiegelman, Jacques Tardi, Willem Elsschot, Nescio en Bordewijk. Hij heeft onder meer belangstelling voor literaire thrillers en literaire strips. Recensies van Olivier Rieter.

Heleen Rippen studeerde Nederlandse letterkunde, maar wilde meer weten over de spanning tussen individu en samenleving en studeerde af als cultureel antropoloog. Ze was onder meer werkzaam bij het Trimbos Instituut en bij de faculteiten Wijsbegeerte en Religiewetenschappen van de Universiteit Utrecht. In 2010 en 2011 volgde ze masterclasses essayistiek bij Bas Heijne en Piet Meeuse.
Ze leest graag Arnon Grunberg, Nicolaas Matsier, Ilja Leonard Pfeijffer en Christiaan Weijts. Ze heeft een voorliefde voor essays van Charlotte Mutsaers en Willem Jan Otten. Maar ze houdt bovenal van filosofische essays van Belgische makelij van Patricia de Martelaere, Marc de Kesel, Lieven de Cauter en Bart Verschaffel. Heleen Rippens recensies

Dominique Rothengatter is afgestudeerd in Taal en Cultuurstudies met Letterkunde en Vrouwenstudies. In haar werkende leven is ze een heel andere richting opgegaan, maar de voorliefde voor literatuur is gebleven. Haar voorliefde ligt vooral bij boeken met een multiculturele, psychologische en maatschappelijke inslag en (auto)biografieën. Haar favoriete boeken en schrijvers zijn: Couscous op zondag (Khadija Arib), Eva Luna (Isabel Allende), Beloved (Toni Morrison), Onze vader (Marilyn French), Houten Kruisen (Roland Dorgelès), Etty Hillesum, Het Saffieren boek (Gilbert Sinoué), Suriname in het hart (Diederik Samwel), Shaman (Noah Gordon). Dominique Rothengatters recensies

Laura Schans (1989) Heeft Nederlands gestudeerd en is van plan om aan een onderzoeksmaster Nederlandse Letterkunde te beginnen. Zij kan niet genoeg krijgen van alles wat met verhalen te maken heeft: de literatuur, maar ook de culturele achtergrond van schrijvers. Het is moeilijk een lijn te ontdekken in haar liefde voor literatuur, maar zij heeft een groot zwak voor mooi geformuleerde zinnen en treffende portretten van uiteenlopende personages. Wanneer het van een verhaal afstraalt dat de schrijver haast dieper dan mogelijk in de leefwereld van zijn personages gedoken is, is zij verkocht. Een greep uit de lijst van schrijvers die zij een warm hart toedraag: Paul Auster, Coetzee, Oek de Jong, A.F.Th. van der Heijden, Benali, Bouazza, Rascha Peper, Salman Rushdie, Milan Kundera, Jane Austen, Tommy Wieringa, Connie Palmen, Hugo Claus, Erwin Mortier…  Recensies van Laura Schans.

Reinder Storm (1962). Studeerde Nederlands in Amsterdam, leest rijp en groen door elkaar, veel ‘ouder’ materiaal, wel hoofdzakelijk Nederlands en (Nederlands)-Indische literatuur of in het Nederlands vertaald. Sterke voorkeur voor documentaire lectuur (brieven van bijvoorbeeld Du Perron, van Gogh, Multatuli, biografieën, over bijvoorbeeld Hotz, Kees Boeke, Lodewijk v. Deyssel) poëzie. Weinig romans en verhalen. Zoekt bij voorkeur zijn eigen weg, hoeft niet zo nodig met de stroom mee te lezen. Bijdragen van Reinder Storm.

Rein Swart (1954) Rein Swart is pedagoog en heeft vanuit dat vakgebied een grote interesse in literatuur. Romans maken meer duidelijk over de mens en zijn motieven dan wetenschappelijke verhandelingen. Rein weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om stijlvol en authentiek over de ingewikkelde staat van de mens als maatschappelijk wezen en individu te berichten. Hij wisselt graag fictie (buitenlands- en binnenlands proza) en non-fictie (biografieën en geschiedenis) met elkaar af. Hij was de afgelopen tijd zeer onder de indruk van Twintigduizend straten onder de hemel, Over het doppen van bonen en, alweer iets langer geleden, van Leven en lot. Vooral het Engelstalige proza van Ali Smith, Lori Moore, John Banville en Tim Parks steelt zijn hart. Bij nader inzien is zijn lievelingsboek. Rein Swarts recensies.

Hilde van Vlaanderen houdt zich al jaren bezig met taal en vertalen, boeken en boekbesprekingen. Voor een plaatselijke boekhandel schrijft zij regelmatig recensies over Oost-Europese en Russische literatuur. Zij begeleidt een leesgroep, waarin vooral Nederlandstalige en algemeen moderne literatuur besproken wordt. Zij geeft lezingen over Russische literatuur en cultuur, met ruim 25 jaar reiservaring in Rusland en Oekraïne. Jaarlijks maakte zij rond Oud en Nieuw haar persoonlijke top-tien lijstje, waarmee vrienden en bekenden soms regelrecht naar de bibliotheek of boekwinkel gingen. Enkele favoriete schrijvers en schrijfsters: Russen: Tolstoj, Tsjechov, Boelgakov, Ilf & Petrov, Pasternak, Oelitskaja e.a.,  Duitse: Thomas Mann, Walter Kempowski, Christa Wolf e.a., Oost-Europees: Milan Kundera, Bohumil Hrabal, Elias Canetti; Israelisch: David Grossman, Amos Oz en Aharon Appelfeld (prachtig!) en Nederlands: Hella Haasse, Mensje van Keulen en W.F. Hermans. Hilde van Vlaanderens recensies.

Arno Van Vlierberghe (1990) Doet op dit moment, na zij studie Nederlands – Engels en Vergelijkende Moderne Letterkunde, de MaNaMa (Master Na Master) Literatuurwetenschap. Wanneer hij zichzelf niet verliest in escapisme werkt hij aan een debuutbundel. De poëzie die in deze bundel zou moeten verschijnen, werd eerder gepubliceerd in Het Liegend Konijn en DW&B. Voorts schrijft hij poëziebesprekingen voor Kunsttijdschrift Vlaanderen en Poëziekrant.

Joost van der Vleuten: Studeerde in de jaren tachtig Nederlandse taal- en Letterkunde in Utrecht en publiceerde over Gerrit Achterberg, Geerten Gossaert, P.C. Boutens en Leo Vroman. Leest Nederlandse poëzie (van K. Michel tot Tonnus Oosterhof, van Ingmar Heytze tot Hagar Peeters), maar ook buitenlandse – vaak ouder en gecanoniseerd werk (Arthur Rimbaud, Marian Moore, Seamus Heaney, Antjie Krog, Philip Larkin, Fernando Pessoa…). Bij proza is er een voorkeur voor  Hermans, Grunberg, Arion, Eggers, Houellebecq, Sebald, Naipaul, Kousbroek, Lahiri, Adiga. Een hekel heeft hij  aan schrijvers die mijmerend, tobbend en treuzelend wegzakken in hun eigen navel (het proza van Pessoa), of die de lezer een doolhof van wezenloze intellectuele pretenties binnen sleuren én aan auteurs die willen scoren met een voorspelbaar verhaaltje, overgoten met wezenloze spirituele blijmoedigheid. Paul Coelho voorop en Elisabeth ‘Eten, bidden en beminnen‘ Gilbert er achteraan. Recensies van Joost van der Vleuten.

Chloé Vondenhoff (1988) houdt van niets zoveel als van de literaire werkelijkheid. Een bachelor in Engelse Taal en Cultuur leverde haar een voorliefde voor de klassieke Engelse canon op. Tess of the d’ Urbervilles, Hamlet en The bell Jar behoren tot haar favorieten. Later, als onderzoekstudent Mediëvistiek (RMA Medieval Studies, UU), ontdekte ze de werelden van Boccaccio, Chaucer, Dante en Chrétien de Troyes. Ze ontwikkelde een specifieke interesse in de literatuur omtrent Koning Artur en de ridders van de Ronde Tafel. Na de diepte te zijn ingegaan, hoopt ze nu haar blikveld te verbreden door zich te richten op literatuur uit eigen land. Haar toekomstplannen: lezen, lezen en nog veel meer lezen!

Karel Wasch (1951).  Brak zijn psychologiestudie af, werd leraar en later ambulant begeleider van zieke kinderen. Hiernaast wijdde hij de rest van zijn chaotische leven aan het schrijven. Dat leverde 4 biografieën, een roman en 8 bundels poëzie op. Hij ontving 3 prijzen voor zijn gedichten. Van 1993 t/m 2000 was hij hoofdredacteur van RUIM literair tijdschrift. Nu is hij hoofdredacteur van Nynade, tijdschrift voor Kunst & Letteren.  Zijn site: www.karelwasch.nl. Recensies van Karel Wasch.

Carolien van Welij (1977) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Wijsbegeerte in Amsterdam en Londen. Haar literaire belangstelling is breed: van korte verhalen tot lijvige romans, van fictie tot essays en van klassieke tot recente literatuur. De liefde voor jeugdliteratuur is nooit verdwenen (Theo Thijssen, Joke van Leeuwen en Toon Tellegen). Zij leest veel Angelsaksiche literatuur: Paul Auster, Kazuo Ishiguro, Julian Barnes, Alice Munro, J.D. Salinger – om maar wat namen van favoriete schrijvers te noemen. In het Nederlands blijft de taal haar boeien van Nescio, Karel van het Reve, Arnon Grunberg, Esther Gerritsen en A.L. Snijders. Het lezen van andermans brieven (Annie M.G. Schmidt, Vasalis en Wittgenstein) kan zij niet laten. Recensies van Carolien van Welij.

Mirjam Windrich (1965) studeerde Nederlandse Taal en Letterkunde aan de UvA en studeerde af op de oubolligen (19e eeuwers). Ze is aan de computer gekluisterd gebleven en heeft een bedrijf in online coaching en therapie, waarbij uitsluitend geschreven wordt. En daar schrijft ze dan vervolgens weer over in boeken en bladen en op internet. Mirjam Windrichs recensies

Evert Woutersen (1955) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Duits in Amsterdam. Hij heeft gewerkt als communicatie adviseur bij een bank. Hij houdt van literatuur, vooral van romans en biografieën.
Zijn favoriete schrijvers zijn Louis Couperus, Willem Frederik Hermans en Jan Wolkers. Een recent favoriet boek is Weg van Minke Douwesz. Al hebben dikke boeken zijn voorkeur, ook het kortere werk, zoals de
columns van Martin Bril en Simon Carmiggelt, haalt hij graag uit zijn boekenkast. Voor het spannende werk maak je hem blij met Esther Verhoef, John Grisham en de boeken van Nicci French over Frida Klein.

Ellen IJzerman houdt zich al meer dan dertig jaar staande in de ICT door in haar privétijd veel te reizen. De mooiste reizen die zij de afgelopen jaren gemaakt heeft, waren onder leiding van Kafka (Het slot), David Foster Wallace (Infinite Jest), Richard Powers (Time of our singing), Multatuli (Max Havelaar), Kate Chopin (The Awakening), Bernlef (diverse), Neal Stephenson (Anathem), Margaret Atwood (Blind Assassin), en niet te vergeten Simon Vestdijk (Pastorale 1943), Ron Rash (Serena), Alasdair Gray (Lanark), Juli Zeh (Vrije Val) en vele, vele anderen.
Daarnaast reisde en reist ze regelmatig rond in non fictieland en is ze sinds kort begonnen aan een nieuwe, lange, ontdekkingsreis in het land van de gedichten. Favoriete dichtleiders zijn vooralsnog: Fernando Pessoa, Tomas Tranströmer, Wisława Szymborska, Willem Wilmink en Ester Naomi Perquin. Recensies van Ellen IJzerman.

Margo Zuidema is afgestudeerd in de Nederlandse taal en letterkunde. Haar favoriete schrijvers zijn: Emile Zola, Gustave Flaubert en Honoré de Balzac. Maar ze laat zich ook graag meevoeren naar andere culturen door schrijvers als: Monica Ali, V.S. Naipaul, Naguib Mahfoez, Zhang Jie en Orhan Pamuk.
Hedendaagse Nederlandse schrijvers die haar bekoren zijn: Arnon Grunberg, Tomas Lieske en Arthur Japin. Verder probeert ze elk jaar een aantal spraakmakende Nederlandse debuten te lezen. Margo Zuidema’s recensies.


Bekijk Reacties

One Response to Recensenten

  1. johan emmen says:

    Ik zou graag willen weten wie av is bij de recensie van spijkerschrift door Kader Abdolah, ik heb deze informatie nodig voor mijn mondeling Nederlandse literatuur.
    Bij voorbaat dank

    Johan Emmen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 
De Groote Oorlog – Sophie de Schaepdrijver
16 april 2014
'Wie iets van België wil begrijpen, moet beginnen met het lezen van dit boek’.
Lees verder >
De macht van begeerte – Uwe Timm
14 april 2014
Bezoek voor een eenzame vogelwachter

Recensie door Evert Woutersen

De macht van begeerte (2013) van de Duitse schrijver Uwe Timm (1940) is het verhaal van Christian Eschenbach die terugblikt op zijn leven en relaties. Hij werkt op het Duitse waddeneiland Scharhörn als vogelwachter in een beschermd natuurgebied.
Lees verder >
Grensland – Marc Jansen
10 april 2014
Eeuwenlang rondgesparteld op de bodem van de geschiedenis

Recensie door Adri Altink

In de eerste maanden van 2014 pikt Poetin ineens de Krim in. Met een arrogantie alsof daarmee iets wordt rechtgezet.
Lees verder >
Al wat schittert – Eleanor Catton
9 april 2014
Het is niet al goud wat blinkt

Recensie door Vera ter Beest

De setting en de sfeer die ze beschrijft, zetten de toon. Het eerste deel van Al wat schittert van Eleanor Catton heeft alle kenmerken van een klassieke ‘whodunnit’. Maar, Catton speelt met de traditionele vorm van de detective, voegt elementen toe en past hier en daar wat aan.
Lees verder >
Schuim – Robert Anker
7 april 2014
Gemengde gevoelens

Recensie door Olivier Rieter

Schuim van Robert Anker (1946) gaat over Dirk Wagenaar, een Rotterdamse havenbaron, zijn dochter Lisette, een wereldberoemde violiste, en Dirks schaakvriend Niels, een getrouwde dominee met wie Lisette een verhouding krijgt.
Lees verder >
Oogst van de Week, 15
10 april 2014
Door Carolien Lohmeijer

In de Oogst van de Week deze keer geen romans maar werkelijkheid. Kernwoorden zijn: aangrijpend en ontroerend (Salomé), ontroerend en poëtisch (Hoe mooi alles), en poëtisch en muzikaal  (Misschien wordt 't morgen beter). Het zijn alle drie boeken die nieuwsgierig maken.

Er rest alleen nog een foto van de kleine Salomé Bernstein die in 1943 in Auschwitz is vermoord. Haar grootmoeder nam haar bij de hand op het moment dat de Duitsers gingen keuren. Zo bezegelde ze hun lot. En redde ze het leven van de andere familieleden die daarna nooit meer over het kleine meisje spraken.

Salomé. Zo heet ook het boek dat de auteur Colombe Schneck eigenlijk niet wilde schrijven. Maar dat ze toch schreef. Omdat ze voelde dat dat ze het moest schrijven. Ze deed er 10 jaar over om de moed daarvoor te vinden.
Salomé is ook de naam die Colombe Schneck haar dochter gaf. De kleine Salomé Bernstein was het nichtje van haar moeder. Maar pas nadat haar moeder overleden was, realiseerde Schneck zich dat ze de geschiedenis van haar familie zou moeten uitzoeken om te weten naar wie ze haar dochter had vernoemd.
Salomé is het verslag van haar zoektocht. Tijdens haar reizen naar Amerika, Israël en Litouwen en de gesprekken met de vrouwen uit haar familie vallen de puzzelstukjes in elkaar. Ze ontdekt het onvoorstelbare offer waar haar familie altijd over heeft gezwegen.

Schneck beschrijft de geschiedenis nuchter en direct, maar wisselt die af met persoonlijke passages. Bijvoorbeeld als ze het heeft over het enige fotootje van Salomé, samen met haar ouders in Litouwen: fotouitSalome‘Toevallig heb ik een kopie van deze foto teruggevonden op de website van Yad Vashem. Een afdruk daarvan heb ik in mijn kamer op de schoorsteenmantel gezet. Ik kijk naar Salomé en haar ouders en ik smeek hen: “Ga weg, ga weg uit Litouwen, dat vervloekte land.” Ze horen me niet.


Salomé. De zoektocht naar een verdwenen kind, door Colombe Schneck, vertaald door Marijke Arijs, Uitgeverij Cossee, € 14,90

 

Ook het leven van de Joodse Leo Vroman, een van de grootste Nederlandstalige dichters, is getekend door de Tweede Wereldoorlog. Vlak na de Duitse inval vluchtte Vroman naar Nederlands-Indië waar hij in het Jappenkamp terecht kwam. Hij overleefde, maar keerde nooit meer voorgoed terug naar Nederland. ‘Liever heimwee naar Nederland’ heeft hij ooit gezegd.

Hoe mooi alles

‘Vrede’

‘kom vanavond met verhalen / hoe de oorlog is verdwenen / en herhaal ze honderd malen / alle malen zal ik wenen’ (Leo Vroman)

 

Pas twee jaar na de oorlog ziet hij zijn verloofde Tineke Sanders weer. Hij vestigt zich met haar in de Verenigde Staten. Een liefde die altijd is blijven bestaan en die nu beschreven is in het boek Hoe mooi alles van Mirjam van Hengel. Leo en Tineke hebben zelf meegewerkt aan dit boek. Vroman heeft het manuscript nog gelezen, het verschijnen ervan heeft hij echter niet meer meegemaakt. Hij overleed op 98-jarige leeftijd op 22 februari 2014. Vandaag op 10 april 2014, zijn verjaardag, verschijnt het.

Hoe mooi alles. Leo en Tineke Vroman; Een liefde in oorlogstijd, Uitgeverij Querido, Mirjam van Hengel, 328 pagina’s, € 19,99.

 

Misschien wordt het morgen beterGrote kans dat u binnenkort ‘De nozem en de non’ op de radio hoort. Aanleiding is dan ongetwijfeld de biografie over Cornelis Vreeswijk die onlangs bij Nijgh & Van Ditmar is verschenen met de titel Misschien wordt ‘t morgen beter.

 

Journalist en auteur Rutger Vahl kende van huis uit de muziek van Vreeswijk, maar raakte pas echt in de muzikant geïnteresseerd toen hij in 1997 in Stockholm een ‘Cornelisdag’ bezocht. Cornelis Vreeswijk woonde sinds 1950 in Zweden en was daar een grootheid (zijn begrafenis werd rechtstreeks uitgezonden). Vahl, die speciaal voor het oeuvre van Vreeswijk Zweeds leerde, in het AD: ‘Zijn poëtische universum bleek vele malen groter en origineler dat ik had gedacht. Wat ik te lezen kreeg, stond ver af van ‘De nozem en de non’ en ‘Veronica’.

In Misschien wordt ’t morgen beter laat Rutger Vahl zien dat Cornelis Vreeswijk (1937-1987) nooit los van Nederland is gekomen. In 1972 keerde hij terug om een poging te doen ook zijn geboorteland te veroveren.
Cornelis Vreeswijk liet zich inspireren door literatuur en muziek, zijn twee grote liefdes. Deze biografie voert langs alle pieken en dalen van zijn artiestenleven, maar brengt ons ook bij Ernest Hemingway en Walt Whitman, Amerikaanse bluesgiganten, The Beatles, Georges Brassens en de Braziliaanse meestergitarist Baden Powell de Aquino.

Misschien wordt ‘t morgen beter. Cornelis Vreeswijk; De blues tussen Stockholm en IJmuiden, Rutger Vahl, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, 320 pagina’s, € 29,99

 
Filter Vertaalprijs 2014 naar Mari Alföldy voor vertaling Satanstango van Krasznahorkai
9 april 2014
Literair nieuws

Tijdens het festival City2Cities, werd bekend gemaakt dat de Filter Vertaalprijs 2014 ter waarde van €10.000,-  naar Mari Alföldy gaat en haar bij de Wereldbibliotheek verschenen vertaling van Satanstango van de hedendaagse Hongaarse schrijver László Krasznahorkai.
Lees verder >
Groot letterfestival in vijf verzorgingshuizen in Eindhoven
8 april 2014
Agenda

Het nieuwe en groots opgezet literatuurevenement Groot Letterfestival vindt komende zondag 13 april plaats in Eindhoven op wel heel bijzondere locaties. Vijf zorginstellingen van Vitalis openen die dag hun deuren om onder meer Kees van Kooten, Annejet van der Zijl, Wim Daniëls, A.L.
Lees verder >
De stilte van het ongesproken woord
7 april 2014
Bij uitgeverij Indeknipscheer is De stilte van het ongesproken woord verschenen, een multmediaal eerbetoon aan drie grote Surinaamse dichters: Trefossa, Shrinivási en Dobru.

De poëzie van Suriname heeft zich nooit beperkt tot het papier.  Hun werk is al eerder in muzikale vertolking verschenen.
Lees verder >
Vierde editie City2Cities gaat dit weekend van start
4 april 2014
Agenda

Dit weekend start de vierde editie van City2Cities: Internationale Literatuurdagen Utrecht.

Schrijver Jaap Scholten en Writer in Residence Nuala Ní Dhomhnaill spreken zaterdag 5 april respectievelijk over Boedapest en Dublin, (themasteden van dit jaar).
Lees verder >