Passionate Magazine nr. 3

Passionate Magazine nr. 3 staat in het teken van muziek. Schrijver en journalist John Schoorl schreef de verhalenbundel De dag dat ik naar de Arctic Monkeys ging. Schoorl schrijft in dit boek over o.a. Kraftwerk, Arctic Monkeys, zigeunersoul en jazz: niet door de muzikanten in hotelkamers te interviewen maar door minder voor de hand liggende muziekverhalen op te tekenen. Thomas van Aalten schreef voor Passionate het artikel ‘Industriële elektronica als literatuur, en vice versa’, over o.a. Daft Punk, The Normal, Gary Numan, Ballard en Burroughs. Er  gaat volgens Van Aalten meer literatuur schuil in de popmuziek  dan men denkt. Columnist en schrijver Said El Haji houdt het erbij dat er meer muziek zit in muziek  dan in literatuur.

Ronald Ohlsen heeft het over de bijna onmogelijke taak om muziek in woorden te vangen. Fred de Vries over de Australische cultband The Triffids. Barend Toet over 40 jaar muziekblad OOR. Verder bijdragen van dichteres Delphine Lecompte en schrijfster Elfie Tromp en Juanita Diemel.

Passionate Magazine wordt uitgegeven door de Rotterdamse Stichting Passionate, die zichzelf presenteert als een organisatie voor de ‘nieuwe letteren’. Het tijdschrift, en de daaruit voortgevloeide literaire organisatie, richt zich sinds 3 november 1995 niet alleen op ontwikkelingen in geschreven literatuur (proza), maar ook op poëzie en nieuwe media, met als doel jongeren te interesseren voor Nederlandstalige literatuur. Het tijdschrift heeft een journalistiek karakter met korte en afwisselende bijdragen.

Het tijdschrift verschijnt om de 2 maanden en heeft in de loop der tijd een platform geboden voor aanstormende, jonge schrijvers onder wie Thomas van Aalten, Alex Boogers en Abdelkader Benali.

 

Passionate Magazine
Uitgegeven door:
Passionate Bulkboek
verschijnt 6 x per jaar

Prijs losse nummers: € 6,95
Abonnementen: € 35/25,–

Recent

18 april 2018

Tja

Literair Nederland - 10 jaar geleden

10 juli 2008

Saramago lezen tegen de tijdgeest
Recensie door Menno Hartman

‘De Nederlandse musea bevinden zich in een identiteitscrisis. Ze lijken niet te weten waar hun eigenlijke taak ligt: bij kunst of bij entertainment.’ schreef Janneke Wesseling in het NRC-Handelsblad van zaterdag 30 oktober. Verscheidene musea kiezen niet meer voor tentoonstellingen die gewijd zijn aan een kunstenaar, maar laten zich door een kunstmarketingbureau adviseren overzichtstentoonstellingen te maken met titels als Bloemen van verlangen, vier eeuwen bloemen in de kunst.

Lees meer