3 februari 2012

Een duivel met een ziel – Richard Osinga

‘Om een verschil te kunnen maken’

Recensie door Rosalien Koster

Richard Osinga is met meerdere romans op zijn naam, waaronder Bor in Afrika, geen onbekende in de literaire wereld. Toch zullen maar weinig mensen zijn naam kennen. Zijn nieuwe historische roman Een duivel met een ziel, over een roerige periode in de Marokkaanse geschiedenis, moet hier verandering in brengen.

Gebrek aan genrekennis bij Osinga is niet het probleem. Zijn degelijke manier van schrijven, waarmee hij de sfeer van het oude Marokko tekent, is als in een typische historische roman. En ook voor de rest zijn alle noodzakelijke ingrediënten aanwezig. Zo belicht Osinga, zoals gebruikelijk is in een modern historisch verhaal, verschillende kanten van dezelfde geschiedenis. Naast de Fransen komen ook opstandige Berbers, zij het beperkt, aan het woord.

De belangrijkste verteller is de Franse legerofficier Le Moine. Het is 1909 als Le Moine, vers van de officiersopleiding, aankomt in Marokko. De gewelddadige en corrupte sultan roept net op dat moment de hulp in van de Franse troepen. Aan het Franse leger de taak om de opstandige Berbers tot overgave te dwingen. Bij een vergeldingsactie ontfermt Le Moine zich over het gevangen genomen Berbermeisje Ibtisam. ‘Om een verschil te kunnen maken’, zo legt hij uit aan zijn kameraad Pisani.

Maar zijn belangrijkste drijfveer is vooral de herinnering aan zijn jongere zusje Colette. Waar hij vroeger niet slaagde, – zijn zusje beschermen tegen hun gewelddadige vader -, wil hij dit met Ibtisam goedmaken. Maar al snel verdwijnt Ibtisam spoorloos en Le Moine, die standvastig vasthoudt aan zijn belofte, gaat naar haar op zoek.

Ondertussen verhardt de strijd in Marokko. De ene veldslag na de andere vindt plaats. Maar wie nu precies met wie in gevecht is maakt Osinga niet goed duidelijk. Het verhaal verzandt naar het einde toe steeds meer in een chaotische warboel van droge historische feiten. Blijven hangen doet het verhaal daardoor niet. Osinga krijgt het niet voor elkaar om, behalve een beperkte poging met het verhaal over Ibtisam, de geschiedenis echt tot leven te wekken.

Een duivel met een ziel
Richard Osinga
Verschenen bij: Nieuw Amsterdam