Recensie door: Karel Wasch

Recensie door: Karel Wasch

Maik Klingenberg, de ik-persoon, zit in het eerste hoofdstuk van het boek bloedend op het politiebureau. Hij vraagt zich af waar Tsjik gebleven is. Dat is de jongen waarmee hij de afgelopen dagen in een gestolen Lada door Duitsland heeft gereden. Dan volgt de terugblik op een absurde reis die hij samen met Andrej Tsjichatsjov, Rus, klasgenoot, zoals Tsjik eigenlijk heet, kriskras door Duitsland heeft ondernomen. De ouders van Maik hebben geld. Moeder is aan de alcohol en Maik treft haar regelmatig in totale beschonkenheid aan. De vader gaat regelmatig op reis met een assistente, zogenaamd om zaken te regelen. In werkelijkheid omdat hij een verhouding met haar heeft. Tsjik daarentegen is een absolute outcast, hij komt vaak straalbezopen op school en woont met zijn ouders in een ‘aso’-flat, waar nog veel meer buitenlanders een goed heenkomen hebben gezocht.

De vakantie breekt aan en Maik wordt met wat geld achtergelaten om op het huis te passen. Zijn klasgenoten hebben hem de bijnaam Psycho gegeven, nadat hij een absurdistisch verhaal voor de klas heeft voorgelezen. Intussen is zijn moeder naar een afkickkliniek. Maik gaat met Tsjik mee. Daarvòòr heeft hij de mooie Tatjana uit zijn klas proberen te versieren door haar een mooie tekening van Bejoncé te geven voor haar verjaardag.

Herrndorf is eigenlijk striptekenaar en daardoor is zijn stijl erg plastisch en leest het boek als een trein. Het is niets meer of minder dan een road book in de traditie van On the Road van Kerouac, maar nu zo’n slordige 50 jaar later. Toch zijn de ingrediënten wel degelijk hetzelfde: absurde dialogen, gebrek aan geld, op niets af reizen, alcohol, ontroering en uiteindelijk de sympathie van de lezer voor deze heerlijke nietsnutten. Niet verwonderlijk dat het boek maandenlang in de Duitse boeken-toptien heeft gestaan.

Vooral Maik komt in de dolle rit naar voren als een bedeesde beschouwelijke jongen, die nog nooit seks heeft gehad en het bijna heeft met het vervuilde zwerversmeisje Isa, dat op een vuilnisbelt leeft en stinkt. Ze krijgt de douchegel van Tsjik cadeau en baadt zich in een meertje en gaat even met de jongens mee. Ze weten zich eigenlijk geen raad met dit vreemde wezen, dat de uiterste consequentie uit het zwerversbestaan heeft getrokken. Zij zijn eigenlijk toch een beetje op vakantie en amateurzwervers. Het is geen gewone vakantie die tragische, komische en ontroerende momenten kent. Ze worden door een antroposofische familie getrakteerd op heerlijk eten. Wel nodig, want ze leefden al een week op koeken en frites. Hun kapriolen met de Lada worden steeds gevaarlijker en ze trekken de aandacht van de politie. maar het mag de pret niet drukken. Herrndorf heeft ons dan al zo genadeloos vermaakt dat het boek niet meer stuk kan.

Tsjik

Auteur: Wolfgang Herrndorf
Vertaald door: Pauline de Bok