Geachte lezer,

‘Schrijf voor de lezer, wees van waarde voor de auteur.’*

Dat is een mooi uitgangspunt bij het schrijven van een recensie. Een groot aantal van de recensenten van Literair Nederland heeft zich onlangs twee dagen lang verder gekwalificeerd in de literaire kritiek d.m.v. een ‘Masterclass Recenseren’.
Arjen Fortuin, Jaap Goedegebuure en Kiki Coumans, literatuurcritici van naam, hebben hen geholpen om de puntjes op de i te zetten.

Dat zult u gaan merken, want u, bezoeker van Literair Nederland, bent de lezer uit bovenstaand citaat. Voor u schrijven wij.
Deze Masterclass Recenseren zal naar verwachting bijdragen aan de kwaliteit van de stukken op onze website. En alleen dankzij donaties die wij vorig jaar van lezers van Literair Nederland ontvingen, konden wij deze masterclass realiseren.

Wilt u ons ook steunen?
Wekelijks gedegen recensies van relevante boeken, literair nieuws, aandacht voor vertalingen en voor minder courante genres, informatie over schrijvers en uitgevers. Dat allemaal kunt u verwachten van Literair Nederland. Zonder haast geschreven, goed overdacht en geredigeerd. Daar willen we graag voor u mee doorgaan.

Iedereen die voor Literair Nederland werkt, doet dit onbetaald. Om ervoor te zorgen dat wij de kwaliteit kunnen blijven bieden die wij nastreven, zijn wij op zoek naar donateurs.

Bent u er daar één van?
U kunt uw bijdrage overmaken via een betalingsfunctie op de website, u kunt uiteraard ook rechtstreeks storten op rekeningnummer NL95 INGB 0651 351758 t.n.v. Literair Nederland, o.v.v. donatie (voor donaties uit het buitenland is dat de beste optie).

Wij zijn u zeer erkentelijk!
met vriendelijke groet,

 

Carolien Lohmeijer
hoofdredacteur Literair Nederland

 

* vrij naar Arjen Fortuin

 

Volgend jaar willen we graag opnieuw een Masterclass organiseren, helpt u ons met een donatie?

 

 

 

 

Recent

25 april 2018

Roman als gebeurtenis

Literair Nederland - 10 jaar geleden

10 juli 2008

Saramago lezen tegen de tijdgeest
Recensie door Menno Hartman

‘De Nederlandse musea bevinden zich in een identiteitscrisis. Ze lijken niet te weten waar hun eigenlijke taak ligt: bij kunst of bij entertainment.’ schreef Janneke Wesseling in het NRC-Handelsblad van zaterdag 30 oktober. Verscheidene musea kiezen niet meer voor tentoonstellingen die gewijd zijn aan een kunstenaar, maar laten zich door een kunstmarketingbureau adviseren overzichtstentoonstellingen te maken met titels als Bloemen van verlangen, vier eeuwen bloemen in de kunst.

Lees meer