Duitse les – Siegfried Lenz

Duitse les is een klassieker uit de Duitse literatuur. Lenz schetst een prachtig portret van familiebanden in een kleine Noord-Duitse gemeenschap ten tijde van het Derde Rijk. Een virtuoze roman over vriendschap, autoriteit, het belang van kunst en het conflict tussen plicht en het individuele geweten.

De 21-jarige Siggi Jepsen bevindt zich in de jaren vijftig in een heropvoedingsgesticht in de omgeving van Hamburg. Als hij in de les Duits opdracht krijgt een opstel te schrijven over ‘de vreugden der plicht’ krijgt hij geen letter op papier. Zijn leraar legt de blokkade uit als een weigering en laat hem voor straf opsluiten. Eenzaam in zijn kamer met uitzicht op de Elbe begint Siggi te schrijven.

Bij de ‘vreugden der plicht’ kan Siggi maar aan één persoon denken: zijn vader, Jens Ole Jepsen, de posthuiscommandant van de Rijkspolitie in Rugbüll, de noordelijkste politiepost van Duitsland. Siggi’s vader moet tijdens de oorlog persoonlijk toezicht houden op het schilderverbod dat zijn jeugdvriend, de beroemde schilder Max Ludwig Nansen, wordt opgelegd. De jonge Siggi wordt meegesleept in het bittere conflict dat zich tussen de twee ontwikkelt en kiest steeds meer partij voor de flamboyante schilder.’

Siegfried Lenz (1926) wordt gezien als een van de grootste schrijvers uit de naoorlogse Duitse literatuur. Hij schreef vele korte verhalen, novelles en romans. Eerder verscheen bij Van Gennep van zijn hand Een minuut stilte.

Duitse les

Auteur: Siegfried Lenz,
Vertaald door: Jaap Walvis
Verschenen bij: Uitgeverij Van Gennep
Prijs: € 19,90

Recent

18 april 2018

Tja

Literair Nederland - 10 jaar geleden

10 juli 2008

Saramago lezen tegen de tijdgeest
Recensie door Menno Hartman

‘De Nederlandse musea bevinden zich in een identiteitscrisis. Ze lijken niet te weten waar hun eigenlijke taak ligt: bij kunst of bij entertainment.’ schreef Janneke Wesseling in het NRC-Handelsblad van zaterdag 30 oktober. Verscheidene musea kiezen niet meer voor tentoonstellingen die gewijd zijn aan een kunstenaar, maar laten zich door een kunstmarketingbureau adviseren overzichtstentoonstellingen te maken met titels als Bloemen van verlangen, vier eeuwen bloemen in de kunst.

Lees meer