Deadline 6e editie Turing Gedichtenwedstrijd nadert

Literair nieuws

Tot 15 november middernacht kunnen weer duizenden dichters uit Nederland en Vlaanderen kans maken op de hoofdprijs van € 10.000. Iedereen kan winnen, beoordeling geschiedt op basis van anonimiteit.

Ook dit jaar kent de wedstrijd weer een gerenommeerde jury:
Anne Vegter – Dichter des Vaderlands
Joke Hermsen – Schrijfster en filosofe
Ingmar Heytze – Dichter, schrijver, columnist, performer en presentator
Philip Hoorne – Dichter, schrijver en recensent
Françoise Geelen – mede-oprichtster Turing Foundation

Het winnen van de grootste geldprijs ter wereld voor één gedicht is natuurlijk mooi. Maar er is meer. Wie zich weet te onderscheiden tussen de tienduizend jaarlijkse inzendingen, verricht een bijzondere prestatie waarmee deuren geopend worden naar publicatie, optredens en genereert daarmee tegelijkertijd ook hernieuwde aandacht voor de Nederlandstalige poëzie. De 100 beste gedichten worden gebundeld door Uitgeverij Van Gennep.

De selectie gaat als volgt: Uit 10.000 inzendingen wordt een Top 100 en uiteindelijk een Top 3 samengesteld. De eerste selectie wordt verricht door redactieleden van de poëzietijdschriften Awater (De Poëzieclub) en de Poëziekrant
(Poëziecentrum). In de eerste ronde selecteren zij de Top 1000, in de tweede ronde de Top 100. Vervolgens kiest de hoofdjury de 3 winnende gedichten.
Winnaars worden bekendgemaakt op woensdag 4 februari 2015 in de Stadsschouwburg
Amsterdam, voorafgaand aan het Gedichtenbal als afsluiter van de Poëzieweek.

De Turing Gedichtenwedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door de Turing Foundation in samenwerking met de Poëzieclub en Het Poëziecentrum.

Recent

18 april 2018

Tja

Literair Nederland - 10 jaar geleden

10 juli 2008

Saramago lezen tegen de tijdgeest
Recensie door Menno Hartman

‘De Nederlandse musea bevinden zich in een identiteitscrisis. Ze lijken niet te weten waar hun eigenlijke taak ligt: bij kunst of bij entertainment.’ schreef Janneke Wesseling in het NRC-Handelsblad van zaterdag 30 oktober. Verscheidene musea kiezen niet meer voor tentoonstellingen die gewijd zijn aan een kunstenaar, maar laten zich door een kunstmarketingbureau adviseren overzichtstentoonstellingen te maken met titels als Bloemen van verlangen, vier eeuwen bloemen in de kunst.

Lees meer