De bakermat van de beurs – Lodewijk Petram

Het is augustus 1602. In het huis van Dirck van Os, in de Nes in Amsterdam, kunnen mensen intekenen op het oprichtingskapitaal van de voc. Als de inschrijving sluit, zijn er 1143 namen geregistreerd. De eerste aandeelhouders van de voc zijn een feit. Niet veel later ontstaat in Amsterdam een levendige handel in aandelen.
In De bakermat van de beurs vertelt Lodewijk Petram het fascinerende en tot dusver onbekende verhaal van het ontstaan van de beurshandel. Dicht op de huid van kooplieden, speculanten en fraudeurs brengt hij de zeventiende eeuw tot leven. Hij neemt de lezer mee naar de Dam, de Kalverstraat en de Nieuwe Brug, waar het allemaal begon. Het enerverende karakter, de vuige spelletjes, het verbod op short selling – Petram laat zien dat verrassend veel kenmerken van de huidige aandelenhandel al in zeventiende-eeuws Amsterdam aanwezig waren.

Lodewijk Petram (1981) studeerde economie en geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij in 2011 promoveerde op een proefschrift over de ontwikkeling van de aandelenmarkt in zeventiende-eeuws Amsterdam. In zijn vrije tijd organiseert Petram stadswandelingen door het financiële centrum van Amsterdam.

De NRC over De bakermat van de beurs:
‘Buitengewoon goed geslaagd. Op een levendige manier, met veel verhalen over weifelende, bedriegende, klagende of resolute aandelenhandelaren, laat Petram zien hoe de oprichting van de VOC in 1602 in Amsterdam al gauw leidde tot een levendige handel in aandelen en derivaten.’

De bakermat van de beurs

Auteur: Lodewijk Petram
Verschenen bij: Uitgeverij Atlas
Aantal pagina’s 256
Prijs: € 24,95

Recent

Literair Nederland - 10 jaar geleden

10 juli 2008

Saramago lezen tegen de tijdgeest
Recensie door Menno Hartman

‘De Nederlandse musea bevinden zich in een identiteitscrisis. Ze lijken niet te weten waar hun eigenlijke taak ligt: bij kunst of bij entertainment.’ schreef Janneke Wesseling in het NRC-Handelsblad van zaterdag 30 oktober. Verscheidene musea kiezen niet meer voor tentoonstellingen die gewijd zijn aan een kunstenaar, maar laten zich door een kunstmarketingbureau adviseren overzichtstentoonstellingen te maken met titels als Bloemen van verlangen, vier eeuwen bloemen in de kunst.

Lees meer