Daniel Vis wint landstitel Slampion 2014

Poëzie prijs

Tijdens de Nacht van de Poëzie ruim twee jaar geleden (2011), vertolkte Daniel Vis (1988) op larmoyante en zeer geloofwaardige wijze de jong overleden dichter Jotie ’t Hoofd; ‘Op een dag zal ik weg zijn / en wat dan? (…). Die nacht won Boris de Jong het kampioenschap Poetry Slam (waar is hij gebleven?). Daniel Vis’ debuutbundel verschijnt in april bij uitgeverij Prometheus en zaterdag 1 februari won hij het Kampioenschap Poetry Slam 2014. In juni zal hij Nederland vertegenwoordigen tijdens het Wereldkampioenschap Poetry Slam in Parijs.

In muziekcentrum Rasa te Utrecht streden acht dichters om de landstitel. Het NK Poetry Slam werd dit jaar voor de twaalfde maal gehouden en is onderdeel van de landelijke Poëzieweek. In de jury zaten dichter Ester Naomi Perquin, schrijver/cabaretier Arjen Lubach en dichter Andy Fierens.

Daniël Vis moest het in de finale opnemen tegen Gijs ter Haar. De finalisten gingen elkaar met woorden te lijf op het podium. Zowel Ter Haar als Vis kon op sympathie van de jury rekenen. Uiteindelijk won  Vis in de publieksstemming op een haarbreed afstand van Ter Haar. Vis won hiermee de landstitel Slampion 2014, een geldbedrag van 1000 euro en de wisseltrofee De Gouden Vink, vernoemd naar dichter en inspirator van poetry slam, Simon Vinkenoog.

Woensdag 5 februari a.s. treedt Daniël Vis samen met Antoine de Kom (VSB Poëzieprijs 2014), Paul Bogaert (Herman de Coninckprijs 2014) en de winnaar van de Turing Gedichtenwedstrijd op tijdens het Gedichtenbal, wat tevens het slotevenement is van de Poëzieweek 2014.

Foto: Alexander van der Linden.

Recent

25 april 2018

Roman als gebeurtenis

Literair Nederland - 10 jaar geleden

10 juli 2008

Saramago lezen tegen de tijdgeest
Recensie door Menno Hartman

‘De Nederlandse musea bevinden zich in een identiteitscrisis. Ze lijken niet te weten waar hun eigenlijke taak ligt: bij kunst of bij entertainment.’ schreef Janneke Wesseling in het NRC-Handelsblad van zaterdag 30 oktober. Verscheidene musea kiezen niet meer voor tentoonstellingen die gewijd zijn aan een kunstenaar, maar laten zich door een kunstmarketingbureau adviseren overzichtstentoonstellingen te maken met titels als Bloemen van verlangen, vier eeuwen bloemen in de kunst.

Lees meer