Anton Wachterprijs voor debuut Roos van Rijswijk

We zouden bijna vergeten Roos van Rijswijk (1985) te feliciteren met de toekenning van de Anton Wachterprijs voor het beste literaire prozadebuut van de afgelopen twee jaar! Zij werd uit 83 inzendingen gekozen en krijgt de prijs voor haar eerder dit jaar verschenen en zeer goed ontvangen roman Onheilig. Ze publiceerde eerder verhalen in verschillende literaire tijdschriften, schreefvoor  toneel en is recensent voor NRC-Handelsblad. Ook is ze initiatiefnemer van de J.M.A. Biesheuvelprijs, de prijs voor de beste korte verhalenbundel.

Van Rijswijk is de twintigste Anton Wachterprijs winnaar. De jury roemt haar debuut Onheilig  als: “’ (…) een in veel opzichten ongrijpbare roman over twee mensen die langs elkaar heen scheren’. Ze is onder de indruk hoe Van Rijswijk in haar psychologische karaktertekening niet terugvalt op gemakkelijke clichés maar de lezer ruimte laat voor eigen interpretaties van de menselijke verhoudingen. Zowel de fraai gestileerde innerlijke monologen – licht van toon en nuchter tegelijk – als de heldere opbouw in negen delen worden (…) geprezen.”

Bij deze Roos van Rijswijk: Van harte gefeliciteerd!

De prijs, genoemd naar Anton Wachter, hoofdpersoon uit de romancyclus van Simon Vestdijk, wordt op zaterdag 12 november uitgereikt.

Frans Kellendonk was in 1977 de eerste debutant die deze prijs won. Daarna volgden onder meer: Arnon Grunberg, A.F.Th. van der Heijden, Tessa de Loo, Nanne Tepper, Christiaan Weijts, Peter Buwalda en Niña Weijers.

 

 

Recent

25 april 2018

Roman als gebeurtenis

Literair Nederland - 10 jaar geleden

10 juli 2008

Saramago lezen tegen de tijdgeest
Recensie door Menno Hartman

‘De Nederlandse musea bevinden zich in een identiteitscrisis. Ze lijken niet te weten waar hun eigenlijke taak ligt: bij kunst of bij entertainment.’ schreef Janneke Wesseling in het NRC-Handelsblad van zaterdag 30 oktober. Verscheidene musea kiezen niet meer voor tentoonstellingen die gewijd zijn aan een kunstenaar, maar laten zich door een kunstmarketingbureau adviseren overzichtstentoonstellingen te maken met titels als Bloemen van verlangen, vier eeuwen bloemen in de kunst.

Lees meer