De wolkenmuzikant – Ali Bader

Een disharmonisch tegengeluid

Recensie door Kaj Peters

Ali Bader is columnist en (oorlogs-)verslaggever voor Arabischtalige nieuwsmedia en heeft een tiental fictiewerken geschreven met Papa Sartre (2001) en The Tobacco Keeper (2008) als bekendste titels. Hij komt uit Irak en woont in België. Vanuit zijn unieke positie is hij een breed georiënteerde opiniemaker die zich bezighoudt met de grote geopolitieke kwesties die Oost en West allebei bezighouden. In deze tragikomische novelle neemt Bader een heet politiek hangijzer – de globale verspreiding van islamistische ideologieën -en behandelt het aan de hand van een simpel maar doeltreffend uitgangspunt: een Iraakse jongeman wil mensen inspireren met zijn cello.

Lees meer

De spionne – Jean Echenoz

Een lekker tussendoortje

Recensie door Martenjan Poortinga

Jean Echenoz is een Franse auteur die in 1999 voor zijn roman Ik ben weg de Prix Goncourt won. Geen kleine jongen dus. Hij waagde zich eerder, naast romans, verhalenbundels en novellen, aan boeken over bijzondere personen (Maurice Ravel, Emile Zatopek, Nikola Teska). Echenoz wordt gerekend tot de grootste moderne Franse schrijvers.

De spionne is een soort detective. Soort, want deze roman voldoet niet aan de clichés die bij dit genre horen.

Lees meer

Oogst week 25

Hoewel reeds in 2012 verschenen, komt uitgeverij Podium met een nieuwe uitgave van de succesvolle verhalenbundel Verrassing van Edgar Keret. Als filmmaker is hij de Tarantino van Israël genoemd en ook zijn literaire werk werd bekroond met diverse prijzen. Nu verschijnt Verrassing dus in een nieuw jasje. In de nieuwe uitgave zijn bovendien drie verhalen opgenomen uit de documentaire Edgar Keret: Based on a True Story. Deze verhalen verschenen oorspronkelijk in andere bundels.

Lees meer

Van een fascinerende wispelturigheid

Door Rob Molin

Uitgeverij Athenaeum Polak & Van Gennep en Athenaeum Boekhandel zijn erfstukken van Johan Polak (1928 – 1992) zoals De Bezige Bij en Van Oorschot dat zijn van de mannen van het eerste uur in de naoorlogse uitgeverswereld in Nederland: Geert Lubberhuizen en Geert van Oorschot. Wie een boekje opendoet over deze kleurrijke figuren boort een cultuurtijdperk aan, een lente waarin een onbekende en later beroemde uitgever eigenzinnig een fonds begint op te bouwen.

Lees meer

Een mens van vlees en bloed

Het is niet vreemd dat juist nu een vertaling wordt uitgebracht van Chelsea Girls uit 1994 van de Amerikaanse dichter en schrijfster Eileen Myles. Het boek landt te midden van andere levensportretten, variërend van Midden in een jazztijd (1931) van Knud Sønderby tot Roaring nineties (2016) van Jannah Loontjens en Moskouse nachten (2017) van Nigel Cliff.

Lees meer

steun-ons@2x

Nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief. Geef hieronder uw emailadres op:

Column
Door Els van Swol

Dissonanten

Door Els van Swol

In de rubriek ‘Mijn favoriet’ (NRC) las ik over iemand die een kunstwerk van Hugo Tieleman kocht. Bij zijn aankopen let hij er altijd op, scheef hij, of het werk harmonie heeft, ‘zoals muziek geen dissonanten mag hebben.’ Oké, dat is zijn opvatting. Maar net zomin als het leven altijd harmonieus verloopt, net zo goed mag – of misschien moet – muziek op z’n tijd dissonanten hebben om dit te kunnen uitdrukken.

Lees meer

Tien dagen die de wereld deden wankelen – John Reed
19 juni 2017

Stinkende lijven en slapeloze nachten

Recensie door Adri Altink

Dit jaar is het een eeuw geleden dat de Russische Revolutie plaatsvond.

16 juni 2017

Oogst week 24

Door Ingrid van der Graaf

De oogst van deze week;

De boom valt op mij – Ilse Starkenburg
16 juni 2017

De lezer blijft peinzend en knikkend achter

Recensie door Casper van der Veen

Ilse Starkenburg is geen dichteres van de complexe, moeilijk te ontwaren metaforen –

Vroege werken – Jan Postma
15 juni 2017

Anekdotes en essays

Recensie door Just Houben

Of het niet wat pretentieus is, je debuut Vroege werken noemen, is de vraag op de achterflap.

Couperus in de Oriënt – José Buschman
14 juni 2017

Couperus op pad

Recensie door Hans Vervoort

Er zijn maar weinig Nederlandse schrijvers van het begin van de 20ste eeuw of  langer geleden die nog gelezen worden door het hedendaagse literaire publiek.

Anna in kaart gebracht – Marek Šindelka
13 juni 2017

De caleidoscoop van Anna

Recensie door Tryntsje van der Steege

Betoverend mooi vonden we het als kind, zo’n bedrieglijk eenvoudige kijkbuis (waarvan de naam al net zo betoverend bleek te zijn) waarin aan het uiteinde gekleurde splintertjes zaten die, als je de kijker ronddraaide, steeds andere kleurige vormen aannamen – iedere keer weer anders maar telkens één symmetrisch geheel.

Bij de buren

Steun ons...

Aandacht voor literatuur is in kranten en op televisie niet vanzelfsprekend meer. Maar wel belangrijk! Met een team van zo’n 50 recensenten en 3 redactieleden werken wij hard om deze lacune op te vullen. Dit doen wij vrijwillig en zo objectief mogelijk. Wij zijn u ontzettend dankbaar voor uw steun.

Lees meer

Fotosynthese 6 - Uitzicht op eeuwig leven

‘Het is beter zonder geloof, veel beter,’ zei Franca Treur eens in een gesprek –

Video

VPRO Academie samen met Poetry International over de kracht en het genoegen van poëzie

Een lekker lang filmpje over de 48ste editie van Poetry International. Samen met de VPRO Academie brengt Poetry International drie dichters en een poëzielezer in een programma over de kracht en het genoegen van poëzie. Jeroen van Kan in gesprek met Hannah van Bindbergen en bioloog en auteur Kees Moeliker. Met voordrachten van Van Binsbergen en Jan Wagner.  Stefan Hertmans houdt de keynote speech en brengt onder woorden wat poëzie voor hem vermag.  Geniet ervan!

Omslagen

Recensenten

Kaj Peters

Kaj Peters (1985) is voor zijn studie film- en literatuurwetenschap (in beide disciplines) afgestudeerd op werk van de Egyptische Nobelprijswinnaar Nagieb Mahfoez en de cineast Youssef Chahine. Volgens zijn ouders zocht een kleine Kaj in de bibliotheek al naar boeken over Afrika voordat hij die zelf kon lezen. De liefde voor het diverse continent is nooit bekoeld, maar sterker geworden door een interesse in postkoloniale literatuurtheorie en identiteitspolitiek. Zijn literaire voorkeur gaat uit naar prozaschrijvers die de complexiteit thematiseren van globalisering: J.M.

Lees meer

Martenjan Poortinga

Martenjan Poortinga (1955) was docent Nederlands. Hij is boeken- en vooral poëzieliefhebber en -verzamelaar.
Hij leest (bijna) uitsluitend alleen oorspronkelijk Nederlandse moderne literatuur, zowel proza als poëzie.
Favorieten o.a.: W.F. Hermans, Tommy Wieringa, Jaap Scholten, Willem Wilmink, Rutger Kopland, Hagar Peeters, Jan Brokken,  A.F.Th. van der Heijden, K. Michel, Remco Campert.

Lees meer

Els van Swol

Els van Swol behaalde haar bachelor Algemene Cultuurwetenschappen na werkzaam te zijn geweest als muziekbibliothecaris en muziekredacteur. Voor NBD Biblion schrijft zij aanschafinformaties non-fictie. Zij leest alles wat los en vast zit, en slaat als het even kan geen toneelvoorstelling van Shakespeare over. Ze laat zich graag verrassen door met name hedendaagse Nederlandstalige literatuur.

Lees meer

Adri Altink

Adri Altink was communicatieadviseur en in zijn vrije tijd amateurhistoricus. Hij heeft belangstelling voor kunst, (cultuur)geschiedenis, taal (Opperlands) en literatuur. Hij leest vooral non-fictie, ego-documenten en biografieën, maar ook romans die er volgens hem ‘toe doen’. Blijvende indruk maakten op hem bijvoorbeeld Bloedlanden van Timothy Snyder, Congo van David van Reybrouck, De Goddelijke Komedie van Dante, Don Quichot van Cervantes...

Lees meer