Recensie door Hans Muiderman

Als je je tuin inkijkt, zie je jezelf. Aan het ontwerp van de tuin herken je het karakter van de bewoner.

Schrijver Gerbrand Bakker, opgeleid tot hovenier, werd bekend met zijn debuut Boven is het stil, dat in vele talen werd vertaald.

Lees meer

Ik, J. Kessels – P.F. Thomése

Tja

Recensie door Hans Vervoort

'Stront, seks en foute grappen. Ik heb Ik, J. Kessels schuddend van het lachen zitten schrijven' laat schrijver P.F. Thomése in de Volkskrant weten. Dat schept verwachtingen, want wie wil nou niet schuddend van het lachen een boek lezen over stront en seks met foute grappen? Thomése stelt niet teleur. Slap geouwehoer is een véél te zwakke kwalificatie voor het pulpverhaal dat hij schrijft over de auteur P.F. Thomése die van zijn uitgeverij (toen nog AtlasContact) een manuscript retour gestuurd krijgt dat hij niet geschreven blijkt te hebben.

Lees meer

Oogst week 16 - 2018

door Liliane Waanders

Antjie Krog krijgt dit jaar de Gouden Ganzeveer. De in Nederland vooral als dichter bekende Krog maakte voor die gelegenheid een persoonlijke keuze uit drie van haar  non-fictie titels, waarin ze verslag doet van de ontwikkelingen in Zuid-Afrika en die relateert aan haar eigen gevoel van erbij horen.

In De kleur van je hart (2000) volgde Krog de verhoren van de Waarheids- en Verzoeningscommissie. Een andere tongval (2004) gaat over een land dat opnieuw moet beginnen en de inspanningen die bewoners daarvoor moeten leveren.

Lees meer

Vaderinstinct – Hans Boland

Getrotseerde aanvallen op het vaderschap

Recensie door Adri Altink

Na een scheiding door je ex-vrouw tegenover de kinderen afgeschilderd worden als een egoïstische, zichzelf verrijkende duivel, die er enkel op uit is om uit wraak hun toekomst te vergallen. Dat beeld zal menige ‘Dwaze vader’ (1) herkennen. Of Hans Boland, auteur van het pas verschenen Vaderinstinct, zichzelf als één van die dwaze vaders ziet blijkt niet uit zijn boek, maar hij zal er zeker grote sympathie voor voelen.

Lees meer

Culturele toe-eigening, maar dan anders

Op 11 april 1947 scheepte mijn moeder in Amsterdam in op het MS Oranje voor haar passage naar Indië. Van die reis deed zij verslag. Ze maakte er een verhaal van in de vorm van een dagboek. Dat verhaal zit keurig uitgetypt in een plakboek, verlucht met onderweg gemaakte foto’s, menukaarten en nog wat parafernalia die helpen bij het koesteren van eerste indrukken.
Dat verhaal over haar eerste zeereis schreef ze vooral voor zichzelf. Slechts weinigen zullen er weet van gehad hebben.

Lees meer

steun-ons@2x

Nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief. Geef hieronder uw emailadres op:

Gedachteloos wit zijn

Laatst was I Am Not Your Negro van de Haïtiaanse regisseur Raoul Peck op televisie. Een documentaire waarmee Peck de schrijver James Baldwin (1924-1987) aan de vergetelheid wil onttrekken en om zijn teksten uit de onvoltooide memoires, Remember This House te laten horen. Ik heb niet gekeken. Ik zag de de film vorig jaar mei in filmtheater ’t Hoogt in Utrecht. Niet dat het een film is die je maar een keer hoeft te zien, integendeel. Het is meer dat ik er nog niet over uit ben wat de film met me deed. Er was verbijstering over het eenzijdige geweld. Ik voelde schaamte, onmacht, en tranen, zomaar.

Lees meer

Een kamer voor jezelf – Virginia Woolf

Pleidooi voor intellectuele vrijheid voor vrouwen

Recensie door Niels Vonberg

De eersteling van uitgeverij Chaos betreft een nieuwe vertaling van Virginia Woolfs A Room of One’s Own uit 1929 met als toegevoegde waarde een briefwisseling tussen Simon(e) van Saarloos en Gloria Wekker.

Hotel Alfabet – Klaas ten Holt

Unheimlich verblijf

Recensie door Just Houben

Met zijn romandebuut Hotel Alfabetschreef Klaas ten Holt een boek zoals er niet veel zijn in Nederland.

Oogst week 15

door Carolien Lohmeijer

Ruim een jaar na het verschijnen van de vertaling van De jaren van Virginia Woolf, verschijnt nu voor het eerst in het Nederlands de vertaling van The Voyage Out met als titel De uitreis.

Bij de buren

"Ellen Deckwitz" "Ingmar Heytze" A.L Snijders Abdelkader Benali Adriaan van Dis Adri Altink Ambo-Anthos Anna Enquist Annelies Verbeke Anne Vegter Arjen Fortuin Arnon Grunberg Athenaeum Polak & Van Gennep Atlas Contact Atte Jongstra bernlef Cees Nooteboom Charlotte Mutsaers Christiaan Weijts Connie Palmen De Bezige Bij De Geus De Parelduiker Dimitri Verhulst Elly de Waard Els van Swol Ester Naomi Perquin Esther Gerritsen Evert Woutersen Frank Westerman Gerard Reve Gerbrand Bakker Gerrit Bussink Gerrit Komrij Gustaaf Peek Harrie Lemmens Harry Mulisch Jan van Mersbergen Jeroen Brouwers Jeroen van Kan Joke van Leeuwen K. Schippers Karel Wasch Kees 't Hart Letterkundig Museum Literair tijdschrift Louis Couperus Maarten Asscher Maarten Buser Maartje Wortel Maison Descartes Marja Pruis Menno Wigman Oek de Jong Perdu Poëzie Querido Rein Swart Remco Campert Renate Dorrestein SLAA SLAU Spui25 Stefan Ruiters Ted van Lieshout Thomas Mann Thomas Verbogt Tom Lanoye Tommy Wieringa uitgeverij Athenaeum uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep uitgeverij Atlas Uitgeverij Atlas Contact Uitgeverij Augustus Uitgeverij Balans uitgeverij Bas Lubberhuizen Uitgeverij Contact Uitgeverij Cossee Uitgeverij De Arbeiderspers Uitgeverij de Bezige Bij Uitgeverij De Geus Uitgeverij De Harmonie Uitgeverij In de Knipscheer Uitgeverij Meulenhoff Uitgeverij Nieuw Amsterdam Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar Uitgeverij Nijgh en Van Ditmar Uitgeverij Podium Uitgeverij Prometheus Uitgeverij Querido Uitgeverij signatuur Uitgeverij Thomas Rap Uitgeverij Van Gennep uitgeverij van oorschot uitgeverij Wereldbibliotheek Van Oorschot Vic Veldheer Virginia Woolf Willem Jan Otten Wim Brands

Terugkijken, een moreel probleem

De Griekse geschiedschrijver Herodotos was een groot reiziger, die de volkeren die hij ontmoette beschreef en was daarmee één van de vaders van de etnografie.

Video

Omslagen

Recensenten

Hans Muiderman

Hans Muiderman is schrijver van reisverhalen en romans. Hij leest graag Frank Westerman, Joseph Roth en Konstantin Paustovsky en speurt in kringloopwinkels naar boeken van Simon Vestdijk. Else Böhler, Duits dienstmeisje herlas hij meerdere malen. Hij kan slecht afstand doen van zijn boeken. Als hij al een boek uitleent dan met een: ‘gestolen van Hans Muiderman’. Badenheim 1939 van Aharon Appelfeld en Austerlitz van W.G.Sebald staan immer op ooghoogte in het midden van de kast.

Lees meer

Hans Vervoort

Hans Vervoort (1939, Magelang, Nederlands-Indië) debuteerde in 1970 met de bundel Kleine stukjes om te lezen (uitgeverij Thomas Rap). Twintig andere verhalenbundels, romans, reisboeken, een trilogie, een kinderboek en een thriller volgden. De laatste Op zoek naar Doetje Dezentjé (uitgeverij Conserve) in 2015.
Vervoort werkte bij bladenuitgeverij Weekbladpers als marktonderzoeker en later uitgever (van o.a. Vrij Nederland en Opzij). Hij schreef twintig jaar lang recensies voor Vrij Nederland en NRC Handelsblad.

Lees meer

Adri Altink

Adri Altink was communicatieadviseur en in zijn vrije tijd amateurhistoricus. Hij heeft belangstelling voor kunst, (cultuur)geschiedenis, taal (Opperlands) en literatuur. Hij leest vooral non-fictie, ego-documenten en biografieën, maar ook romans die er volgens hem ‘toe doen’. Blijvende indruk maakten op hem bijvoorbeeld Bloedlanden van Timothy Snyder, Congo van David van Reybrouck, De Goddelijke Komedie van Dante, Don Quichot van Cervantes...

Lees meer

Martin Lok

Martin Lok (1965) studeerde bosbouw aan de Landbouwuniversiteit en kunstgeschiedenis. Nederlandse, Italiaanse, Russische, Franse en Spaanse schrijvers spreken hem aan. Favoriete boeken zijn o.a. De Tijgerkat van Tomaso di Lampedusa; De Kartuizer van Parma van Stendhal; To a God Unknown van John Steinbeck;De ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch; Het Bureau van Han Voskuil en Verloren illusies en Neef Pons van Honoré de Balzac.

Lees meer