Geachte lezer,

Zo’n 190 recensies (4 à 5 per week), literaire beschouwingen, aankondigingen en vele columns. Dat is wat er in 2016 tot nu toe op Literair Nederland verschenen is.
Geschreven, geredigeerd en gepubliceerd door mensen die een liefde voor literatuur delen en dit onbezoldigd doen.

Daar waar de reguliere printmedia ruimte moeten inleveren en kwalificaties aanbrengen in de vorm van sterren of ballen, houdt Literair Nederland de nuance van het argument in ere en laat zich hiertoe niet verleiden.

Lees meer

Ontsnappingen, Gedichten – Eva Gerlach

Niets is wat het lijkt

Recensie door Reinder Storm

Wie Eva Gerlach wel eens heeft zien optreden of horen voorlezen, bewaart misschien ook de herinnering aan iemand die kwetsbaar oogt en klinkt, en tegelijkertijd in haar poëzie iets kan laten doorklinken van onverzettelijkheid, kracht en hardheid. Dat dwingt respect af maar schept ook afstand. Die afstand maakt het soms hachelijk om deze gedichten te ‘beoordelen’. Bovendien stelt Gerlach hoge eisen. Ontsnappingen maakt deel uit van een drieluik getiteld Labyrint.

Lees meer

Oogst week 48

door Carolien Lohmeijer

Het verlaten land is het nieuwste deel uit De Berberbibliotheek, klassiekers van auteurs met een Berberachtergrond. Auteur Mouloud Mammeri (1917 - 1989) was een groot voorvechter van de Berbercultuur en -taal. Het boek behoort tot de vroegste Franstalige romans in Algerije en geldt daarmee als een belangrijke klassieker.

De roman vertelt het verhaal van een vriendengroep in een Berbers bergdorp tijdens de Tweede Wereldoorlog. Algerije was nog een kolonie van Frankrijk en dus werden de mannelijke dorpsbewoners gemobiliseerd voor de strijd.

Lees meer

Wat maakt ons tot wie we zijn?

Recensie door Adri Altink

Wie ben je eigenlijk? Hoe vormen je wortels je, ook als je daarvan lijkt te zijn los gekomen? Wat bindt je in een relatie? Is het mogelijk volstrekt eerlijk te zijn tegen een ander, maar ook jegens jezelf? Het zijn maar een paar thema’s waarvan de jongste roman van Jonathan Safran Foer, Hier ben ik, is doordrenkt.

Lees meer

Lessen in lezen

Recensie door Just Houben

‘Reading is a majority skill but a minority art,‘ schrijft Julian Barnes. Dit is toepasselijk voor Hoe lees ik? van Lidewijde Paris. Want iedereen kan een boek lezen, maar het doorgronden ervan, het begrijpen wat een auteur ermee bedoeld heeft, is nog niet zo gemakkelijk.

Lees meer

steun-ons@2x

Nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief. Geef hieronder uw emailadres op:

 

Column
Door Inge Meijer

Het station

Door Inge Meijer

Van de werkelijkheid is bekend dat je die het best op afstand houdt. Dat kun je doen door literatuur te lezen, dan vormen zich beelden over welk probleem dan ook (liefde, relaties, de dood) lijkt alles overzichtelijker. Mijn vader was een groot lezer van Russische en Amerikaanse literatuur. Derhalve was hij altijd afwezig.
Het was in het jaar, ergens tussen de schokkende dood van Theo van Gogh en de vloedgolf die op tweede kerstdag Sumatra trof, dat ik  aankwam op het station uit mijn jeugd en daar mijn vader zag zitten. Om redenen die niet meer te achterhalen zijn, zagen mijn vader en ik elkaar niet meer. Nu was hij daar, op het perron, terwijl ik onderweg was naar een vriendin.

Lees meer

Recent

Een eenzame bruggenbouwer – Casper Luckerhof
29 november 2016

Op zoek naar het geluk

Recensie door Huub Bartman

And you want to travel with her, and you want to travel blind
And you know that she will trust you
For you’ve touched her perfect body with your mind

(‘Suzanne’ door Leonard Cohen)

Een bijzondere jeugd
Als Casper Luckerhof drie jaar oud is nemen zijn ouders hem mee op een reis door India.

We houden van Tsjernobyl – Svetlana Alexijevitsj
28 november 2016

Laat varen alle hoop

Recensie door Rob van Dam

We kwamen thuis.

24 november 2016

Oogst week 47

Door Menno Hartman

James Joyce, de grootste experimentele prozaïst van de twintigste eeuw, debuteerde in 1907 met een traditionele verzenbundel.

Het vogelalfabet – S.J. Naudé
24 november 2016

Subtiele stijl in verhalen over ontluistering

Recensie door Olivier Rieter

De Zuid-Afrikaanse schrijver S.J.

Op een zondagochtend – Alice Zeniter
23 november 2016

Treurigheid troef

Recensie door Martenjan Poortinga

Op een zondagochtend speelt zich af in Hongarije en dan voornamelijk in Boedapest.

Noodweer – Marijke Schermer
22 november 2016

Ongelooflijk sterk verhaal

Recensie door Ingrid van der Graaf

Alles wat je je bij een roman zou wensen, krijg je met de tweede roman van Marijke Schermer (1975) in de schoot geworpen.

Agenda

Bij de buren

Advertentie

Fotosynthese 4 - De vreugde van de menigte

Propaganda voldoet aan wetmatigheden, een ervan is dat voor twijfel geen rol is.

Video

Omslagen

Recensenten

Reinder Storm

Reinder Storm (1962). Studeerde Nederlands, leest rijp en groen door elkaar, veel ‘ouder’ materiaal, wel hoofdzakelijk Nederlands en (Nederlands)-Indische literatuur of in het Nederlands vertaald. Sterke voorkeur voor documentaire lectuur (brieven van bijvoorbeeld Du Perron, van Gogh, Multatuli, biografieën, over bijvoorbeeld Hotz, Kees Boeke, Lodewijk v. Deyssel) poëzie. Weinig romans en verhalen. Zoekt bij voorkeur zijn eigen weg, hoeft niet zo nodig met de stroom mee te lezen.

Lees meer

Adri Altink

Adri Altink was communicatieadviseur en in zijn vrije tijd amateurhistoricus. Hij heeft belangstelling voor kunst, (cultuur)geschiedenis, taal (Opperlands) en literatuur. Hij leest vooral non-fictie, ego-documenten en biografieën, maar ook romans die er volgens hem ‘toe doen’. Blijvende indruk maakten op hem bijvoorbeeld Bloedlanden van Timothy Snyder, Congo van David van Reybrouck, De Goddelijke Komedie van Dante, Don Quichot van Cervantes...

Lees meer

Just Houben

Just Houben (1985) studeerde Nederlandse letterkunde. Op justread.nl schrijft hij over wat hij leest: een verzameling van oud en nieuw, actueel en bijna alweer vergeten, Nederlands of uit het buitenland. Hij houdt van stilisten uiteenlopend van Nescio tot David Foster Wallace. Sinds een aantal jaar is hij erg onder de indruk van het werk van Stephan Enter.

Lees meer

Huub Bartman

Huub Bartman studeerde geschiedenis. Zijn specialisatie is contemporaine geschiedenis. Hij is als docent geschiedenis verbonden aan het Bertrand Russell College voor H/V in Krommenie.  Zijn belangstelling op historisch gebied gaat vooral uit naar de 20e eeuwse Europese geschiedenis en dan vooral naar de ontwikkelingen in Duitsland en Rusland. Ook de doorwerking van het Grieks-Romeinse verleden in de geschiedenis van West-Europa via vooral het Christendom heeft zijn aandacht. Op historisch gebied heeft hij de afgelopen jaren het werk van Orlando Figes en  Simon Sebac Montefiore over Rusland met veel aandacht gelezen.

Lees meer