De wetten van de melancholie – Georgi Gospodinov

Een reis zonder begin en zonder einde

Recensie door Carlijn Brouwer

De wetten van de melancholie laat zich nog het beste omschrijven als een land dat je voor het eerst bezoekt: je weet niet wat je ziet en probeert het te vergelijken met iets dat je kent. Je hebt geen referentiekader, maar tegelijkertijd bevalt het je wel en smaakt het naar meer.

De roman van de Bulgaar Georgi Gospodinov is een ontdekkingstocht van pagina naar pagina, maar een einddoel is er niet.

Lees meer

Achtergrond bij de achtergrond 1

Menno Hartman

Een van onze recensenten – Sharon Hagenbeek – stelde een vraag naar de achtergrond van het plaatje dat deze maand als achtergrond van de site dienst doet. ‘Mag ik de suggestie doen om op die pagina te schrijven wat die achtergrond is, want het is een interessant plaatje en ik vroeg me af waar het was of het een literaire betekenis had.’ Dat is een leuke vraag en ik neem  de aftrap voor mijn rekenening voor een nieuwe rubriek: lever een achtergrond, met context, of lever context bij een achtergrond.

Lees meer

De uitgeklede versie

Poëzierecensie door Menno Hartman

De kunstgreep is oud: de verwoording van het verlangen als de realisatie ervan. De herhaling die inderdaad iets versterkends heeft, blijft intrigerend. Er bestaat iets als een parallellisme, als in de psalmen. Maar misschien legt de creativiteit van de schrijver het geheugen van de lezer die hij altijd ook is – hij begint nooit vanuit niets als dichter – tijdelijk stil.

Lees meer

Oogst week 5

Door Ingrid van der Graaf
Lees meer

Sterke verhalen, fijn voor de fans

Recensie door Geurt Franzen

Tja, P.G. ‘Plum’ Wodehouse (1881-1975), wat moet je daar nou mee? Zit er nog iemand, behalve de trouwe leden van de P.G. Wodehouse Society, op een vertaling van diens werk te wachten? Uitgeverij IJzer denkt in ieder geval van wel. In Mr. Mulliners sterkste verhalen heeft de uitgever elf verhalen van de Brits/Amerikaanse schrijver die nog niet eerder in Nederland in boekvorm gepubliceerd zijn opgenomen.

Lees meer
Blog
Stefan Ruiters

Ode aan een boeken- stad

Stefan Ruiters

De wekker ging om half zeven. Het stormde en de regen sloeg tegen de ramen. Met tegenzin stapte ik een uur later in de auto en reed door het donker richting oosten. Op de snelweg lagen grote plassen water en achterin de auto stonden twintig dozen vol met boeken. Literatuur, geschiedenis, filosofie, kunst- en fotoboeken.

Lees meer

3 februari 2016

A.L. Snijders op tournee

13 February 2016 - 11 March 2016 / 16.00 / Theater Concordia / Enschede
A.L. Snijders gaat op tournee met voordrachten uit eigen werk en de presentatie van door hem bewonderde kunstenaars, muzikanten en auteurs als Carel Helder en Jente Posthuma.
Bleib gesund! – Heere Heeresma
3 februari 2016

Knorrige betweter

Recensie door Lodewijk Brunt

Als Heere Heeresma het Nederlandse recensentenvolkje eind jaren zeventig een gebrek aan geestelijke breeding en integriteit verwijt, kaatst criticus Aad Nuis de bal onmiddellijk terug: Ja, als er in de Verzamelde Brieven van Heeresma een greintje inzicht te bespeuren viel, een spoortje, hoe klein ook, van een oorspronkelijke gedachte (…).

Go East – Stine Jensen
28 januari 2016

De ‘veroostering' van een westerse denker

Recensie door Sharon Hagenbeek

Stine Jensen bevond zich in een persoonlijke crisis en besloot zodoende haar energie te steken in yoga, de sport die bekend staat als middel voor het (terug) vinden van de persoonlijke balans.

28 januari 2016

Oogst week 4

Carolien Lohmeijer

In de boeken van de Roemeense, maar in Hongarije opgegroeide schrijver György Dragomán, nemen geweld, dreiging en machtswellust een prominente plek in.

Moederziel – Krijn Peter Hesselink
27 januari 2016

Herinneringen aan een afwezige moeder

De relatie van moeders met hun zonen;

Het gelukkige schrijven – Kees ‘t Hart
25 januari 2016

Concept als excuus

Recensie door Mandy Kraakman

Het gelukkige schrijven is een bundel van 35 essays.

Bij de buren

Recensenten

Carlijn Brouwer

Carlijn Brouwer (1989) studeerde Klassieke Talen en Franse Taal- en Letterkunde. Naast haar bed liggen de meest uiteenlopende titels opgestapeld, want voor haar werk in de boekhandel probeert ze bij te blijven. Dat lukt niet, want er moet ook nog menig klassieker gelezen worden. Haar voorkeur gaat uit naar Nederlandse, Franse, Duitse en Spaanse literatuur.  Bovendien heeft ze een grote fascinatie voor ‘Oostblokliteratuur’ en alles rondom de DDR/BRD en de Muur. Een greep uit de auteurs die ze met veel plezier leest: Vladimir Nabokov, Jean Echenoz, Javier Marías, Kader Abdolah, Hanna Bervoets, Willem Frederik Hermans, …

Lees meer

Geurt Franzen

Geurt Franzen (1958) studeerde Nederlands MO-A en pr en voorlichting. Hij is journalist, columnist en tekstschrijver van beroep. Tussen 1999 en 2006 recenseerde hij vertaalde literatuur voor dagblad De Gelderlander. Van 1987 tot 2011 begeleidde hij een leesclub in de vorm van workshops proza-analyse. Zijn literaire belangstelling beslaat een breed terrein. Hij heeft een lichte voorkeur voor  hedendaagse Britse en Amerikaanse literatuur en een zwak voor John Fante en William Faulkner. Hij debuteerde in 2014 met de roman Duiveldans

Lees meer

Lodewijk Brunt

Lodewijk Brunt is emeritus hoogleraar Stedelijke vraagstukken aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft zowel op zijn vakgebied gerecenseerd in o.a. VN, HP, NRC, Parool maar ook over de schone letteren, inclusief poëzie. De laatste jaren is hij met vertaalwerk bezig, met name uit het Hindi. Samen met Dr Dick Plukker heeft hij gedichten vertaald, filmliedjes en (zeer) korte verhalen. De vertaling van een roman staat op stapel. Door zijn kennis van India (en het Hindi/Urdu), waar hij vele jaren onderzoek heeft verricht, is hij goed op de hoogte van het werk van Indiase auteurs.

Lees meer

Sharon Hagenbeek

Sharon Hagenbeek rondde na haar propedeuse Literatuurwetenschappen een BA Wijsbegeerte af. Zij schreef interviews, columns en recensies voor o.a. De Boekenkrant, Recensieweb, Tijdschrift voor Filosofie en Filosofie Magazine. In 2008 won zij de prijs voor interview van het jaar, in de studentencategorie, met haar interview Arnon Grunberg en Eric Schliesser: ‘We zijn geen heiligen!’.
Sharon een liefhebber van onder andere: Jean Genet, Virginia Woolf, Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre, Arthur Japin, Connie Palmen, Art Spiegelman, W.F.

Lees meer