Spel en tijdverdrijf – James Salter

Een boek om te proeven

Recensie door Michiel van Diggelen

In Nederland brak James Salter (1925-2015) pas in 2013 door bij het grote publiek met de roman Alles wat is die hij voltooide op 88-jarige leeftijd. Uitgeverij De Bezige Bij melkte dit succes meteen uit door de roman Lichtjaren (1975) in vertaling te brengen, die velen als zijn beste werk beschouwen. Nu is Spel en tijdverdrijf (1967) opnieuw verschenen, in de Nederlandse vertaling van Else Hoog uit 1997. Het is een prachtig boek, waarin de schrijver een spel speelt met verbeelding en werkelijkheid.

Lees meer

Turis – Özcan Akyol

Jullie hebben ons verpest

Recensie door Mandy Kraakman

In het dankwoord staat het volgende: ‘Mijn dank gaat uit naar: Thomas Heerma van Voss, Daniëlle (…) en mijn ellendige jeugd – voor alle inspiratie.’ Want het boek Turis is gebaseerd op het leven en vooral de jeugd van schrijver Özcan Akyol. In deze semi-autobiografische roman staan veranderende familieverhoudingen centraal.

Het gezin
Turis is de vader van Özcan en zijn twee broers Mevlut en Serdar. Hij is geen aanhanger van de fluwelen handschoen-aanpak, maar ziet meer heil in het dreigen met de broekriem.

Lees meer

Oogst week 20

Uitgeverij Schokland heeft een goed oog voor klassiekers die het verdienen opnieuw onder de aandacht te worden gebracht. Het werk van de Britse essayist en schrijver John Berger (1926) werd nooit wijd verbreid bekend, wellicht dat de heruitgave van zijn trilogie daar verandering in brengt. Zijn werk is namelijk een literair staaltje van de sociologische verbeelding waarin hij maatschappelijke ontwikkelingen verbind aan persoonlijk verhalen. De trilogie De vrucht van hun arbeid, gaat over de verdwijning van het boerenleven op het Franse platteland.

Lees meer

Een filmische roman

Sabine van den Berg, docent aan de Schrijversvakschool in Groningen, plaatst voorin in haar nieuwe, vierde roman een uitspraak van de Dogma 95-filmers Lars von Trier en Thomas Vinterberg: ‘Mijn hoogste doel is om de waarheid uit mijn personages en situaties te persen. Ik beloof dat met alle mogelijke middelen en ten koste van elke vorm van goede smaak en esthetiek te zullen nastreven.’ We kennen de stijl van hun films, hoewel heel wat daarvan inmiddels in de recente Vinterberg-film Kollektivet aan de laars is gelapt.

Lees meer

‘De nauw begrijpbare schoonheid van het menselijke leed’

Recensie door Adri Altink

Op 16 januari van dit jaar werd de Nederlandse FARC-strijdster Tanja Nijmeijer geïnterviewd door NRC Handelsblad. Ze las net op dat moment een boek van Svetlana Alexijevitsj en zei daarover: ‘Ik herken heel veel in dit boek. In een oorlog lopen dingen vaak dwars door elkaar, het is niet zwart-wit.

Lees meer
Column
Door Stefan Ruiters

Vergeten dichters

Door Stefan Ruiters

Als lezer trek ik springerige sporen door het landschap der boeken. Gister lag ik in bed met het laatste en een van de weinige interviews die de Duitse filosoof Martin Heidegger gaf aan Der Spiegel in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Het ging over zijn flirt met het nationaal- socialisme in de jaren dertig waarvan hij nooit duidelijk afstand nam.

Lees meer

De geest geven – Hilary Mantel
12 mei 2016

Wonen in een lichaam als een haveloos oud gebouw

Recensie door Geurt Franzen

Het Paleis van Domme Vragen, zo noemde schrijfster Hilary Mantel (1952) als kind de school waar ze naartoe ging.

12 mei 2016

Oogst week 19

door Carolien Lohmeijer

De eerste zomerdag, de laatste donderdag van April, valt op mijn verjaardag.

Hongerjaren – Mohamed Choukri
11 mei 2016

De strijd om het bestaan in koloniaal Marokko

Recensie door Reinier van Houwelingen

Ik kan niet met een kristallen pen schrijven.

10 mei 2016

Connie Palmen wint Libris Literatuurprijs

Door Ingrid van der Graaf

Niet eerder iemand zo volslagen verrast en onthand de Libris Literatuurprijs zien winnen.

Ruimtedier – Elmar Kuiper
10 mei 2016

Een cerebrale dichter

Recensie door Reinder Storm

De Vlamingen van Nederland zijn de Friezen.

Als het lot lacht – Adam Johnson
9 mei 2016

Een ‘verschrikkelijk’ boek

Recensie door Martenjan Poortinga

In de nieuwe verhalenbundel van Pulitzerprijswinnaar Adam Johnson (The orphan master’s son) staan zes verhalen.

Bij de buren

Fotosynthese 4 - De vreugde van de menigte

Propaganda voldoet aan wetmatigheden, een ervan is dat voor twijfel geen rol is.

Recensenten

Michiel van Diggelen

Michiel van Diggelen (1957) is docent economie. Hij houdt van romans met een religieuze problematiek, zoals Mystiek Lichaam van Frans Kellendonk, al is die wel uniek in zijn soort. Hij houdt ook van biografieën, vooral van Nederlandse auteurs en schreef zelf onder meer een biografie van de literaire duizendpoot Ab Visser (Groningen, 2013). Momenteel schrijft hij aan een historische roman over de in 1847 met 700 volgelingen naar Amerika vertrokken predikant H.P. Scholte.

Lees meer

Mandy Kraakman

Mandy Kraakman studeert Taal en Communicatie. Vroeger las ze de boeken van haar moeder. Waar het toen ging om literaire thrillers van Saskia Noort en Nicci French, worden nu vooral boeken van Peter Terrin, Arthur Japin, John Steinbeck en Leo Tolstoi gelezen. Waar de boeken hun herkomst vinden, maakt niet uit.

Lees meer

Els van Swol

Els van Swol behaalde haar bachelor Algemene Cultuurwetenschappen na werkzaam te zijn geweest als muziekbibliothecaris en muziekredacteur. Voor NBD Biblion schrijft zij aanschafinformaties non-fictie. Zij leest alles wat los en vast zit, en slaat als het even kan geen toneelvoorstelling van Shakespeare over. Ze laat zich graag verrassen door met name hedendaagse Nederlandse en Vlaamse literatuur.

Lees meer

Adri Altink

Adri Altink was communicatieadviseur en in zijn vrije tijd amateurhistoricus. Hij heeft belangstelling voor kunst, (cultuur)geschiedenis, taal (Opperlands) en literatuur. Hij leest vooral non-fictie, ego-documenten en biografieën, maar ook romans die er volgens hem ‘toe doen’. Blijvende indruk maakten op hem bijvoorbeeld Bloedlanden van Timothy Snyder, Congo van David van Reybrouck, De Goddelijke Komedie van Dante, Don Quichot van Cervantes...

Lees meer